Gå till innehåll

Ett finger borta


gonefishing

Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag ska spela in en film där huvudpersonen saknar ett finger (högra ringfingret).

Hur ska jag göra detta så att det ser realistiskt ut? (utan att behöva hugga av det).

Personen ska köra bil i en scen där man ser handen,

så det ska helst vara något som inte försämrar möjligheten att köra bil.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle nog tagit en vid bild där skådisen bara håller in fingret mot handflatan. Sen kan man ta en tätare på tex handen på en (annan) ratt där ni sågat/borrar ett hål för fingret o sminkat stumpen. Eller ha en stand-inhand som tillhör en person som faktiskt förlorat höger ringfinger. (Min farfar tex. Han fastnade i vigselringen når han skulle hoppa ner från ett lastbilsflak o fingret slets av. Men han är död.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror det är ett av de där lägena när SFX är mer besvär än nytta. Vik in fingret och filma i rätt vinkel, så kommer du undan enklast. För att underlätta för skådespelaren kan man också klibba fast fingret i invikt läge med kontaktlim (INTE superlim alltså, utan kontaktlim som går att tvätta bort - typ Karlssons klister)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror det är ett av de där lägena när SFX är mer besvär än nytta. Vik in fingret och filma i rätt vinkel, så kommer du undan enklast. För att underlätta för skådespelaren kan man också klibba fast fingret i invikt läge med kontaktlim (INTE superlim alltså, utan kontaktlim som går att tvätta bort - typ Karlssons klister)

 

Ja, det låter överlägset bäst. Kan kanske sminka lite där fingret viker

sig så att det inte syns att det bara är ett böjt finger.

 

Tack alla!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...