Gå till innehåll

Rättigheter och kostnader enligt STIM


Spaceromancer

Recommended Posts

Jag ringde till STIM och frågade lite vad det är som gäller och vad det kostar. Följande gäller för dokumentärfilm som säljs direkt till kund, antingen som nedladdningar eller fysiska skivor. Det handlar alltså om kostnader för att ha med musik som inte är inspelat. Liveframträdanden i bakgrunden, personer som stämmer upp i allsång och liknande.

3,90/sekund + 7% av försäljningspriset (7% gäller om musik finns med från början till slut, om t.e.x. bara 50 % innehåller musik då blir procentsatsen 3,5%).

 

Citeringsrätten existerar inte för musik.

 

Om man så bara har 5 sekunder musik i bakgrunden så måste man få tillstånd från skivbolaget.

 

För TV-bolag som sänder program är det lite friare med upphovsrätten.

 

Allt ovanstående enligt STIM.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hur fungerar det om man hör av sig till skivbolaget som äger rätten till musiken och de mailar tbx:

 

"Du kan använda detta spår utan att vi vill ha ersättning. För den unika skivinspelningen".

 

Vad gäller här, måste jag ändå kontakta STIM? Ingen av de som medverkade på stenkakan från 1951 är nu levande.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...
Vad gäller här, måste jag ändå kontakta STIM? Ingen av de som medverkade på stenkakan från 1951 är nu levande.

Knepig fråga där du säkert får olika svar beroende på vem du frågar. Om det hade handlat om nyare musik så måste man betala till STIM (eller snarare NCB) även om skivbolaget inte kräver betalt, så länge upphovsrättsinnehavaren är stim-ansluten. Vad gäller ditt fall får man dock fråga sig om verket har varit i public domain eller inte. 1951 var skyddstiden 35 år efter upphovsmannens död, så det kan ju ha inträffat. Även här finns dock en juridisk tvistefråga, nämligen huruvida något kan återkallas från public domain eller ej, och jag vet inte om detta har prövats i Sverige.

 

Om upphovsmannen däremot dog senare än 1977, så skall du betala pengar till dennes arvingar, ja, enligt de priser som står angivna i startinlägget.

 

Observera dock att jag inte är någon jurist, så lita inte på vad jag säger.

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...