Gå till innehåll

Unimportant (Pågående arbete)


mvincent

Recommended Posts

Hej, jag håller på med en kortfilm som jag hade tänkt att använda som gymnasie ansökan till "Gotlands filmgymnasium". Filmen heter "Unimportant" och handlar om 16 åriga Ed som är döds kär i Cici plötsligt en dag kommer Cici och knackar på hos Ed men saker börjar gå snett.

 

Vem bryr sig.pdf

 

Tacksam för all feedback och tips på hur filmen kan fortsätta.

 

Ps. jag vet att detta har gjorts förut men det känns som en bra idé att köra på

 

Uppdatering (29 september 2011): Manuset har blivit uppdaterat och jag hoppas ni gillar det :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja,

Lästa manuset och det var väl helt ok. Här är några synpunkter:

 

Först har manuset många problem med beskrivningar och scenrubriker. Om du inte redan använder ett manusprogram så rekommenderar jag att du skaffar ett, t ex Celtx som ska vara gratis. Sen måste du läsa ett par professionellt skrivna manus för att se hur manus ska skrivas. Om du är bekväm med att läsa på engelska finns det 1000-tals amerikanska manus en snabb google-sökning bort, annars kan du skicka mig ett pm så kan jag visa dig nåt som är skrivet på svenska.

 

Scenrubriker skrivs alltid i formen

 

INT/EXT - PLATS - DAG/NATT

 

och när man skriver plats så måste man vara ganska specifik, man kan inte bara skriva t ex SKOLA. Var i skolan utspelar sig scenen? Klassrum? Kafeterian? Lärarrummet? Matsalen? Korridoren? Om det inte får plats i scenrubriken så får du komplettera i scenbeskrivningen.

 

Tankeröst skrivs även som (V.O.) som kommer från engelskans "voiceover". Parentesen ska stå bredvid namnet på den som talar, såhär (fast med rätt indrag, jag vet inte hur jag fixar det i ett foruminlägg):

 

ED (V.O.)

Det här var jag för en vecka sedan...

 

Sen ska alla nya karaktärer introduceras med stora bokstäver första gången de nämns i manuset, även om karaktären i sig inte är namngiven eller syftar på flera personer. Så i ditt fall skulle början se ut så här:

 

SJUKHUSPERSONAL, VÄNNER och FAMILJ kör ED på en bår...

 

Dessutom måste du ge en ungefärlig ålder på huvudkaraktärer för nu vet vi inte om Ed är en 5-årig pojke, en 80-årig gubbe eller en 18-årig man. Historien blir lite annorlunda beroende på åldern.

 

Sen är det även en hel del slarvfel i texten såsom att faktiskt inte en enda av dina meningar börjar med stor bokstav, etc. Men det tror jag inte är ett problem eftersom detta bara är ett första utkast. Sen är det ju så att allt ovan kan du egentligen ignorera eftersom du tänkt göra filmen själv, men det är regler som är livsviktiga om du någonsin tänkt sälja något till någon annan som inte kan läsa dina tankar.

 

Så nu till storyn:

 

Jag hade nog försökt göra så det blir lättare att gilla huvudkaraktären Ed. Han framstår ju nu som rätt otrevlig och respektlös när han först bråkar med läraren och sedan slår ner en annan elev (för Mobbare 1 känns inte jätteotrevlig, kom ihåg att publiken inte kommer kunna se hans namn och veta att han är en mobbare). Såvida det inte är med flit som du gjort honom otrevlig för att sedan låta honom förändras och blomma ut, men det vet jag ju inte eftersom manuset inte är klart.

 

Sen tycker jag att du ska ändra dialogen så den blir lite intressantare, göra karaktärerna lite mer minnesvärda och göra storyn mer oväntad. Nu känns det mest som en vanlig dag i våra egna liv medan det vi egentligen vill se på film är hetsiga konflikter och oväntad dialog. Försök göra hela manuset lite mer spännande/roligt/dramatiskt beroende på vad du siktar på.

 

Titel tycker jag också du ska ändra, bättre hålla sig konsekvent med språket (byt alltså från engelska till svenska). Vet av personliga erfarenheter att det fungerar bäst så :)

 

Det blev lite långt det här men hoppas det hjälpte lite iaf. Jag tycker först och främst du ska färdigställa manuset och sedan visa upp det för då kan man sätta sig in i hela storyn och ge tips utifrån det. Eller ladda upp en synopsis?

