Gå till innehåll

encore cs4 el. cs5: DVD till USA, here we go again...PAL till NTSC..hur och bäst sätt


Dark_tree

Recommended Posts

Kollade poster här och skrev för några år sen här ang. detta.

Då hade jag cs3..nu arbetar jag i både cs4 och cs5...Frågan är:

 

Jag har en Pal bröllopsfilm som ska till USA...pal versionen av filmen är inga problem..exporterade i pal mpeg o brände dvd me meny...funkar klockrent...

Nu till de tråkiga...jag körde ut filmen som NTSC men skipade 720x480 o körde istället på 720z576..då jag tar in de i encore cs4, hänger sig datorn o allt..svar på varför den gör så? Är det fel att ändra storleken på filmen? tycker det tappar en massa då man ser de i datorn..Ska man köra detta istället i encore cs5? kan den hantera det bättre än cs4 gör? tips på andra program som kan användas?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du behöver konvertera hela projektet till NTSC i ditt redigeringsprogram, vilket använder du.

 

Jag själv använder Media Composer och har gjort detta fler gånger än jag kan räkna till.

 

En helt annan sak är om du verkligen behöver konvertera till NTSC, spelarna brukar klara båda, gör ett test först.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du behöver konvertera hela projektet till NTSC i ditt redigeringsprogram, vilket använder du.

 

Jag själv använder Media Composer och har gjort detta fler gånger än jag kan räkna till.

 

En helt annan sak är om du verkligen behöver konvertera till NTSC, spelarna brukar klara båda, gör ett test först.

 

Jag ska skicka både dvder med PAL och NTSC, men jag vill ändå få det rätt så bra på en gång.

 

Max_H: jag har panoreringar och sidledsförflyttningar. Vilka program kan du tipsa om att konvertera med?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, det var det svaret som jag fiskade lite efter från början, då bör det vara möjligt att göra en bra konvertering om AE klarar detta lika bra som MC, kanske sätter mig och läser in mig på detta flöde själv bara för att öka på mina kunskaper, Boris har ett riktigt bra filter för att kunna öppna hela MC projekt i AE men detta sista var en parentes.

 

Den bästa konverteringen gör du om du renderar om hela Pal projektet i Ntsc, alltså inte en fil ut från PP utan hela projektet, bland annat övergångar och text ser mycket bättre ut om du konverterar på detta sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, det var det svaret som jag fiskade lite efter från början, då bör det vara möjligt att göra en bra konvertering om AE klarar detta lika bra som MC, kanske sätter mig och läser in mig på detta flöde själv bara för att öka på mina kunskaper, Boris har ett riktigt bra filter för att kunna öppna hela MC projekt i AE men detta sista var en parentes.

 

Den bästa konverteringen gör du om du renderar om hela Pal projektet i Ntsc, alltså inte en fil ut från PP utan hela projektet, bland annat övergångar och text ser mycket bättre ut om du konverterar på detta sätt.

 

Testade canopus, men av någon anledning så kan jag inte ta in filen jag fick ut i encore..frågan är nu vilka inställningar jag ska köra från AE? Innan körde jag på pp ut med följande:

Progressive, 720x480, 25p, VBR 2 PASS..det blev bra då jag körde ut det så men bilden blev mer lik en pal video än en ntsc...

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt, en god konvertering innebär att du utgår från orginalprojektet och inte en färdigexporterad fil, jag började göra detta redan med Avid Liquid och har sedan fortsatt med detta i Media Composer, blir riktigt bra men förutsättningen är att också alla eventuella övergångar och textfiler omkonverteras tillsammans med orginalmediat för att passas in i detta, förutom att NTSC DV använder ett annat format än Pal DV så stämmer dina 25 fps inte alls, det skall vara 29.97 fps men allt detta sköts i programmet om du konverterar orginalprojektet på rätt sätt.

 

Jag är fortfarande intresserad av om AE har en liknande konvertering som mina gamla och nya Avid program så att det bara går att flytta över PP projektet till AE i in helhet och konvertera om allt, om vi inte har några AE gurus som svarar här kanske jag läser på lite och testar själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, Canopus Procoder brukar konvertera PAL->NTSC rätt skapligt, duger till många typer av tillämpningar. En enkel metod är att exportera hela det färdiga projektet som PAL DV AVI. Dessa kan tas in i Procoder, och därifrån exporterar man det som NTSC DV AVI. Detta gick utmärkt med Premiere/Encore för flera år sedan, och borde fungera nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst, rulltexter och vissa typer av övergångar kan se sämre ut, men nu vet vi ju inte om trådskaparen har det i sitt projekt.

 

Iofs frågar han om "bäst sätt", men vi vet ju inte om det är kvalitetsmässigt eller om det ska gå snabbast att få i väg projektet till USA, helst kanske en kombination av det.

 

Det som är jäkligt trist är att det inte går att göra riktiga DVD med både PAL och NTSC-version på samma skiva, men det behovet insåg man ju inte när man högg standarden i sten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltid trevligt att hitta meningsfränder med ungefär lika åsikter för meningfulla diskussioner och videostandarden är ett kaos, det är vi nog alla ense om, jag har faktiskt skrivit en liten artikel om min framtida uppfattning angående webbkodningar, 60P worldwide är mitt förslag.

Men, för att nu inte lämna ämnet, angående AE, vet du några bra arbetsflöden om man vill konvertera om hela projekt inklusive rulltext och övergångar för att få det hela att se riktigt bra ut.

 

Jag tänkte faktiskt sätta mig själv och leka lite med detta nu bara för att se vad som är möjligt men tips mottages tacksamt.

Länk till kommentar
Share on other sites

alltså jag kör nu ut från PP som NTSC DV avi o sedan ska jag testa med både procoder och med adobes media encoder alt. AEs exporttest wish me lucky...

anf fps, så nej 29.79 fps kan ajg itne ha i och med filmen är filmad i 50i o sedan redigerad som 25p...så 24p faller bättre..av någon anledning blir det följande fel:

-bilden blir hackig istället för att få en jämn gång.

-när jag körde med 25p så verkade det som om filen blev mer lik en PAL fil än NTSC..

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt, NTSC DV är alltid, och kommer alltid att vara 29.97 fps eller = med 59.94 interlaced så om du tänker koda till 25 p för att få ett NTSC projekt kan du lika gärna låta bli, det kommer fortfarande att vara Pal.

 

Om denna konvertering får kosta lite pengar / din kund vill betala för detta får du gärna höra av dig.

 

Lycka till

 

Tomas

Länk till kommentar
Share on other sites

okej testat det nu och resultatet blev: snarlikt. Utkörnigen från canopus till NTSC mpeg funkade bra och såg exakt likadant som utkörningen från PP till Mpeg från AVI DV NTSC filen som jag körde ut. Tack för all hjälp guys :) Återstå att se om skivan spelar rätt i USA :) hör av mig igen ang. det :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...