Gå till innehåll

Lagringsmedia för distribution i liten skala, blue- ray eller ?


Tomas film

Recommended Posts

Hej! Igen alla hjälpsamma

 

Jag snurrar runt här lite i forumet för att suga upp mer kunskap inför min övergång till HD filmning.

 

Något som förundrar mig är att lagring på blu-ray verkar ligga lite i "skymundan".

Min önskan är att kunna lagra en färdigredigerad film på en dryg timma plus menyer som skall kunna spelas upp i stationär spelare.

 

När jag talar med den kunniga personalen i min datorbutik så säger dom att blu-ray skivor och brännare inte är någon större vara.

Även här på forumet så får jag intrycket av att det är så.

Görs det inte mycket produktion(naturligtvis förutom proffs pressade skivor) av brända blu-ray skivor eller lagrar många detta på annat medie som

usb-stickor, hårddiskar osv.?

Hur gör proffsen när dom vill sprida en mindre volym filmer som skall kunna ses på vanlig platt tv?

 

Tack alla hjälpsamma och ha det bra

 

Tomas

Länk till kommentar
Share on other sites

All min HD produktion går till Bluray, gjorde mitt första projekt 6 månader innan den första brännaren blev släppt.

 

Detta förutsätter förstås att kunden har en bluray spelare.

 

Det tog en 5 - 6 år innan ordinarie användare kunde editera DVD project från lanseringen, en del har fortfarande svårigheter med detta, skulle tro att det är minst samma tidsaspekt med BD creation.

 

För mycket att skriva om in en tråd, i alla fall just nu, jag har några trådar på Avids forum om det, om intresse finns kan jag gärna prata om det IRL

Länk till kommentar
Share on other sites

Det förundrar inte mig. Ingen orkar hålla på med skivor längre, det är liksom ett utdött format. Det är internet som gäller nu för tiden (på gott ont).

Kan du inte lägga filmerna på någon server så att de kan laddas ner via nätet?

Jag lägger alla mina filmer på min filserver och kollar på TV via en dedikerad dator med XBMC.

 

Folk vill antingen se streamat över internet eller så vill de ladda ner filmen för att se den senare.

Vill jag dela med mig av någon filmsnutt lägger jag det på vimeo med nerladdningsbart original. Alternavt dropbox, på webservern eller via någon annan fildelningstjänst.

Funderar i och för sig på att skaffa bluraybrännare för eget behov (backup), men tror inte det behövs för att dela med sig av filmerna till andra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som frågan var ställd så gällde den fast media och inte web streaming om jag förstod rätt, att jämföra kvaliteten på web streamad video med kvaliteten på en välgjord Bluray skiva låter sig inte göras på samma dag, det är som att jämföra gamla VHS band med DVD, tyvärr så har vi nu en generation som är uppväxt med Youtube och Smartphones som inte vet vad kvalitetsvideo är.

 

Web streamad video är bra för sitt syfte men har lång väg kvar att vandra innan den kommer upp i bättre kvalitet, det håller på att hända lite i branschen nu om ni googlar lite på html5 men det verkar vara några år dit, vi kan ju hoppas på att det går fortare, jag har själv ca 150 timmar HD video ute på nätet och det skulle vara kul att kunna förbättra kvaliteten på kommande produktioner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst är det så men tyvärr så är det inte alltid kvalitet som vinner (fanns ju bättre format än VHS men vad hjälpte det). Folk är bekväma av sig. De kan leva med sämre kvalitet om de slipper hantera skivor. Men allt eftersom bredbanden blir snabbare så får vi bättre möjlighet till bra kvalitet även via internet. Hårddiskarna blir också billigare och större så man orkar inte hålla på att komprimera till lägre kvalitet när man lagrar lokalt så det behöver inte innebära sämre kvalitet bara för att man inte använder skivor. Blu-ray som sådant har också en begränsad kvalitet men lagrar man på hårddisk behöver man inte tänka på dessa begränsningar.

 

Fast för oss som är intresserade av video blir det nog ändå svårt att låta bli att skaffa sig bluraybrännare. Det är ju ändå förhållandevis billigt jämfört med all annan utrustning vi behöver. Jag menar bara att för folk i allmänhet som bara vill se filmen så kanske inte bluray-formatet känns så jätteviktigt. De flesta nöjer sig nog att se filmen på DVD om den måste ligga på skiva.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har roat mig med, och förstås också tjänat en liten slant på det, att när jag levererar mina projekt som är till kunder som inte har någon BD spelare, bara DVD, att ta med mig min PS 3 a och en BD " för eget bruk" .

 

Föjande händer alltid:

 

Jag får först ett wow när dom tittar på Dvd skivan lite från start.

 

Sen erbjuder jag mig att visa BD skivan från samma projekt, det accepteras förstås, då kommer nästa wow, vi tittar färdigt på den.

