Gå till innehåll

Hjälp! Färsking på ljussättning!


Winghen

Recommended Posts

Hej!

 

Har hittills inte använt mig utav "avancerad" ljussättning när jag gjort film. Men nu är det dax att slå på stort när projektarbetet i skolan, år 3 på gymnasiet, drar igång! Planen är att göra en kortfilm i så snarlik proffsproduktion som möjligt.

 

Det jag undrar är då hur man kan lösa de problem som uppstår när man inte har tillgång till el och t.ex. måste filma mitt ute i skogen under nattid och då såklart är beroende utav ljussättning. Hur löser man det? Måste man ha någon sorts generator? Eller finns det tillräckligt bra batteridrivna lampor och ljussättningar? Snälla, hjälp mig! Har som sagt ingen erfarenhet utav ljussättning. Ni får gärna komma med tips och trix också :) Allt för att förhindra större misstag man kan tänkas göra.

 

Tack i förhand för svar!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Filma ute i skogen under natt? Du filmar på kväll ev. morgon och mörkar ner det i post :)

I övrigt brukar jag tröta på med reflektorer när det är utomhusscener dit det inte går att dra el. Generator är ju alltid bra att ha, annars går väl bilen att använda som elkälla :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Filma ute i skogen under natt? Du filmar på kväll ev. morgon och mörkar ner det i post :)

 

Sant, men det var bara ett exempel (ganska dåligt exempel av mig) :) Reflektor är något som vi redan tänkt på att ta med. Har förstått hur viktigt det är :) Generator är ju ett alternativ, frågan är bara om vi får tag på någon :S Bilbatteriet kanske funkar bra, det ska undersökas :D Tack för ditt svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågan är vad du vill göra med ljussättningen?

Vad tänkte du att dina lampor skall efterlikna på natten, månljus eller bara lysa upp lite så att man ser vad som händer?

 

Vissa saker är dock riktigt svårt att få bra.

Månljus i stora bilder (d.v.s. bilder där du ser mycket, en hel gata t.ex.) är något av det som kräver mest ljus av allt men kan tänkas jobba med och det helst från en enda ljuskälla. Jag har t.ex. jobbat med en 100K lampa en gång vid ljussättning för månljus (eller jag och jag, jag var med på produktionen men hade inget med lampan eller kranen till lampan att göra). 100K är rätt mycket, ganska precis 125 gånger så mycket som en RED HEAD, eller 200 gånger så mycket som en vanlig 500w,s bygglampa etc.

 

Ok vad vill jag säga med detta, jo att mycket ljussättning man ser på film är orealistisk om man inte har stora resurser men som Tolin skriver, det mesta går att fejka rätt ok med rätt planering och inte allt för höga mål. Att däremot jobba med bilbatterier eller små ledlampor för dylikt är bara att glömma eller ja, mycket jobb för ingenting om man nu inte bygger sin film på enbart närbilder.

 

Regeln för mindre produktioner är, glöm ljussättning utomhus (med undantag för flaggor och reflexskärmar på stativ) och satsa krutet på inomhus-scener.

 

Ang nattsceneri skog.

 

Nattscen utan månljus.

Spela in dem en mulen dag eller i skymning eller gryning när solen inte längre kastar skuggor, den klassiska blå timmen brukar vara det som gäller.

 

Nattscen med månljus.

Skaffa rökmaskin eller rökgubbar (små saker man tänder på som skapar rök) och tajma in solen så att ni får lågt bakljus in mellan träden d.v.s. solen lyser in mot kameran och skapar långa skuggor och siluetter.

 

I båda fallen så kommer halva jobbet att ske i post med grading m.m.

 

Bra ljuskitt för nybörjaren brukar vara ett RED HEAD kit om 3st lampor och kanske ett par lysrörsarmaturer som man modifierar lite själv så att de kan fästas på ett lampstativ, plus två reflexskärmar med stativ.

 

 

Ett helt ok och billigt kit men med dåliga strömbrytare (bör bytas eller helt enkelt tas bort). Lägg på 50% på priset i frakt, tull och moms:

Studio 3x 800W Continuous Red Head Halogen Light Kit [220V] | Light Kit | Studio Lighting | Linkdelight.com

 

 

Lycka till med ljussättandet, mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Att däremot jobba med bilbatterier eller små ledlampor för dylikt är bara att glömma eller ja, mycket jobb för ingenting om man nu inte bygger sin film på enbart närbilder.

Det var mer ett tips ang. att filma där el inte finns tillgängligt - Inte skog då. Tänkte mest om det handlade om något ruckel ute i ingenstans, ruiner eller tält. Kanske lampa med rödfilter för att ge effekten av vibrerande ljus från en brasa utomhus? Ska man ljussätta hela omgivningen däremot lär det ju vara HMI lampor man är ute efter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågan är vad du vill göra med ljussättningen?

Vad tänkte du att dina lampor skall efterlikna på natten, månljus eller bara lysa upp lite så att man ser vad som händer?

 

Vissa saker är dock riktigt svårt att få bra.

Månljus i stora bilder (d.v.s. bilder där du ser mycket, en hel gata t.ex.) är något av det som kräver mest ljus av allt men kan tänkas jobba med och det helst från en enda ljuskälla. Jag har t.ex. jobbat med en 100K lampa en gång vid ljussättning för månljus (eller jag och jag, jag var med på produktionen men hade inget med lampan eller kranen till lampan att göra). 100K är rätt mycket, ganska precis 125 gånger så mycket som en RED HEAD, eller 200 gånger så mycket som en vanlig 500w,s bygglampa etc.

 

Ok vad vill jag säga med detta, jo att mycket ljussättning man ser på film är orealistisk om man inte har stora resurser men som Tolin skriver, det mesta går att fejka rätt ok med rätt planering och inte allt för höga mål. Att däremot jobba med bilbatterier eller små ledlampor för dylikt är bara att glömma eller ja, mycket jobb för ingenting om man nu inte bygger sin film på enbart närbilder.

 

Regeln för mindre produktioner är, glöm ljussättning utomhus (med undantag för flaggor och reflexskärmar på stativ) och satsa krutet på inomhus-scener.

 

Ang nattsceneri skog.

 

Nattscen utan månljus.

Spela in dem en mulen dag eller i skymning eller gryning när solen inte längre kastar skuggor, den klassiska blå timmen brukar vara det som gäller.

 

Nattscen med månljus.

Skaffa rökmaskin eller rökgubbar (små saker man tänder på som skapar rök) och tajma in solen så att ni får lågt bakljus in mellan träden d.v.s. solen lyser in mot kameran och skapar långa skuggor och siluetter.

 

I båda fallen så kommer halva jobbet att ske i post med grading m.m.

 

Bra ljuskitt för nybörjaren brukar vara ett RED HEAD kit om 3st lampor och kanske ett par lysrörsarmaturer som man modifierar lite själv så att de kan fästas på ett lampstativ, plus två reflexskärmar med stativ.

 

 

Ett helt ok och billigt kit men med dåliga strömbrytare (bör bytas eller helt enkelt tas bort). Lägg på 50% på priset i frakt, tull och moms:

Studio 3x 800W Continuous Red Head Halogen Light Kit [220V] | Light Kit | Studio Lighting | Linkdelight.com

 

 

Lycka till med ljussättandet, mvh /Pontus w

 

Tack så mycket för svaret! Väldigt bra och nyttig information som jag tar till mig!! Eftersom att manus inte har påbörjats ännu så kan jag ju inte säga exakt vilka lägen som kommer behöva ljussättas. Men det verkar iallafall bli mycket utomhusscener! Återigen, tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...