Gå till innehåll

Lägga in video från HV40 men saknar Firewire-ingång i datorn


svedin91

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har precis köpt en ny Canon HV40 och märkte idag att min laptop saknar firewire-ingång. Jag har inte heller någon plats för pci-kort eller vad man använder. Finns det något sätt för mig att kunna lägga in mina klipp eller måste jag köpa en ny dator?

Länk till kommentar
Share on other sites

det var nog det enda du skulle ha kollat innan du köpte kameran... Har du en pccard-lucka på din dator?

 

Nope. Ingen plats för något kort öht. Letade vidare lite och hittade "Video capture card". Verkar dock inte ge så bra kvalitet.

 

Jo, kanske borde ha tänkt på det.. Men om jag måste köpa en ny dator så tänkte jag köpa en som jag bara lägger in det på och för över till denna. Vad krävs av en dator för att bara kunna föra över video från kameran?

 

EDIT:

Kollade nyss min gamla laptop som jag kör Ubuntu på. Den har firewire och kör på dual core 1.8ghz. 2gb ram och jag läste att man kan lägga in video via Kino. Tror ni att det skulle fungera? Anledningen till att jag frågar innan jag testar är att jag måste köpa en ny skärm alt. lämna in laptopen då den interna skärmen lagt av.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte HDVSplit funkar i ubuntu, möjligen kan det gå via wine men jag är skeptisk. Däremot ska det gå med dvgrab om du vill ha något kommandoradsbaserat, eller så kan du tanka in filmerna och redigera dem via KDEnlive som i sin tur använder dvgrab under huven liksom.

 

Exempel på dvgrab med HV40 Capturing from Canon Vixia HV40 in Ubuntu « Duq Amuq

(fast jag förstår inte varför det skulle behövas sudo, men han kanske missat ge användaren rättigheter till firewirekortet).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...