 

MVH

Like A Virgin

Länk till kommentar
Share on other sites

Hjälpte extremt mycket... Håller på med ändringarna just nu. Får se om det blir bättre eller sämre :)

 

Och för att svara på dina frågor använder jag Celtx och följer vissa hemsidor för tips om manusskrivning. Jag förstår inte riktigt vad du menade med scenrubrik problemet. Jag skriver t.ex "INT. Ed's hus - DAY" men det kan vara formateringen från Celtx till PDF. Och en sak till jag har redan skrivit ålder och speciella drag på karaktärerna men jag vet inte varför det inte kommer med i PDF dokumentet. Jag har även bytat namnet till "Vem bryr sig?" som en metafor för hans liv i början.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skriv inte vad kameran gör, det är inte manusförfattarens uppgift. Berätta vad vi ser istället. Ex. Cissi höjer på ett ögonbryn av förvåning och munnen är något öppen. Vad det blir för kameravinkel, kamerarörelse och dylikt är upp till regissören.

 

Sen precis som likeavirgin skriver så är det bra att göra en "save a cat" om man gör en karaktär som i vissa situationer kan verka osympatisk men som vi ändå skall följa som protagonist. Ex. León mördar människor men tar hand om sin växt. Det känns intressant och ser fram emot att se manuset utvecklas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, använder inte själv Celtx så kan inte hjälpa dig på den fronten men om du redan har skrivit det så är det ju bra. Scenrubriken jag tänkte på är den första där det står:

 

INT. SJUKHUS - RANDOM

 

Jag tycker du ska bestämma dig för en tid på dagen, även om det inte spelar någon roll. Det gör att du verkar mer bekväm som manusförfattare och att man känner att du vet vad du håller på med. Trodde att det var fler scenrubriker som var konstiga, men där hade jag tydligen fel så bra jobbat (enda skulle väl vara att man inte använder apostrof när man skriver ett substantiv i genetiv så ED'S HUS blir istället EDS HUS, men det är bara detaljer som folk kommer se över om man har en bra story att berätta)

 

Som sagt, lägg gärna upp hela manuset när det är klart så kan man kanske ge lite mer konstruktiv kritik :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok... Och jag ändrade "Korridoren" till "Korridoren utanför S.O salen", jag har gjort 2st scen sketcher idag och jag ska ändra "random" saken imorgon. Jag har hunnit skriva lite extra på det idag men måste fundera över vad för något som skall hända härnäst, eftersom Ed behöver något slags hinder så att jag inte bara går rakt på sak.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du behöver inte ändra det till "utanför S.O-salen" såvida det inte har någon betydelse för historien att det sker just utanför S.O-salen. Att skriva just SKOLKORRIDOR fungera alldeles utmärkt, men jag hittar ingenstans i ditt manus där du skrivit KORRIDOREN så jag vet inte riktigt vad du ändrade :)

Länk till kommentar
Share on other sites

När "lärare 1" skriker åt honom. Men jag kommer antagligen att ändra tillbaka det till "SKOLKORRIDOR". Jag funderar även på att göra en FaceBook grupp för filmen p.g.a att jag är mer på facebook än vad jag är här på forumet. Det är bara för att hålla alla informerade om uppdateringar i manus och även när jag ska söka statister till inspelningen, så om ni vill hålla er uppdaterade med hur filmen kommer utvecklas på senare dagar. Skulle även vara tacksam för all hjälp jag kan få så jag hade tänkt att jag skulle fråga t.ex "martin oller" här på forumet om han skulle vilja hjälpa mig.

 

-MVincent

Länk till kommentar
Share on other sites

Skriv inte vad kameran gör, det är inte manusförfattarens uppgift. Berätta vad vi ser istället. Ex. Cissi höjer på ett ögonbryn av förvåning och munnen är något öppen. Vad det blir för kameravinkel, kamerarörelse och dylikt är upp till regissören. .

 

 

Hey, det där ger grabben fel uppfattning och skolar honom till att skriva mediokra svenska produktionsmanus.

Du är på helt rätt spår när du skriver att man inte bör skriva in kameraåkningar, iaf inte om det inte är helt avgörande för scenen (alla regler är ju till för att brytas som bekant). Det är också helt rätt att sådant avgör regissören men vad du glömt är att regissören och skådespelarna även avgör tolkningar av skriften, vilken endast bör beskriva det vi ser. Att Cissi höjer på ögonbrynen av förvåning kan vi aldrig se, att hon däremot höjer ögonbrynen kan vi se och då kan skådespelaren som spelar Cissi och även regissören tolka det som de vill, är det förvåning eller är hon skeptisk etc.

