Gå till innehåll

Rättigheter för filmaffischer i bakgrunden?


mrzingo

Recommended Posts

Som rubriken då. Tänkte köpa en del filmaffischer och ha i bakgrunden i en kortfilm jag gör. Mest för att liva upp lägenheten. Det kommer se mycket bättre ut för denna typ av film

Och även på en klubb senare i en scen ha en del affischer i hallen osv.

 

Kostar det något för rättigheter osv om man tex ska ha en ''The good, the bad and the ugly'', ''Pulp Fiction'', ''Tillbaka till framtiden'' osv.

 

Jag tänker inte zooma in på dom eller så. Utan bara ha dom på väggarna, bakom karaktärerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är upp till upphovsmannen att avgöra. Det finns inget som säger att saker automatiskt kostar bara för att någon annan äger verket. Men i lagens mening får man inte avbilda ett upphovsrättsskyddat verk. Utom vid tre tillfällen, kortfattat: 1- vetenskapligt och kritiskt sammanhang, som t.ex. recension. 2- nyhetsförmedling 3- om t.ex. en skulptur finns på en offentlig plats som i princip är omöjlig att undvika.

 

Filmbolag sprider ju ofta vissa "citat" ur filmer för att göra reklam, om planscher ingår i det där tänket vet jag inte. Kontakta ett filmbolag och fråga, de kanske har ett färdigt svar till den frågan. Ska man göra en film som ska säljas/sändas i TV motsv. så gör man bäst i att be om lov.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

så länge det är en poster, alltså en reklambild för filmen tycker jag det är helt rätt att använda. den är ju gjord för att göra reklam för filmen, och för att synas.

annat blir det om du tar någon stillbild eller tex tavla med bild ur filmen.

och är det en kortfilm ser jag absolut inga problem med att använda sig av en reklambild/poster :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...