Gå till innehåll

Citaträtt, filmklipp och kursfilmer


Martin Ackerfors

Recommended Posts

Hej!

 

Jag arbetar på en kursfilm där jag önskar använda max fem sekunder ur Star Wars och Sagan om ringen vardera. Klippen har inte direkt med kursen att göra, utan illustrerar snarare för målgruppen poängen med kursen och kursfilmen ska vara gratis att titta på via Youtube.

 

Citaträtten lyder som bekant "Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet." Det lämnar ju dock vissa tolkningar öppna vilket jag inte är helt bekväm med. God sed är inga problem, misstänker jag, jag skulle skriva vem som har rättigheterna till filmklippen och kommer inte ta betalt eller på annat sätt äventyra rättighetsinnehavarnas ekonomiska intressen. Fem sekunder är ju inte heller mycket nog att kunna utgöra ett hot mot innehållet. Den stora frågan jag ställer mig är om omfattningen motiveras av ändamålet eftersom klippen inte alls är i fokus annat än som temapoäng.

 

Vad tror ni? Finns det någon myndighet eller intresseorganisation jag kan vända mig till för att räta ut frågetecknen ytterligare?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det spelar ingen roll vem du vänder dig till, för det är nämligen strunt samma vad lagen säger. Det är helt upp till YouTube, och vad som kan hända är att någon klagar på klippet, varpå det försvinner, eller så klagar ingen, och då är det kvar.

 

Är det svar nog?

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med jbergman.YouTube har regler och policy för detta och kommer själva agera om de eller upphovsmannen anser du har gjort något dumt. Du kommer (högst sannolikt) inte hamna i någon rättslig tvist då youtube motsv. helt enkelt ta bort ditt klipp och skickar dig lite varningsmail om regelbrott etc.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...