Gå till innehåll

Sätta ihop ett gäng i Göteborg för långfilm (inom en förhoppningsvis snar framtid)


KPisce89

Recommended Posts

Hej folk.

 

Mitt namn är Kristoffer Persson och jag går nu mitt tredje och sista år på Datorgrafik och Animation på Gotlands Högskola.

 

Trots att jag går 3D grafisk inriktning så har jag prövat på praktiskt taget allt inom film. Har stått bakom kameran, framför, Regisserat, jobbat med storyboard, 3d animation, 3d modellering, manus och redigering.

Har nu till mitt sista år inriktat mig inom Pre-production då jag märkt under tidens gång att 3D är mer som är hobby än något som jag skulle vilja sitta med (enormt tids och energikrävande och jag ville hellre ''ut på fältet'').

 

Jag har under cirka ett års tid haft planer att göra en långfilm tillsammans med min äldre bror.

Vi har spawnat en del och har ungefär koll på vad vi vill åstadkomma, men jag har precis nu faktiskt börjat skriva på ett riktigt manus.

Det jag kan säga om handlingen är att det är en komedi som innefattar fotboll (jag är inte intresserad av fotboll själv, men fick en idé som skulle vara kul. Fler detaljer går jag igenom om jag får ihop ett gäng).

 

Det jag söker är helt enkelt andra människor i Göteborgsområdet (större delen av filmen utspelar sig där och jag är ursprungligen därifrån och kommer säkerligen flytta tillbaka när skolan är över).

 

Jag själv ser mig nog som regi och skådespeleri inom det här projektet.

Regi då det är det jag är intresserad av och att jag ser just det här projektet som något jag brinner för.

Skådespeleri eftersom det är något jag vill träna mer på och jag tror att jag skulle klara av det bra för det här projektet.

 

Dock är inget hugget i sten utan bara som jag ser i det här stadiet. Mycket kommer säkerligen hända och förändras under tidens gång.

 

Så jag vill ha folk från i princip alla delar.

Kameraman, ljud, ljus osv.

 

 

Jag skulle vilja erbjuda kompensation men tyvärr är mycket pengar inget som en låntagande student har mycket till övers.

Ser det här främst som en erfarenhet och möjligheten till att göra något roligt och träffa andra likasinnade och förhoppningsvis sköna människor.

 

Jag hade tänkt att detta skulle komma igång kanske i sommar, möjligtvis sommaren efter. Jag väntar hellre så att det blir så bra som möjligt än att hasta igenom allt och det blir av sämre kvalité.

 

 

Så ja. Det är vad jag har att erbjuda. Hoppas på många intresserade och om det finns några frågor eller annat så är det bara att posta i tråden.

 

Tack för mig// Kristoffer Persson

 

Edit har lite skolarbeten som jag jobbat med. mycket enkla grejer så ta det inte på för stort allvar :P

 

The Safest (fake commercial) - YouTube

Von Finkelsnorres Värld - YouTube

The Exterminator - YouTube

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Tjenare.

Var nu ett tag sedan jag skrev i tråden. Är det ingen som finner något intresse?

Givetvis är det ju inte enbart det här projektet vi kan göra. Främst vill jag sätta ihop ett gäng och har här ett förslag ifall vi inte har några andra idéer.

Men allt kan ju diskuteras. Så kom igen folk. Den andre Gbg tråden är ju fylld, så vet att det finns fler intresserade i Göteborg.

 

Skulle vara väldigt roligt att hitta fler intresserade. Så tveka inte att höra av er :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, jag skrev ju i den andra tråden, fast manuskompetens verkar du ju redan ha. Och jag är ingen filmare på något sätt, har ingen utrustning och ingen utbildning (är ekonom). Så därför lät jag bli att skriva här.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mjae manus och manus. Mina kompetenser är ganska vida spritt. Storyn till just det här projektet är bara idéer just nu. Har en cirka 30 minuter i början och typ slutet som verkar vara klart. Större delen av filmen behöver ju fyllas ut.

Och om du är ekonom så lär ju det alla gånger behövas med. Räknar ut budget och annat eller de delarna som man kan ha nytta av en ekonom. Dessutom lär man få hjälpa till med många områden då man är begränsad i manskap och budget.

