Gå till innehåll

Man väljer inte sin färg (8 sidor)


Daniel Hållquist

Recommended Posts

Version 2 klar, blev visst ett manus till en novellfilm ändå.

 

Vad tycks?

 

Fan vad imponerad jag blev. Karaktären Peter har fått liv och uppträder som en verklig människa. Han gör vissa val och man börjar fundera kring vad han håller på med. Vad händer egentligen inom honom? Du lyckades göra som du tidigare sade, d.v.s göra honom till något av en psykopat som ändå har mänsklighet kvar. Man får en chock när han gör detta mot sin katt. Man förvånas också över hur brutal han är mot den psykiskt sjuke. För han är inte riktigt hemsk, ändå gör han vad han gör. Som jag sade tidigare, filmen lever på subtilitet. Det blir mycket intressantare när man inte vet hur det ska gå.

 

Du målar upp något, sedan bygger du upp ett intensivt momentum, så man tvingas läsa vidare. Det är mycket mer laddat än vad det brukar vara, för han faller mellan stolarna och man undrar vem han är.

 

Slutet är sjukt bra, när han möter galningen och han inser att han är likadan.

 

Det jag gillar bäst är att han blir självmedveten, men inser att han inget kan göra. Sådant känner jag igen. Jag känner igen mig i filmen. Så är man ibland.

 

Egentligen har jag inget att anmärka på. Jag ligger liksom inte på den nivån.

 

Såg Terrence Malicks "The Tree of Life" igår och man finner lite av den energin i detta, alltså att varje scen är laddad med betydelse. Detta har du lyckats med.

 

Jag skulle bara säga "ut och regissera" vid det här laget. För du har en bra film, som jag tror kommer bli kanon bara du får fram det du vill säga.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, och tack så mycket för berömmet, Andreas!

 

Du har verkligen fattat vad det är för slags historia jag vill berätta, alltid kul när folk gör det, kom gärna med förslag på förbättringar, vad som helst, känns som sagt som om vi ligger på samma linje.

 

Får se vad nästa steg blir, förmodligen ännu en omskrivning. Men målet, som det ser ut nu, lutar åt att hitta en producent till Svts novelllfilmstävling. Om inte det lyckas, så filmar jag det själv nästa vinter.

 

Läser ditt manus om några dagar och återkommer med kommentarer :)

 

Trevlig kväll!

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, och tack så mycket för berömmet, Andreas!

 

Du har verkligen fattat vad det är för slags historia jag vill berätta, alltid kul när folk gör det, kom gärna med förslag på förbättringar, vad som helst, känns som sagt som om vi ligger på samma linje.

 

Ja, det har jag verkligen. Beror väl dels på vad du sagt men också att du var tydlig i själva berättandet. Det är ohyggligt intressant när man inser att man inte vet hur det kommer att sluta. Man vet att det troligtvis kommer bli en upptrappning, men storyn kan svänga när som helst.

 

Förslag till förbättringar: Kanske kan jag tycka att början är lite för djärv. Man ser liksom direkt att han är en psykopat (även om det vänder sen och man ändrar sig). Skulle kännas bättre om du tonade ner den scenen lite mer, så det blir lite mer öppet vilken vändning storyn ska ta. Dessutom är det kanske bättre för karaktären, då har han svårare att tro att han är psykopat. Du är ju subtil så detta borde inte skada.

 

Får se vad nästa steg blir, förmodligen ännu en omskrivning. Men målet, som det ser ut nu, lutar åt att hitta en producent till Svts novelllfilmstävling. Om inte det lyckas, så filmar jag det själv nästa vinter.

 

Jag ser verkligen framåt att se resultatet. Är du lika erfaren av regi som manusskrivande?

 

Läser ditt manus om några dagar och återkommer med kommentarer :)

 

Trevlig kväll!

 

Roligt att höra! Kom bara ihåg att jag har en egen stil. Jag är kortfattad och snabb att introducera nya element för effekt. Jag vill att det ska kännas surreellt och överraskande. Det blir snabba klipp, lite knyckiga rörelser på karaktärerna. För jag vill få till en lite kantig och udda stil som jag hoppas kommer gå hem hos tittaren. =)

 

PS: Läs den nya versionen "Giana North", där fick jag till den bättre på slutet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Förslag till förbättringar: Kanske kan jag tycka att början är lite för djärv. Man ser liksom direkt att han är en psykopat (även om det vänder sen och man ändrar sig). Skulle kännas bättre om du tonade ner den scenen lite mer, så det blir lite mer öppet vilken vändning storyn ska ta. Dessutom är det kanske bättre för karaktären, då har han svårare att tro att han är psykopat. Du är ju subtil så detta borde inte skada.

