Gå till innehåll

Magic lantern + Canon 550d


marlju1

Recommended Posts

Hejsan! Jag har en Canon 550d och är sjukt sugen på att skaffa Magic lantern till min kamera.

 

En grej som jag jag undrar är då:

 

Jag har hört att garantin försvinner ifrån kameran när man har Magic lantern i den. Stämmer detta?

 

Ifall kameran då skulle gå sönder, kan man radera Magic lantern ifrån kameran ändå?

 

Tack på förhand :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Magic Lantern försvinner från kameran när man tar ut batteriet, förutom en liten inställning i kameran som gör att man kan boota den från minneskortet. Den största risken att den går sönder är omdet skulle bli för varmt när programmet kraschar så använd gärna batterigrepp på stativ så det går fort att ta ut batterierna. Jag har aldrig haft något problem men om du vill vara på den säkra sidan så installera inte versioner som alex kallar för "experimental". Slutaren på hans 550D har gått sönder så just nu testar han själv ML bara på en 60D. Jag har donerat en slant till honom via paypal så han ska ha råd att laga kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du skrev att Magic Lantern försvinner ifrån kameran när man tar ur batteriet. Menar du när kameran har gått sönder då? för annars kan man ju inte ta ur batteriet och ladda kameran utan att det försvinner?

 

Nejdå, den går inte sönder. ML ligger på minneskortet, det laddas in igen när du sätter in ett (laddat) batteri igen om du har samma minneskort i kameran. Sätter du in ett tomt minneskort eller ett som du inte har laddat ML på så får du helt enkelt Canons vanliga programvara istället, den finns alltid i kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej tack! Jag har nyss fixat Magic Lantern.. men du kanske skulle kunna hjälpa mig med en sak. Q-scale grejen.

Jag kollade på en kille på youtube och när han gick till "debug" i ML menyn och precis under där fanns hans Q-scale.

 

När jag går dit finns det något som heter "ForceDisplayOFF" och jag hittar inte Q-scale någonstans.. vart hittar jag det? vet du något om det möjligtvis?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...