Jag behöver så många som jag kan få :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja asså det är först och främst ett sätt att hitta likasinnade till att börja med. Jag pluggar själv på Gotland för tillfället och lär inte komma igång på allvar än på ett tag ändå. Dessutom så är jag rätt noga med att uppnå så hög kvalité som möjligt, alltså inget göra bara för att göras skull. Så hellre att planeringen tar 1 år innan första scenen ens börjar filmas än att man sätter igång efter första veckan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det förstår jag. Men som jag förstår det så är produktionen en ganska liten del av processen, först skall ju manus ihop och allt skall planeras och så vidare. Dessutom så läser jag att din film är tänkt att handla om fotboll, då är det ju en fördel om det är vår/sommar ute?

 

Så jag är gärna med och hjälper med det jag kan, mitt mål ligger inom manusområdet, jag vill bli hyggligt "erkänd" så att jag får se något jag gjort (läs gärna igenom vad jag jobbar med ust nu under "kolla mitt manus") gå på en biograf under mitt liv. Sedan har jag mina andra kunskaper och det jag kan något om kan jag hjälpa till med. Jag har en del kontakter i Trollhättan också och har bekanta som har bekanta på Film i Väst, det kanske kan vara något? Jag har drivit företag där uppe och känner en del människor där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det förstår jag. Men som jag förstår det så är produktionen en ganska liten del av processen,

 

Absolut. Och det är så en riktig film görs. Ju mer planering som läggs ner (manus, omskrivningar, storyboards, karaktärsdesign, setscouting osv osv) desto bättre blir produkten. Alltså ska själva filmningen inte ta mer än ett par veckor, högst.

 

först skall ju manus ihop och allt skall planeras och så vidare. Dessutom så läser jag att din film är tänkt att handla om fotboll, då är det ju en fördel om det är vår/sommar ute?

 

Ja alltså filmen har ju sin grund i fotbollen, men det är ju inte huvudstoryn (du kommer fatta mer när/om jag pitchar idén för dig vid ett senare tillfälle).

 

Så jag är gärna med och hjälper med det jag kan, mitt mål ligger inom manusområdet, jag vill bli hyggligt "erkänd" så att jag får se något jag gjort (läs gärna igenom vad jag jobbar med ust nu under "kolla mitt manus") gå på en biograf under mitt liv. Sedan har jag mina andra kunskaper och det jag kan något om kan jag hjälpa till med. Jag har en del kontakter i Trollhättan också och har bekanta som har bekanta på Film i Väst, det kanske kan vara något? Jag har drivit företag där uppe och känner en del människor där.

 

Låter väldigt bra måste jag säga och väl det som är tanken med att leta kontakter här. Man skaffar sig ett nätverk genom varandra och delar med varandra av erfarenhet och kompetensen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Absolut. Och är det så att du känner någon så kan du visa min lilla tråd eller så.

Lästa ditt lilla manus och det såg bra ut. Mycket möjligt att du klarar att skriva ett manus bättre än mig. Men men. Hoppas att vi hittar fler intresserade :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja, jag känner ju tyvärr ingen inom film förutom Film i Väst via andra bekanta. Och det är väl lite tidigt än?

 

Min filmidé? Ja, jag tackar då. Dessutom så brukar väl filmgrupper dels jobba med många manus och dels ha två manusförfattare som "bollplankar"?

Länk till kommentar
Share on other sites

Joda det är nog lite tidigt. Men ja detta är mest för att samla ihop ett gäng och min idé som jag sedan presenterar för gruppen kommer givetvis att samtalas och diskuteras för vidare idéer och förslag. ''Bollplankat'' precis som du säger.

Så det är ju bara bra om fler blir involverade.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag skulle ev vara intresserad. Isåfall som skådespelare, då jag i inte kommit alls långt i min film/mediautbildning. Går gymnasiet inriktning media.

Jag bor inte i gbg men har lätt för att ta mig dit. Men om du berättar mer om filmen och vad som krävs osv så kan jag ge ett mer bestämt svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för visat intresse. Än så länge är projektet fortfarande på ett tidigt stadie, då vi inte ens är färdiga med manuset än (och dröjer mer, då skolan tar mer av min tid). Först när det är kan jag gå bryta ner det och se vad vi behöver och vilka roller som behövs. Det jag kan säga är att det kommer behövas blandat med folk. Både tjejer och killar till större och mindre roller. Jag kan höra av mig med mer information till dig när vi kommit längre och du kan då ta ställning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo det skulle nog kunna gå för sig. Vad har du för erfarenheter/specialiteter?

 

Hej igen!