 

Ja, du har definitivt en poäng, ska tänka på det medan jag tar en paus i några veckor.

 

Jag ser verkligen framåt att se resultatet. Är du lika erfaren av regi som manusskrivande?

 

Nej, inte alls. Jag resonerar som så att varför ska man både skriva och regissera, när det är tillräckligt svårt att försöka vara en bra manusförfattare? :)

 

Men jag känner två duktiga regissörer, som jag respekterar och litar på, och jag ska höra med någon av dem är intresserade, men innan dess ska jag ha en något mer genomarbetad version klar.

 

Roligt att höra! Kom bara ihåg att jag har en egen stil. Jag är kortfattad och snabb att introducera nya element för effekt. Jag vill att det ska kännas surreellt och överraskande. Det blir snabba klipp, lite knyckiga rörelser på karaktärerna. För jag vill få till en lite kantig och udda stil som jag hoppas kommer gå hem hos tittaren.

 

Okej, jag ska tänka på det, förstod det även som att det är en animerad film, så jag ska ha det i åtanke också.

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, inte alls. Jag resonerar som så att varför ska man både skriva och regissera, när det är tillräckligt svårt att försöka vara en bra manusförfattare? :)

 

Precis! Bara det att jag hörde en gång att du hade något regijobb på gång, så jag drog lite snabba slutsatser.

 

Men jag känner två duktiga regissörer, som jag respekterar och litar på, och jag ska höra med någon av dem är intresserade, men innan dess ska jag ha en något mer genomarbetad version klar.

 

Om jag själv hade varit regissör utanför det animerade området hade jag nog haft lust att göra filmen faktiskt. Jag ser den liksom i huvudet, när jag läste manuset. =)

 

Okej, jag ska tänka på det, förstod det även som att det är en animerad film, så jag ska ha det i åtanke också.

/D

 

Det är ganska viktigt att förstå detta för annars tänker man att det är underutvecklat, det ska vara stil och fart, för att skapa något halsbrytande. Och ja precis, det lämpar sig bättre för animerat, för då är det sällan verkligheten man försöker skildra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis! Bara det att jag hörde en gång att du hade något regijobb på gång, så jag drog lite snabba slutsatser.

 

Jag förstår.

 

Nä, jag har ett nära samarbete med en regissör och vi har två projekt inplanerade, så just han är nog inte aktuell för detta.

 

Men vi får se, saker och ting förändras ibland.

 

Om jag själv hade varit regissör utanför det animerade området hade jag nog haft lust att göra filmen faktiskt. Jag ser den liksom i huvudet, när jag läste manuset

 

Om inte de jag tänkt på kan eller vill, är det mycket möjligt att jag hör efter här om det finns någon som känner sig manad, utifrån att de är tillräckligt bra förstås och redo för en novellfilm.

 

Det är ganska viktigt att förstå detta för annars tänker man att det är underutvecklat, det ska vara stil och fart, för att skapa något halsbrytande. Och ja precis, det lämpar sig bättre för animerat, för då är det sällan verkligheten man försöker skildra.

 

Blir kul att läsa, minns att jag läste ett annat manus av dig som jag tyckte hade potential. Hör av mig om mig några dagar, när jag haft tid att gräva ner mig i det.

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår.

 

Nä, jag har ett nära samarbete med en regissör och vi har två projekt inplanerade, så just han är nog inte aktuell för detta.

 

Men vi får se, saker och ting förändras ibland.

 

Okej, spännande att höra att du har kommit så här långt åtminstone. =)

 

 

Om inte de jag tänkt på kan eller vill, är det mycket möjligt att jag hör efter här om det finns någon som känner sig manad, utifrån att de är tillräckligt bra förstås och redo för en novellfilm.

 

Det kan nog vara en bra idé, har märkt att det är många här på forumet som själva regisserar, och det blir KVALITÉ, bättre än normala filmsverige faktiskt.