 

 

Sedan håller jag absolut inte med likeavirgin om att man måste skriva ut rum etc. Det är helt upp till manusmakaren om han/hon vill lämna över dessa beslut till regissören/platsrekaren etc så till vida att det inte ställer till problem med förvirring om olika detaljer från miljöer återkommer i miljöer med ej angivna rum etc.

 

Dessa tips följer dock inte ens stora etablerade manusskrivare eller regissörer i Sverige. De kan däremot vara bra om man vill slå sig in i branschen, här, i staterna eller UK etc.

 

Lycka till med manuset iaf och därefter med filmningen, mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Dessa tips följer dock inte ens stora etablerade manusskrivare eller regissörer i Sverige.

Jaså? Du råkar veta att inga stora etablerade svenska manusförfattare eller regissörer använder sig av dessa manusregler?

Din formulering är rätt dålig och lämnar för misstolk.

 

Hey, det där ger grabben fel uppfattning och skolar honom till att skriva mediokra svenska produktionsmanus.

Nej.

 

Det är också helt rätt att sådant avgör regissören men vad du glömt är att regissören och skådespelarna även avgör tolkningar av skriften, vilken endast bör beskriva det vi ser.

Ett manus är inget verk att tolkas, utan en "ritning" eller "plan" till hur filmen utspelar sig. Själva filmen kan lämnas till att tolkas fritt utav publiken, men i manus behöver regissören och framför allt skådespelaren veta om Cissi höjer ögonbrynet av förvåning eller skepticism då detta visar sig på helt olika sätt och kan vinkla karaktären och hela filmen åt fel håll. Det stämmer att man bör undvika beskrivande ord som inte visar sig i scenen, men däri faller också en väldig tyngd i att genom karaktärens handling visa uppsåtet. Det ska på ett eller annat sätt (utan "osynliga" adjektiv) bli klart att Cissi är förvånad (och därmed höjde ögonbrynet), vare sig hon utbrister "Oj det där väntade jag mig inte!" eller svimmar av chock.

 

Jag skulle hursomhelst bli otroligt irriterad och stressad om jag hamnade mitt i en produktion där alla medarbetare tolkade manuset på olika sätt. Självklart ska skådespelarna få tolka karaktärerna precis som regissören får tolka historien, och anses det att "Cissi" är mer trolig att vara typen som blir skeptisk istället för förvånad så tas det då - Men det som står skrivet i manus kan inte vara otydligt. Hellre att man isåfall lämnar ut hela ögonbrynsbiten och låter regissören/skådespelaren bestämma ansiktsuttrycken eller gesterna :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ang. din logline:

 

"handlar om 16 åriga Ed som är döds kär i Cici plötsligt en dag kommer Cici och knackar på hos Ed men saker börjar gå snett."

 

VAD går snett? Inkludera det så har du en hook till vad jag tycker låter som en hyffsad logline som du kan använda :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Dessa tips följer dock inte ens stora etablerade manusskrivare eller regissörer i Sverige.

D.v.s. inte alla men vissa.

 

Och ja, eftersom jag försörjer mig delvis som FAD och platschef m.m. i Sverige, samt har fuskat lite i USA, och då jag lusläser manus mer eller mindre på varje inspelningen som jag jobbar på så ja, de flesta manus är de facto väldigt slarviga sett ur aspekten vi just nu debatterar och rätt ofta i avseende formatering m.m. D.v.s. i Sverige.

Övrig tid går åt till annat filmrelaterat och då i huvudsak post produktion.

 

Jag tror nu inte du motsätter det jag skrev egentligen, eller? Trots det, för att förtydliga.

 

Jo, manus är något man tolkar och den form av manus vi behandlar är manus som beskriver det man ser i presens, inte tankar, känslor eller sådant som händer utanför bild etc

Dock som jag skrev, regler som är till för att brytas men likväl inget man bör uppmuntra till eller för den delen ta som goda exempel. Är det avgörande vad Cissi gör, ja som du själv skriver, gör det då tydligt via ytterligare beskrivning av hur hon rör sig etc eller än bättre, som jag tror du var inne på också, att hon lyfter på ögonbrynet i förvåning är självklart på grund av skeendet och det som sker efteråt etc. Alltså, själv lyfta på ögonbrynet är egentligen onödigt men en förstärkt del av ett större skeende.

 

A ja, nu skall jag återgå till compandet, mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Ang. din logline:

 

"handlar om 16 åriga Ed som är döds kär i Cici plötsligt en dag kommer Cici och knackar på hos Ed men saker börjar gå snett."

 

VAD går snett? Inkludera det så har du en hook till vad jag tycker låter som en hyffsad logline som du kan använda :)

 

Jag håller på att tänka ut det just nu... Skall lägga upp manus "v2.0" efter skolan

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...