Gå till innehåll

Dator för full HD redigering(premiere) och Adobe After Effects CS5


azzo

Recommended Posts

Jag har nu bestämt mig för att inhandla en ny dator och behöver således lite vägledning i produktdjungeln.

 

 

Budget (kr): Helst kring 10.000 (kan utökas vid behov)

 

Hur snart behöver du datorn?: asap

 

Användandet av datorn

-Kontorsarbete/surfande: ja

-Bildredigering: ja

-Videoredigering: ja ( full HD)

-Musikproduktion: nej

-Annat: Kommer använda datorn mycket till att arbeta i Adobe After effects, så kravet är att programmet skall flyta på felfritt.

 

Typ av spel kommer att spelas?: möjligtvis BF3, inget speciellt.

 

Ska operativsystem ingå?: nej

 

Ska skärm ingå?: nej

 

Kommer du att bygga datorn själv?: Inte själv, men den behöver inte vara ihopplockad när jag får hem den.

 

Är överklockning aktuellt?: Möjligtvis i framtiden, saknar kunskap.

 

Är du villig att betala extra för att få en riktigt tyst dator?: nej

 

Andra speciella krav/önskemål: Som tidigare nämnt, att den skall klara After Effects utan alldeles för långa renderingstider, och framförallt inget lagg.

 

 

Plockade ihop ett paket på Inet som hamnade en ganska bra bit över min budet - så först och främst, har jag ens tittat på rätt typ utav komponenter? Eller krävs det något speciellt vad det gäller videoredigering som man bör tänka på utöver utökat internminne och processorns kapacitet i första hand?

 

Länk till datorn: http://www.inet.se/kundvagn/visa/927101/2011-09-28

Och det andra, går det att kapa priset en bit? Eller BEHÖVER det ligga så pass högt för att det ska flyta på utan lagg, och tror ni ens att det kommer göra det med det paketet jag har plockat ihop?

 

 

 

Alla tips och råd jag kan få uppskattas!

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

För just videoredigering så skulle jag smalna av grafikkortet rätt rejält, vill du dock kunna hantera BF3 på max-grafik, så kanske du ska behålla det där. Minnena var ju visserligen inte så dyra, men annars så skulle det rent hypotetiskt sett, räcka rätt bra med 8GB, förutsatt att du inte har för vana att stapla programsessioner på varandra, utan att stänga ned några emellanåt. Dvs. Du kanske inte ska köra AE, Photoshop, Avid, Cinema 4D och BF3 samtidigt, utan du nöjer dig med att redigera när du redigerar och ratar kanske BF3 och cinema 4D vid det tillfället. 16 GB är dock väldigt framtidssäkert, om datorn ens håller så länge.

 

Intels processorer är att rekommendera, du får det du betalar för allmänt sett, vad gäller stabilitet osv. Men du kanske ska snegla lite på AMDs med tanke på budgeten du håller, iom. att dessa har fler kännor/pris och detta kortar ju ner renderingstiderna. Så processorn är kärnan i renderingar och minnet i hur många sessioner du kan klara samtidigt. Och även om grafikkort i vissa fall kan hjälpa till under rendering, så jobbar det mest för vilken typ av upplevelse du får medan du jobbar med det du nu gör. Dock så gäller det endast typ 3D/Effekter osv. Även om datorn helt klart inte mår sämre av att ha ett bra grafikkort.

 

Intel har dock stöd för Hyper-threading, dvs. du kan simulera kärnor i windows med hjälp av det. Så vill du lägga säkra kort, ta en i7, precis som du har nu.

 

Tre saker jag inte riktigt kan motivera dock är dels SSDn på hela 120 gig. Vill du ha ner priset, ta en hälften så stor och använd den för OS, samt de program som du använder mest. En till grej är nätaggregatet, det var 3 år sedan jag köpte min dator och ett nätagg på 620W, redan då för runt 700 kr, av märket Cooler Master (också kvalitet), kika på en motsvarighet från dem och se om du kan spara lite pengar där. Byter du dessutom ned grafikkortet så kan du kanske skaffa ett nätagg på 700W istället, och på så sätt spara lite. Se dock till att det fungerar, jag backar inte upp mig på några direkt fakta från tillverkarna just nu, men logiskt sett borde det inte kräva mer.

 

Vätskekylning kommer du inte behöva förrän du ska överclocka, det är jag rätt säker på, även om den hjälper till att få datorn tystare.

 

Jag tror jag gick igenom det mesta. Hoppas det hjälpte!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt svar!

 

Anledningen till det dyra grafikkortet är just för att kunna använda mig utav CUDA. Och just premiere cs5 och after effects cs5 verkar kräva just 570/580 modellerna på korten.

 

Men SSD'n kan jag absolut ta en 60 gigs istället, ville bara gardera mig. hehe.

 

Och nätagget körde jag väl mest på känsla (kanske framgick att jag inte var hype alls på hårdvara). Tog det som lät bäst helt enkelt

 

NY länk - http://www.inet.se/kundvagn/visa/927630/2011-09-28

Länk till kommentar
Share on other sites

Det blir rätt tight att gå ned så pass mycket, den datorn du hade valt var ändå rätt bra.

 

Ang ditt val så har jag några funderingar.

 

Moderkortet: varför just den modellen, något på den som inte billigare modeller har? Viktigast så vitt jag kan se är fyra minnesplatser, USB3, Firewire.

 

Processorn: Bra val, men egentligen lite väl dyr och jag vet inte om jag skulle motivera den stora prisskillnaden med Hyper-Threading som den enda stora skillnaden, vist bra om man har pengar men det hade du ju ont om.