 

Blir kul att läsa, minns att jag läste ett annat manus av dig som jag tyckte hade potential. Hör av mig om mig några dagar, när jag haft tid att gräva ner mig i det.

 

/D

 

Det blir spännande för mig, vi höres! =)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Har inte läste hela tråden, men var bara tvungen att kommentera ang. titeln.. Helt onödig kommentar iofs, men vad in i hela menar du med att man inte väljer sin färg? Jag har bytt "färg" både en och tre gånger, som före detta missbrukare har jag lärt mig att jag MÅSTE byta färg för att överleva utan drogerna, det där är bara svammel du fått om bakfoten! Slå GÄRNA tillbaka, min vän!

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inte läste hela tråden, men var bara tvungen att kommentera ang. titeln.. Helt onödig kommentar iofs, men vad in i hela menar du med att man inte väljer sin färg? Jag har bytt "färg" både en och tre gånger, som före detta missbrukare har jag lärt mig att jag MÅSTE byta färg för att överleva utan drogerna, det där är bara svammel du fått om bakfoten! Slå GÄRNA tillbaka, min vän!

 

Med risk för att låta cynisk men jag tror inte att vi människor förändras särskilt mycket faktiskt. Jag är medveten om att många tror det och till vis del gör vi väl det också antar jag, vi byter jobb, livsstil, åsikter, osv, men inombords är vi alltid samma människor, har alltid samma svagheter och demoner. Vi lär oss kanske leva med dem men vi kan aldrig fly dem. De är och förblir en del av oss, vår färg.

Länk till kommentar
Share on other sites

F.ö. så tycker jag scenen när han slår sönder infernos gitarr kan bli mycket stark, skulle jag själv skrivit manuset så skulle jag försökt få in inferno mer i handlingen. Kanske är det Roberts sinnessjuka morbror eller dylikt?

 

Jag tänker i liknande banor, har tänkt att de är grannar.

 

Fler synpunkter?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...
  • 9 månader senare...

Hej,

 

Efter en paus på 8 månader så har jag nu skrivit en ny version av "Man väljer inte sin färg", men nu har jag döpt om det till "Att välja färg".

 

Den titeln känns bättre, för jag vill inte att det som jag anser vara sant ska färga av sig allt för mycket i manuset, ser hellre att man som publik ska kunna göra sin egen tolkning.

 

Det är komplext material jag jobbar med, är människan kapabel att förändras? Och när jag skriver så, människan, så menar jag inte en sån som du, som jag utgår är balanserad och medkännande, nej, föreställ dig istället en person med en mörk själ, med dålig impulskontroll, en person som är kapabel att skada andra, kan en sån person förändras?

 

För att göra det ännu krångligare: Har en sån person ens en chans, ett val, eller är det endast slump som skapar och formar dem?

 

Jag vet inte riktigt vad jag tycker och på grund av det finns det två karaktärer, Inferno och Hanna, som tror på helt olika saker.

 

Den ena menar att det bara är slump, omständigheter, som avgör om en människa blir sjuk eller frisk, god eller ond, det beror helt på ens barndom, för vad som sker där bär man senare med sig in i vuxenlivet och sen är man den man är tills den dag man dör.

 

Den andra tror egentligen också det men menar att man åtminstone väljer hur man vill leva. Oavsett själsligt sår, så är det ens handlingar som avgör, inte ens inre, ens tankar.

 

Ja, kanske är det så att det mest antyds men jag hoppas att det går fram, blir hur som helst intressant att höra hur Ni tolkar det.

 

Gillar verkligen denna historia och vill inte ge mig förrän den har blivit så bra som den kan bli, den känns både personlig på ett privat plan och personlig på det viset att den känns egen på något vis.

 

Har som plan att börja kontakta producent om två - tre månader, känner äntligen att jag är redo för det i och med att jag har en version som träffar rätt i ton, kan saker och ting förstås bli bättre, men jag vet vad jag vill berätta och hur jag vill berätta det, det var jag inte helt säker på innan …

 

Men om jag inte lyckas väcka intresse hos någon producent så lär jag finansiera det själv sommaren 2014, det är därför det är så enkla miljöer, så att det ska gå att göra billigt.

 

Nå. Hoppas ni vill läsa det, all konstruktiv kritik uppskattas.

 

/Daniel

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...

