Gå till innehåll

Dugliga stativ i 2500krsklassen?


Mattihp

Recommended Posts

Vilka stativ som hamnar runt 2500kr begagnat är värda pengarna? Rörelsemässigt så är jag väldigt nöjd med mitt billiga velbonstativ men jag har fått spänna fast det med vikter när underlaget inte varit så bra (ex. betong nära väg osv) för att det inte ska vibrera för mycket.

 

Mina prioriteringar är givetvis - Hyggligt huvud och betydligt tyngre stativ för stabilare utan vikter. Tar sekundärt även emot tips på bra stativ några tusen över det eftersom jag alltid ämnar att uppgradera. De kameror jag kommer hyra ligger förmodligen mellan 3 och 5-6kg i tyngd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bättre än Velbon är ju inte svårt.

 

T o m ett nytt Benro är ju bättre i de fallen, och under din budget. Men ska du sen lasta på 5-6 kg så krävs ju stabila saker som i stort sett kräver en nolla mer i din budget. 3 kg fixar ju en ny Benro för 1995 kr inkl moms klart bättre än Velbon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bättre än Velbon är ju inte svårt.

 

T o m ett nytt Benro är ju bättre i de fallen, och under din budget. Men ska du sen lasta på 5-6 kg så krävs ju stabila saker som i stort sett kräver en nolla mer i din budget. 3 kg fixar ju en ny Benro för 1995 kr inkl moms klart bättre än Velbon.

Själva vikten av kameran har inte varit ett problem, ärligt talat. Det som varit ett problem är snarare att stativet varit vekt när det vibrerat i underlaget. Benros stativ såg ut att vara ett stabilt tips, det tackar jag för. Det kommer snarare vara kameror i 3-4kgsklassen. När det blir tyngre så får man se till att hyra bra stativ :) Tack så mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågan är vad du har för en kamera/rigg?

Det är lika ofta vikten på kameran som är avgörande som stativet så länge man inte snackar rejält stora och tunga stativ t.ex. fyrabens O'Connor 150mm stativ. De väger så pass mycket att stativet i sig självt blir stabilt, annars bör man nog ha lite vikt på kameran också även om 100mms stativ och större 75mms stativ gör sitt till.

Inte allt för sällan ser man begagnade annonser för 75mm och 100mm skåls-stativ på blocket för inga pengar alls fårn nedlagda projekt och skolor m.m. Köpte mitt Vinten Vision 11 från en nedlagd skola t.ex, dock gav jag mer, ca 7 500:- för mitt plus ca 1500:- i restaurering men det är också ett stativ som i dag skulle kostat närmare tio gånger det jag gav.

De hade då även ett sachtler med 75 huvud för hmm tror det var 4 500:- . Rätt mycket mer än du tänkt dig men ändå, billighetsstativ ger jag inte mycket för. Benen kan vara ok men det är huvudet som är the shit.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har alldeles för länge använt ett Sony videostativ som varit riktigt dålig. Tack vare den här tråden började jag kolla upp lite vad som finns och slåg till och beställde en Vinten Vision Blue (Vinten Videostativkit Vision Blue VB-AP2M Foto > Kameratillbehör > Video > Stativ > köp den hos Scandinavian Photo AB). Fast från England för nästan halva priset. Vad jag har längtat :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Sachtler kommer med en ny serie stativ, ACE, som är betydligt billigare än tidigare Sachtler stativ.

ACE klarar kameror mellan 0-4 Kg och kommer att kosta 4998:00 + moms. För det får man stativhuvud, stativben, mittriangel, gummifötter samt väska.

Räknar med att påbörja leverans i slutet av oktober.

Mediateknik - professional film, photo, video and lighting equipment.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...