Gå till innehåll

Bästa inställningarna för en DSLR kamera?


storyteller

Recommended Posts

Kanske lite luddig fråga, men eftersom jag är rätt ny för filmproduktion under jag lite över hur inställningarna påverkar varandra?

 

 

Om man spelar in i en 24 fps, ska man använda någon speciell slutartid då för det ska flyta på bra och liknande såna inställningar?

 

Någon som har lite basic tips att dela med sig om hur kameran ska vara inställd? :P

Länk till kommentar
Share on other sites

kör dubbel slutare mot bilderna. och går inte det, tar du det närmaste.

24 bilder i sekunden = slutartid 1/50, (eftersom 1/48 oftast inte finns att välja)

50 bilder = slutare 1/100

osv.

 

om du är ny med filmfoto på dslr kan det här kanske vara intressant om du kör canon dslr:

CineStyle, Digital Printer Lights, Filmmaking - Technicolor

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår inte hur det där "Canon Picture Cinistyle dlsr" ska fungera?

Jag har laddat ner det till min kamera och man får ju en speciell bildstil då, men den kan man väl ha ställt in själv annars?.

För den här bildstilen går ju också att ändra på? Tror inte jag har förstått detta rätt, är det för man ska kunna göra egna stilar

eller finns det något mer man kan ändra i efterhand?

 

någon som skulle kunna förklara lite bättre? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår inte hur det där "Canon Picture Cinistyle dlsr" ska fungera?

Jag har laddat ner det till min kamera och man får ju en speciell bildstil då, men den kan man väl ha ställt in själv annars?.

För den här bildstilen går ju också att ändra på? Tror inte jag har förstått detta rätt, är det för man ska kunna göra egna stilar

eller finns det något mer man kan ändra i efterhand?

 

någon som skulle kunna förklara lite bättre? :)

 

Det är inte bara enkel contrast/sharpness osv i en picture style utan mer avancerade saker men visst kan du göra motsvarande curves med Canons picture style editor (dock så tror jag att några av de picture styles som finns där ute är gjorda med andra mer avancerade verktyg).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...