 

När jag sen frågar kunden om kunden bara vill köpa DVD versionen blir svaret samfällt nej och kunden åker sedan och köper sig en BD spelare.

 

Vad gäller nätkvaiteten så har den i alla fall gått framåt, jag drar mig till minnes när allt vi hade var Realmedia, var det mitten på 90 talet eller nåt så visst, om några år har vi säkert bättre saker men det var möjligt att göra även 2007, jag har ett nätklipp ligger ute för testbruk som är kodat med den tidens VC1 codec i 17 mbps som streamade på en av dom bättre servrar spm då fanns att tillgå, den på KTH, och det klippet ser fortfarande lika bra ut och streamar fortfarande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Blu-ray som sådant har också en begränsad kvalitet men lagrar man på hårddisk behöver man inte tänka på dessa begränsningar.

 

 

Oj vad jag surrar men bara en liten korrigering, de filformat som du har på dagens BD skivor är faktiskt i många fall av en högre kvalitet än ditt ursprungliga kamera media, sen att du har varit upp på en högre " redigeringscodec " och vänt har inte så stor betydelse, dessa filformat används väldigt sällan för direktspelning utan vi skiljer på redigeringsformat och visningsformat, som alltid finns det dock undantag för alla regler.

Länk till kommentar
Share on other sites

.... Blu-ray som sådant har också en begränsad kvalitet men lagrar man på hårddisk behöver man inte tänka på dessa begränsningar.

 

 

Jag har inte märkt nån kvalitetsskillnad när jag lägger en datafil på en bluray jämfört med en hårddisk. Hårddiskar rymmer vanligten mer, men bluray är lättare att skicka/bära med sig, och ca25/50 GB räcker ändå till rätt så långa filmfiler.

Länk till kommentar
Share on other sites

Åh vd jag känner att jag bara MÅSTE in med ett inlägg i den här tråden... Att påstå att optiska medier "är ett utdött format" är så fel att jag inte vet var jag ska börja. Och att jämföra en Blu-ray med streamat via internet är som att jämföra äpplen med päron. Dels så är de som gillar äpplen/streamat en minoritet och oftast yngre, mer datorvana människor till att börja med. Ser vi på förlängningen så är kvalitetsskillnaden stor. Du kan omöjligtvis streama i full Blu-ray kvalitet/bitrate i annat än väldigt få förekommande fall.

 

Dessutom vill kunder som betalar för en produkt få något i handen, och hur säker är en fil som du har laddat ner från datorn och lagrar i din dator, jämfört med en fil som är bränd på en Blu-ray skiva? Hårddisken kan krasha vilken dag som helst, Blu-ray skivan är hålbarare och krashar inte när nätaggregatet i datorn vill leka rövare.

 

Blu-ray, DVD eller streaming. Vad kunden vill ha beror till stor del på vilken din huvudsakliga kundgrupp är. Övre medelåldern/pensionärer nöjer sig ofta med DVD då de inte vet eller orkar ta in vad Blu-ray eller HD är överhuvudtaget (grov generalisering, men så ser det ut överlag). Medelålders människor som har lite mer pengar på fickan och uppskattar kvalitet vill ha Blu-ray (efterfrågan ökar för varje år). Och yngre människor tar gärna datafiler på hårddisk och frågar efter ftp och nedladdning via internet, och ofta ska det vara gratis eftersom "man kan ju ladda ner allt möjligt utan att det kostar något, varför ska det kosta pengar?" (citat från verkliga livet... jag lovar!).

 

Hur som haver, vi levererar tusentals exemplar av "det utdöda formatet" varje år. Så inte är det utdött inte. Tvärtom. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kanske ser det lite i snäv synvinkel eftersom jag gärna hänger på datorforum där folk är datorvana och ser det som självklart att man i första hand använder nätverk för att skicka data. Visst finns det nog fortfarande marknad för skivor för äldre och datorovana människor. Jag ger mig på den punkten. Men man får nog ändå se att framöver kommer det efterfrågas alltmer att man vill ha det via internet istället för fysisk media.

 

Även om man inte kan streama så kan man ladda ner en fil med lägre internethastighet under en längre tid (tex över natten) för att sedan själv kunna bränna på Bluray om man så önskar, alternativt spela upp från hårddisken. Jag förstår att du får kunder som efterfrågar detta Kent och även om man inte kan begära att det ska vara gratis (bandbredd kostar pengar) så är det inget konstigt att det efterfrågas som ett alternativ till att köpa filerna på hårddisk eller skiva. Fast någonstans går ju gränsen var det är praktiskt möjligt med nerladdning. 10 GB är inte orimligt idag så snart är det vardagsmat att ladda ner 25 GB. Själv skulle jag inte få tanken att beställa råfiler i HD-format på 100-tals gigabyte för nedladdning via internet idag, men om 10 år så är det säkert vardagsmat.

