Gå till innehåll

Dolby Digital? 5.1?


amazon

Recommended Posts

Njet, det är bara DVD som är tvunget att ha en grund på Dolby (alternativt PCM i Europa, men har aldrig sett det själv). Bio kan lika gärna vara SDDS (Sony Dynamic Digital Sound), DTS, eller optiskt analogt, oftast allt på en gång optiskt kodat direkt i filmrullen. Undantaget DTS då, den har bara sync-kod direkt på rullen, själva ljudet är på skiva :-)

 

Kostar: Det är dyrt, men värt det.

 

Vad gör dom med ljudet: Så lite som möjligt. Dolby, DTS, SDDS & så vidare är bara komprimeringsformat, men har lite olika möjligheter. Exempelvis DTS för bio (EJ att förväxla med DTS för DVD eller media) har inte en separat LFE (Low Frequency Emitter, subbas) alls, utan kodar ur den ur övriga högtalare. Dolby är tjorvigare att jobba med & har sämre upplösning (DTS på 1500kbps är helt transparent), men har å andra sidan en egen kanal för sub-basen med 20dB mer volym än vad övriga kanaler klarar av att leverera. Beror helt enkelt på att den har 20dB högre förstärkning än de andra eftersom bas är MYCKET tyngre för en kanal att driva än övriga frequenser.

Vad som skiljer bio-Dolby från DVD-Dolby, om något, vet jag ärligt talat inte exakt, material jag gjort för bio har jag levererat i PCM-Wave (okomprimerad Wave alltså), så har mastering-företaget kodat det åt oss, men med DTS är bio-versionen & DVD-verionen två helt skilda format som låter ungefär lika & är ungefär likadana att jobba med. Där har som sagt bio-versionen ingen separat sub-bas, & har annorlunda kanal-konfiguration är Dolby & SDDS (vill minnas SDDS har sin egen version åsså), medan DVD-versionen har en annorlunda kompression, en egen LFE-kanal (lågbas alltså), & följer samma kanalkonfiguration som alla andra format avsedda för hem-media, dvs 1-L 2-R 3-C 4-LFE 5-LS 6-RS.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dolby för bio har konstigt nog sämre bitrate än dolby för dvd, blev ganska förvånad när jag hörde det själv men så är fallet.

Och när man switchar mellan direkt ljudet och dolbykomprimeringen så blir man ganska ofta ledsen, det är rejäl komprimering som görs.

Av det lilla jag kan i ämnet så tror jag dolby har två olika licenser. En för bio som typ kostar en 50-60 lakan. Då kommer det alltid nån dolbysnubbe som är med och mäter upp mixstudion och ser till att det mastras ordentligt, kodningen görs även i hårdvara som dolby själva "hyr ut" till mixstudios. Sedan finns det en mindre licens för runt 10 tusen tror jag som man kan göra själv med mjukvaran. Tror dock att man då blir begränsad till ett visst antal kopior eller nåt sånt.

 

Förhoppningsvis kommer vi gå ifrån dolbylicenserna mer och mer i och med ebio som vad jag fattar det som kommer kunna käka upp rena pcm mixar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...