Gå till innehåll

Motor till dolly


OlleBlue

Recommended Posts

Hej!

Jag har en diy dolly som går på pvc rör, men har lite problem med jämn fart under åkningen, då jag har 4 meter räls. Jag kom å tänka på en motor till en rc-bil eller dyl. Skulle även behöva hjälp med hur jag ska lösa det med ström försöjning med.

Mvh

Olle

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...
Hej!

Jag har en diy dolly som går på pvc rör, men har lite problem med jämn fart under åkningen, då jag har 4 meter räls. Jag kom å tänka på en motor till en rc-bil eller dyl. Skulle även behöva hjälp med hur jag ska lösa det med ström försöjning med.

Mvh

Olle

 

Jag gjorde en variant på detta alldeles nyss. Jag är förvånad över hur bra de blev! Vi monterade en servomotor (inte stor elmotor till rc-bil) och en spänningsregulator samt batteri (och en mottagare för fjärrstyrning, dock inte nödvändigt). Sedan monterade vi en lite "hjul" på axeln med stopp på bägge sidor. Sedan drog vi en lina igenom och fäste den på varje sida av dollyn. Sedan när vi körde igång allt så drog sig då dollyvagnen längs med rälsen och hastigheten var "pin point accurate" och samma resultat gick att göra om och om igen (motion control).

 

Prova det!

/Mvh Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Bygger själv en sån här:

 

 

.. vilken drivs av en "VÄXELMOTOR TYP 540 810:1 4.5-15V" som finns på conrad.se. Övriga grejer han använt till bygget finns i informationen om videon under visningsrutan (visa mer), och det mesta finns på conrad. Till min förtjusning upptäckte jag att både tyska och svenska sidan har samma artikelnummer.

 

Finns fler motorer att välja på, men tänk på att du vill ha en nerväxlad som rör sig lagom fort och pallar dra ditt bygge.

 

Här har du spänningsregulatorn:

 

222347 (också conrad.se)

 

Allt drivs av ett 12v bilbatteri.

 

Lycka till och posta gärna lite bilder på bygget!

Mvh William

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...