 

Jag själv tycker inte skivor är dåliga men jag använder det väldigt sällan. Många sätter inte ens in optisk läsare i sina datorer eftersom man ju kan ladda ner allting via internet. Själv installerar jag alla program via internet (jag kör Linux så det är normala sättet att installera program). Kommer nog ändå att köpa mig en Bluraybrännare själv snart då jag faktiskt känner ett visst behov av det för att backuppa mina videokamerafilmer på något annat än bara hårddiskar...

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst är det så att i mer datorvana kretsar är nedladdning både mer efterfrågat och accepterat. Men bara citatet om " 10 GB är inte orimligt idag så snart är det vardagsmat att ladda ner 25 GB..." och sedan tänker på att det bara äe en ensam Blu-ray skiva, med ett lager data, så får vi nedladdningen med "dagens 10GB inte orimligt" i en lite annan dager. Ett par Blu-ray skivor kan alltså lätt innehålla 50GB. Då känns inte nedladdning som ett lika självklart alternativ längre.

 

Och sedan har vi det här med säkerhet/behov av backup. IOFS har all datalagring fortfarande behov av backups, men lagring på en ensam hårddisk är, enligt mig, mycket osäkrare än lagring på en ensam Blu-ray skiva.

 

Hittils har det väl bara hänt en gång, vad jag vet, men det var med bedrövelse jag tog emot ett samtal från en tidigare kund i våras. De hade beställt filmöverföring till HD-filer våren före det (alltså ungefär ett år sedan), och trots mina uppmaningar, och trots att jag alltid bifogar ett papper där jag försöker berätta för kunderna om säkerhetskopiering och om lagring/hantering av hårddiskar... Så hade han inte kopierat innehållet till något annat än den externa USB-hårddisk som han hade köpt av oss i samband med digitaliseringen av filmerna. Beställningen låg i storleksklassen mellan 10 till 20 tusen, och nu hade han tappat hårddisken i golvet när han skulle flytta allt från ett rum till ett annat. "Hårddisken går inte att starta, den bara klickar hela tiden..." Som man bäddar får man ligga, men djupt tragiskt är det. Hårddiskar i all ära, men hade han samtidigt beställt filmerna på en uppsättning med Blu-ray skivor hade han kunnat tappa skivorna tio gånger om (nåja), och de hade fortfarande fungerat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Och det där med nedladdning över natten... Det skulle kanske fungera om man bara hade en kund om dagen att ta hänsyn till. Men när man kommer upp lite i volym så räcker natten inte till. Hur många Blu-ray skivor hinner man bränna under några timmar? Ptja, säg att vi bränner 6 skivor i timmen, och att vi bränner under fyra timmar. En halv dags jobb för en man, lite knappt. Det blir 24 skivor, ingen big deal. Wham, bam, paketera och skicka med posten. Eller så skickar vi upp dessa 600GB under natten... Eller inte. Det hinner inte bli klart, nästa dag har vi nya beställningar, allt stockar sig, en kund frågar "Det händer ingenting om jag klickar på den där texten i emailet som du skickade. Vad gör jag nu? Ska filmen starta när jag trycker där?", och hälften av förra nattens nedladdningar är inte klara än. Samtidigt som nästa kund frågar efter inloggning, för nu är det väl hans tur att ladda ner filmerna...

 

Det är så vitt jag kan se det ogenomförbart utan enorma resurser till bandbredd och en halvtidsanställd som ska supporta alla som inte klarar av att hantera ftp... Och lägg sedan till kunder som vill ha ProRes HQ filer i HD. Då händer det att en enstaka kund har långt över 1TB material...

Länk till kommentar
Share on other sites

OJ OJ vilken respons på mitt ämne.

För min del så är det viktigt( naturligtvis underordnat själva skapandet och filmningen) att på ett enkelt handfast sätt få ut den bästa möjliga bildkvaliten.

Varför skaffar vi annars bättre och bättre kameror och filmar i HD?

Dessutom visas min film vid enstaka tillfälle med projektor i storbild och då blir det väl ännu viktigare att ha hög upplösning.

Jag är förmodligen gammaldags i mitt tänkande men vill inte de flesta ha något format att ta på som i detta fall BD om man betalar(om än så lite) för detta ?

Dessutom är det ju en helt annan känsla om man får till snygga fodral osv.

Jag håller med föregående inlägg att det känns tryggare att inte enbart lagra på hårddisk.

 

Är det någon som vet hur ex SVT:s arkiv fungera? även om min värld är högst amatörmässig så skulle det vara intressant att veta.

Är det kopior av samma material spridda på flera hårddiskar i olika arkiv eller förekommer det arkiverat material även på BD och DVD ?

 

Som jag "befara" så är svaret inte entydigt på min ursprungliga fråga.

 

Tack alla

 

Tomas

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...