Läste, lite annorlunda än jag tänkte när du berättade om den på fb. =)

 

Är tanken att Inferno och Hanna ska vara som en liten djävul och ängel som sitter på axeln och ger honom lite olika råd?

Tycker att det kanske kan framgå lite tydligare, Hanna skulle kanske kunna vara lite intressantare.

 

Sen tycker jag att det blir lite väl svamlande dialog ibland. Som när Hanna berättar om auran. lite preachy om man säger så. Den dialogen är lite hackig också när de bara säger korta saker fram och tillbaka, testa ha lite längre i taget.

 

Auraidén gillar jag, men det kommer in så sent så det inte utnyttjas. Generellt är manusets problem att du håller inne med godbitarna så länge så man vet inte riktigt vad manuset handlar om förrän i slutet, vilket gör att det inte handlar om någonting ganska länge. (jag vet att du gillar långsamt tempo men...)

 

Hanna skulle du kunna göra aningen intressantare, hon känns ganska tråkig som karaktär. Det positiva är att rollen hon har i manuset är ju väldigt intressant så det känns som du borde ha utrymme att "leka lite" med henne om man säger så

 

det var ris, så ros:

Gillar det här lite metafysiska med auror och moraldilemman. tycker att det lyfter verkligen för att dina manus handlar ju ofta om väldigt vardagliga saker så det ger en skön balans. Som sagt är det bara lite tråkigt att man måste vänta till slutet för att det ska komma fram bara.

 

HUvudrollen och inferno gillar jag som karaktärer.

 

Gott om action i manuset tycker jag. Relativt för genren dvs. folk blir sparkade i ansiktet etc.

 

 

Bara mina två cent så att säga. Nu måste jag nog sova eller liknande =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Läste, lite annorlunda än jag tänkte när du berättade om den på fb. =)

 

Är tanken att Inferno och Hanna ska vara som en liten djävul och ängel som sitter på axeln och ger honom lite olika råd?

Tycker att det kanske kan framgå lite tydligare, Hanna skulle kanske kunna vara lite intressantare.

 

Sen tycker jag att det blir lite väl svamlande dialog ibland. Som när Hanna berättar om auran. lite preachy om man säger så. Den dialogen är lite hackig också när de bara säger korta saker fram och tillbaka, testa ha lite längre i taget.

 

Auraidén gillar jag, men det kommer in så sent så det inte utnyttjas. Generellt är manusets problem att du håller inne med godbitarna så länge så man vet inte riktigt vad manuset handlar om förrän i slutet, vilket gör att det inte handlar om någonting ganska länge. (jag vet att du gillar långsamt tempo men...)

 

Hanna skulle du kunna göra aningen intressantare, hon känns ganska tråkig som karaktär. Det positiva är att rollen hon har i manuset är ju väldigt intressant så det känns som du borde ha utrymme att "leka lite" med henne om man säger så

 

det var ris, så ros:

Gillar det här lite metafysiska med auror och moraldilemman. tycker att det lyfter verkligen för att dina manus handlar ju ofta om väldigt vardagliga saker så det ger en skön balans. Som sagt är det bara lite tråkigt att man måste vänta till slutet för att det ska komma fram bara.

 

HUvudrollen och inferno gillar jag som karaktärer.

 

Gott om action i manuset tycker jag. Relativt för genren dvs. folk blir sparkade i ansiktet etc.

 

 

Bara mina två cent så att säga. Nu måste jag nog sova eller liknande =)

 

Hej, tack för att du läste men denna version är gammal! Har skrivit en ny version, det var den jag berättade om på fb!

 

Mycket som är sig likt dock, den stora ändringen är att jag har strukit Inferno helt och hållet. Också mindre dialog, försöker lära mig berätta mer i bilder, vilket gick rätt bra.

 

Lägger upp nya versionen om en dag eller två!

 

EDIT. Tanken är att berätta om en omedveten man som når ett slags medvetande. Om sig själv och sitt inre mörker. Därför det inte är fokus på auran, han vet ju inte om att han är svart.