 

Jag har varit skådespelare i ett par hobbyfilmer, hjälp till med enklare specialeffekter, redigering osv. Just nu vill gärna arbeta som någon form av producent på ett filmprojekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej! Jag är intresserad av att vara med och sköta ljud. Har inte arbetat med någon filminspelning tidigare, men läser 3: e året på ljudingenjörsutbildningen i Karlstad och har ljudsatt lite kortfilmer. Kommer bo strax utanför Göteborg när utbildningen är färdig till våren så det geografiska är inga problem.. Utrustning äger jag inte men det fixar jag i sådanna fall. May I join? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen!

 

Jag har varit skådespelare i ett par hobbyfilmer, hjälp till med enklare specialeffekter, redigering osv. Just nu vill gärna arbeta som någon form av producent på ett filmprojekt.

 

Producent är ju ett ganska stort och krävande ansvar. Tror du att det är något som du skulle klara av?

 

Hej! Jag är intresserad av att vara med och sköta ljud. Har inte arbetat med någon filminspelning tidigare, men läser 3: e året på ljudingenjörsutbildningen i Karlstad och har ljudsatt lite kortfilmer. Kommer bo strax utanför Göteborg när utbildningen är färdig till våren så det geografiska är inga problem.. Utrustning äger jag inte men det fixar jag i sådanna fall. May I join? :)

 

Ja det låter ju bra med någon som kan hantera ljud. Trodde först att ni skulle vara bland dom svårare att få tag på. Tydligen inte :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja det låter ju bra med någon som kan hantera ljud. Trodde först att ni skulle vara bland dom svårare att få tag på. Tydligen inte :P
Ingen aning ^^ vi kanske är rätt ovanliga trots allt.. Antar att det är i denna tråden man ska hålla utkik för all planering etc?
Länk till kommentar
Share on other sites

Producent är ju ett ganska stort och krävande ansvar. Tror du att det är något som du skulle klara av?

 

Ja, absolut. Jag gillar att organisera och att ha en övergripande vy över projekt, dvs ansvara för budgetering, logistik, lägga upp inspelningsschema osv. Jag har också pluggat ekonomi på högskolenivå så att vara producent på en mindre produktion ska inte vara något problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjo :) Tänkte bara slänga in att jag är en rätt hyfsad ljussättare / cinematograf om det skulle vara av intresse. Och med 'rätt hyfsad' menar jag ju att jag anser mig vara rejält bra men inte vill skryta :bire ;) Nej men, jag vet hur man sätter ihop en visuellt snygg bild och hur man förmedlar känsla via kamerateknik - och jag har jobbat en del med just ljussättning och foto på diverse projekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjo :) Tänkte bara slänga in att jag är en rätt hyfsad ljussättare / cinematograf om det skulle vara av intresse. Och med 'rätt hyfsad' menar jag ju att jag anser mig vara rejält bra men inte vill skryta :bire ;) Nej men, jag vet hur man sätter ihop en visuellt snygg bild och hur man förmedlar känsla via kamerateknik - och jag har jobbat en del med just ljussättning och foto på diverse projekt.

 

Ja det låter ju bara bra. Ju mer folk som visar sitt intresse desto bättre. Viktiga är ju som sagt att projektet är fyllt med folk med passion för ämnet och som vill genomföra det från början till slut.

Vill även fråga om du har egen utrustning? Eftersom jag själv inte har det (men lär nog införskaffa diverse saker, beroende på behov). Men kan ju vara bra att se vad folk har och inte har. Blir ju till slut något som vi måste ta ställning till.

 

För övrigt vill jag gärna förslå folk att om ni har videor på tex youtube eller vimeo med exempel på vad ni jobbat med (enkla test räcker) så kan det ju vara bra.

Inte för att det är ett måste, men kan ju alltid vara bra ändå :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, absolut. Jag gillar att organisera och att ha en övergripande vy över projekt, dvs ansvara för budgetering, logistik, lägga upp inspelningsschema osv. Jag har också pluggat ekonomi på högskolenivå så att vara producent på en mindre produktion ska inte vara något problem.

 

Det låter väldigt bra. Även fall jag själv såklart kommer att ha insyn i projektets alla delar så skulle det vara skönt att någon annan tog större delen av ansvaret.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag har videokamera (värstingmodell deluxe för att ägas privat, dubbla XLR ingångar, filmar i 1080 med grym kvalitet). Ett videoprov på kameran finns här:

(Bör ses i max upplösning).

 

Har dator för redigering också (bärbar), plus stativ till kameran och lite annat smått och gott. En kortfilm jag gjort finns här (jag är killen i filmen) Livlig Fantasi v.2 - YouTube

 

Jag kan även hjälpa till med manus om det skulle behövas :)

 

/C

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...