Gå till innehåll

Ett nytt begrepp?


sumiss

Recommended Posts

Hej hej!

 

Jag har lagt märke till en grej i filmvärlden.. Inte så många gånger men jag ser inte film så ofta heller.. Men i alla fall jag vill höra efter om det är fler som har uppmärksammat detta och om det finns nått begrepp för det? Att skådespelare eller då manusförfattare, i samtycke med skådisen, tar in influenser från tidigare filmer eller repliker rörelse etc.. Jag gillar Johnny Depp t ex, och i filmen Rango i början finns nämligen Raoul Duke med och i trailern The Rum Diary tog han in lite av piraten Jack Sparrow!

Länk till kommentar
Share on other sites

I stort sett alla filmskapare inspireras av andra filmer. Det är förstås ovanligare att man vill att inspirationen ska märkas. På svenska brukar man väl säga att det är "en blinkning till". Ett sätt att visa uppskattning.

 

Ett klassiskt exempel på inspiration som nästan tenderar vara en remake är Army of the 12 monkeys som bygger på La Jetée. http://www.youtube.com/watch?v=0rqMyGE5fjw&feature=youtube_gdata_player

Länk till kommentar
Share on other sites

På filmvetarspråk brukar man kalla det för intertextualitet. Man ser spår och likheter mellan olika "texter". Tarantino är t ex en modern filmskapare som har mycket av den varan i sina filmer, men det är i sig inget nytt fenomen. Kanske är det så att du blivit kunnigare och sett mer film och därmed kan se detta "extra lager" allt oftare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen finns det ju nått som kallas för "injoke" också, men det är det kanske inte frågan om i det här fallet. Typ "insider-skämt"

 

Ett exempel på "injoke" är i ET på Halloween när ET är utklädd till spöke och de möter en som är utklädd till Yoda. Då spelas Yodas tema från Star Wars. Samma kompositör till båda filmerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

en slapp grej är ju att kolla upp imdb "Movie Connections"... Speciellt om det gäller amerikanska storfilmer kan man hitta mycket där. När det gäller intertextuella kopplingar mellan svenska filmer till exempel kan det vara dåligt skrivet, men som sagt, när det gäller amerikanska storfilmer hittar du mycket info där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...