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

OK! =) nevermind then

 

Berätta i bilder, låter intressant. Har du sett "den sista striden" av luc besson? Ingen dialog alls =)

 

Förstod att filmen inte handlar om auror, men jag menade bara att det ger en till dimension till historien. Ett annat problem jag ser är att folk (och jag) lätt blir förvirrade och irriterade om man kommer in med något övernaturligt eller så först i slutet. typ "jaha, det var en SÅN film. Det kunde de sagt från början". Du kanske ska hinta om det lite tidigare. Eller i varje fall visa att hon är intresserad av den typen av saker.

Själva temat i filmen är väl att ändra sig/inte ändra sig som person? Vad jag menade var bara att jag gillade aura elemntet i manuset och att jag gärna sett lite mer av det.

 

Ska försöka komma förbi och läsa nästa version då =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Berätta i bilder, låter intressant. Har du sett "den sista striden" av luc besson? Ingen dialog alls =)

 

Nej, den har jag inte sett.

 

Att skriva dialog ... Det är något av en svaghet som jag har, har lätt för dialog så jag lutar mig ibland mig för mycket på det. Försöker undvika det, men ibland faller jag dit.

 

Du kanske ska hinta om det lite tidigare. Eller i varje fall visa att hon är intresserad av den typen av saker

 

Bra idé! Nu kom jag på en scen där hon bär på en new-age bok och röker en joint :) En riktig flummare är det tänkt att hon ska vara, vill att man som publik ska vara tveksam till om hon faktiskt ser auror eller om hon själv är knasig.

 

Själva temat i filmen är väl att ändra sig/inte ändra sig som person?

 

Jepp, det är grundtemat.

 

Lägger upp nya version ikväll! Det är till 80 procent klart, en del dialog som ska skrivas och några scener som ska mejslas ut, men jag ska träffa skådespelarna i sep och höra vad de har att säga så just nu har jag fokuserat på att ner stommen.

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Ny version uppe :)

 

Ja, den här var ganska mycket bättre. Blev lite glad av att den var bra faktiskt =)

 

Enda jag tänkte på som jag inte gillade var att Hanna var en lite varmare karaktär i förra versionen. Hon kanske ska vara lite snällare mot honom i början, men sen dra sig undan mer och mer? Hon var en bra kontrast förut mot allt dåligt som händer hela tiden.

 

En till sak kom jag på:

I slutet skulle jag nog vilja ha det:

 

lång tystnad

 

johan: är du rädd för mig?

 

Hanna: Ja

 

Johan släpper Hanna och hon ramlar på rumpan. Hanna stirrar när johan går, plötsligt vänder han sig om och höjer handen för att säga adjö och börjar sedan springa bort.

 

Slut

 

 

 

Typ.

 

Men mycket fint överlag. Allt byggdes upp mycket bättre här och det känns som att det är ganska nära färdiga versionen nu. Rolig läsning var det =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Men mycket fint överlag. Allt byggdes upp mycket bättre här och det känns som att det är ganska nära färdiga versionen nu. Rolig läsning var det

 

Kul att du tycker så :) Efter ett omfattande manusarbete så känner jag själv att det är bara en omskrivning kvar innan allt sitter. Skönt!

 

Jag ska dessutom söka manusstöd med Moving Sweden om några veckor, mest för att jag är nyfiken på vad jag får för respons och för att det vore guld värt om man fick använda en del av stödet till att finansiera filmen.

 

Enda jag tänkte på som jag inte gillade var att Hanna var en lite varmare karaktär i förra versionen. Hon kanske ska vara lite snällare mot honom i början, men sen dra sig undan mer och mer? Hon var en bra kontrast förut mot allt dåligt som händer hela tiden

 

Ok, det ska jag tänka på. I mitt huvud så har denna historia växt sig till en långfilm, faktiskt, finns så mycket som man kan göra med relationen mellan Johan och Hanna, och i en långfilm skulle man också kunna göra något vettigt av Inferno. Men det får bli senare, först siktar jag på att göra en riktigt bra novellfilm.

 

I slutet skulle jag nog vilja ha det:

 

lång tystnad

 

johan: är du rädd för mig?

 

Hanna: Ja

 

Johan släpper Hanna och hon ramlar på rumpan. Hanna stirrar när johan går, plötsligt vänder han sig om och höjer handen för att säga adjö och börjar sedan springa bort

 

Jo, det är mycket bättre, tack!

 

Och ett stort tack för att du läste och kommenterade inte bara denna version, utan den förra också! Tack för det, det uppskattas verkligen!

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...