Gå till innehåll

Tjäna pengar?


Najka

Recommended Posts

Goddagens!

 

Jag har en oskyldig liten fråga. Bli inte arga för att frågan kan vara av den naiva och drömmande sorten, men det är bara av ren nyfikenhet jag undrar:

 

Finns det någon möjlighet att tjäna pengar på en film man gjort(spelfilm,kort)?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns säkert folk som tjänat pengar på detta sätt men det brukar oftast handla om lågbudgetlångfilmer. Jag skulle säga att störta chansen är att sälja den till tv (norden framförallt) och vinna festivalpengar.

Om frågan är mer generell finns det ju många som söker ekonomiskt stöd från tex sfi o i den budgeten lägger man förstås in löner även om regissören ofta går in i filmen med sin del som en del i finansieringen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske är ordfascist men tjäna pengar kanske är fel ord. Det handlar väll snarare om att få ihop lite budget för att täcka de kostnader som en kortfilm innebär. Finns ju ingen som tjänar pengar så de kan leva på att göra kortfilm. Kortfilm är ju snarare ett sätt för folk att visa vad de kan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Då har jag en klarare bild på hur det fungerar. Det förstod jag nog att det inte går och "tjäna pengar" på och göra kortfilm. Men eftersom jag är arbetslös nu och satsar på produktion av mina egna filmer tänkte jag höra om det finns ett sätt.

Festivalpengar? Är det typ prispengar om du vinner då eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja man kan vinna en del pengar men det är knappast nåt att hoppas på. Många vinster är också stöd som ska gå till nästa produktion. Förhandsstöd som kan ge lite lön är väl det säkraste. Vad det gäller att sälja till tv är det också viktigt vad man har för dealar m teamet. Ofta säger man ju att "du får x kr per dag och resten går du in med i filmen". Om man säljer filmen sen är det viktigt att ha koll på vem som får pengar först osv. Ochvdet behöver knappast sägas men det är ju inte så populärt med ett avtal som ger regissören pengar om andra har jobbat gratis.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Är det pengar du behöver så satsa på företagsfilmer i första hand. Kortfilmer är svårt att försörja sig på. Du tjänar endast pengar på långfilm om du har erfarenhet av annat filmande tidigare. Annars kan du alltid börja med att söka jobb som produktionsassistent eller annat på ett produktionsbolag och jobba dig uppåt därifrån.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänk Ingvar Kamprad. Han började i liten skala med vad han gillade att göra: Snickra och arbeta med händerna. Han startade upp ett litet företag och det gick mer än hyfsat. Ren och skär vilja, kämpaglöd och företagsamhet måste finnas där någonstans. Sådana människor finns i alla sorters branscher och de utmärker sig. De vet att de utmärker sig men vågar göra annorlunda, för att de själva har ett sådant självförtroende att våga påstå att de vet vad de gör.

 

Vågar man tro på sig själv och sina inre förmågor att förändra människor och världsbilder, då kommer man långt. Då vill jag hävda att man mer än nog kan tjäna pengar på det man verkligen älskar. Oavsett vad man sysslar med.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Youtube-annonser. Där kan du tjäna ihop ganska mycket om du får många views. Dock måste du börja med att lägga ut någon film gratis och när din kanal har fått ett antal views (runt 2000views) så kommer du få tjäna pengar på google-adsense reklamannonser som du lägger till på dina videos.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...