Gå till innehåll

Ljud/musikproduktion


Smörgåsmannen

Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag är inte helt 100 på om detta överhuvudtaget är rätt forum att vända sig till med en fråga som denna, men det kanske finns någon som har koll, så jag provar helt enkelt!

 

Jag är väldigt inne i elektronisk musik, lyssnar på det så gott som jämt och jag får ofta upp låtar i huvudet på sånt jag skulle vilja producera, ibland också för mina videos som jag då och då alltså gör. Har suttit och kikat i FL studio och sådär, vilket i sig verkar vara ett gediget program där jag rent hypotetiskt sett skulle kunna åstadkomma det jag vill. En av baksidorna är dock att det inte känns komplett från start och att det är så mycket plugins som ska till innan man kan komma någonstans. Vilket enligt mig är ett enormt minus.

 

Hur som haver så har jag nu beställt min mac, funderar att till den köpa någon form av klaviatur, samt programvara för att skapa en del inledande musik sen kanske lite ljudeffekter till gud vet vad. Förslagsvis skulle jag då behöva ett gäng förprogrammerade läten och en hel massa parametrar att rycka och dra i. Samt en funktion för att spela in själva keyboarden/synten "live" när jag kör den mot programmet. Vad som bör vara hård och mjukvarubaserat spelar egentligen ingen enorm roll, men helst ser jag att det mesta finns i själva hårdvaran.

 

Så kort och gott, är det någon som har rekommendationer för klaviatur och programvara som är kompatibla med mac, samt fungerar bra? Budgeten är inom realistisk mån och på hobby-nivå. Så inte över 5000 kr, men helst av allt, så billigt som möjligt för att uppnå till en grundlig nivå. Sådana saker som "känsla" osv ger jag inte ett dugg för i det här fallet.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...