 

Ram-minnet: Varför ett så onödigt dyrt paket när det finns betydligt billigare och lika bra alternativ.

 

SSDn: Ok, helt hyfsad variant, men vore jag du skulle jag valt en intel även om de kostar rätt mycket mer. Stabilitet i ett videoredigeringssystem går knappt att överskatta och där är intel bra.

 

Hårddisken: Det finns iofs inte några billiga alternativ men att välja en hårddisk som roterar i 5400 rpm är en dum ide när det kommer till film/video-redigering och speciellt om vi snackar HD. Försök hitta en hårddisk som iaf roterar i 7200 rpm, eller bättre 10 000 rpm. Själv kör jag en VelocyRaptor på 600GB, som roterar i just 10 000 rpm, som intern disk. Externt har jag raid-lösningar med två eller fyra 7200 rpm diskar.

 

I övrigt, en riktigt bra dator.

 

 

Ok, här är mitt förslag, som dock är lite så där men iaf under 10 000:-

Kundvagn - 2011-09-28 - Inet.se

 

Skulle gärna haft kvar Asus grafikkortet (toppenkort), och 8GB ram är lite lite i min värld. Därtill är jag ju skeptisk mot den långsamma hårddisken och ssdn. Jag föredrar det Nätagg du valt eller iaf ett Corsair TX agg och skulle nog valt antingen en DVD-brännare eller en Blu-ay brännare och inte någon slags kompromiss. Ang CPU-kylare så spelade ju inte ljudnivån någon roll så varför inte köra med den medföljande varianten tills du får råd med bättre kylare och då även kan överklocka lite m.m.

 

A ja, lycka till med handlandet, mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tiden du lagt ner på det! Och väldigt bra tips.

Moderkortet: Skall ta mig en titt på moderkorten. Om jag ska vara ärlig valde jag ett på måfå som hade de sockets jag behövde. Var orolig över att de lite billigare varianterna inte skulle duga till. (som sagt, ny på hårdvara).

 

Processorn: Processorn tror jag faktiskt att jag behåller. Den kommer jag ha stor nytta av vad jag än använder datorn till, och det känns ändå som ett relativt framtidssäkert val, eller har jag fel?

 

Hårddisken: Där måste det helt enkelt ha blivit något fel, märkte först nu jag med att jag valt en 2tb . Hade egentligen valt en 1tb med 7200 rpm.

 

Asus kortet tror jag också att jag behåller och även nätagget.

 

Frågan är hur det blev 8gb ram - var 16 i ursprungliga länken!

 

- hur kan det där se ut månntro?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/928685/2011-09-29

 

Tack och bock för alla tips :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Förutom grafikkortet så ser det helt ok ut, grafikkortet har mystiskt ändrats till ett AMD/ATI Radeon vilket ju gör att du med eller utan hack inte lär kunna använda CUDA. GF570 tycker jag var ett säkert val och således rätt klokt även om det är omotiverat dyrt.

 

Ja som sagt, processorn i fråga tycker jag inte är motiverad i pris egentligen och till vår kommer det nya betydligt snabbare processorer tillverkad i något som intel kallar trigate och som lär vara en mindre revolution på många sätt (om det funkar lika bra i teorin som i praktiken) så framtidssäker vette fan. Hyper Threading, vist men det ger inte någon enorm skillnad i Premiere eller After Effects. Vist, det är en bättre processor, så har du pengarna, köp, om inte så är 2500K den mest prisvärda processorn just nu eller ja 2400 är det egentligen om man inte vill överklocka.

 

och jo, nätagget du valt nu är på 650w, d.v.s. inte det agget du valde tidigare. Därtill är det lite svagare än rekommenderat för t.ex. att användas med ett GF GTX 570, även om det mestadels är bull och jag är övertygad om att agget du valt är mer än tillräckligt dock kanske inte så uppgraderingssäkert.

 

Mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte du märker så stor skillnad när du jobbar men vid renderingsfaserna så blir det en skillnad, något som dock antagligen inte märks tydligt om man inte sätter på två renderingar simultant med två olika datorsystem baserade på olika processorer eller om man tar tid etc. i7an kommer med stor sannolikhet att vara snabbare i många senarior. Dock är det så med After Effects att det har ett rätt dåligt system för att utnyttja flera kärnor/många trådar etc där programmet i stället för att belasta kärnorna jämnt under renderingen låter programmet varje kärna rendera en frame i taget, lite som renderingssystem för servrar m.m. Detta gör att det i flera fall (när man jobbar med effekter som är beroende av information från tidigare frames t.ex. brusreducering, smart slowmotion m.m.) så går snabbare att endast rendera med en kärna d.v.s. en frame åt gången och i dessa fall så är det ingen noterbar skillnad.

 

Har du råd med den dyrare processorn så köp den, i övrigt ser datorsystemet riktigt bra ut så länge du står ut med oljud (isf fattas tysta fläktar och ljudisolerad låda) och inte skall överklocka (isf fattas en bra processorkylare) eller köra väldigt tunga filer (isf fattas snabbare hårddisk/diskar i raid).

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

MPEG4 filerna från en Canon 550D är inte tungspelade när det kommer till hårddiskar iaf inte rörande rotationshastighet, däremot när det gäller processor m.m. samt så är deras long GOP uppbyggnad långt från optimalt för videoredigering hur snabb dator man än har.

 

Att klippa från SSDn är ju absolut smidigast men inte att rekommendera då video tar rätt mycket plats och den lär du fylla rätt omgående.

 

Testa och se hur du trivs med att klippa i formatet din kamera levererar. Är du inte nöjd så omkoda då allt material till DNxHD. Det skall inte vara något problem för en 7200 rpms disk.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...