Gå till innehåll

Söker en låt eller något soundtrack till en film


Bylund

Recommended Posts

@Wase

Aa det var rätt så bra fast läs detta :D

 

Detta är introt

 

Intro

Det börjar med stämnings musik och förtexter som presenterar filmen och personer som medverkar i den. Man kommer få se De kriminella packar ner vapen, rånarluvor och magasin i varsin bag och alla sätter på sig skyddsvästar. En av de kommer packa ner bomber och en dator och sladdar som är tillbehör till datorn. Det kommer vara Patrik som gör det. Sen går de kriminella först och Alex sist ner för en stentrappa från ett stort vit tegel hus. Till en 7 sitsig bil som står på en grusparkering. De som hoppar in sist är Philip och Matte. Patrik kommer sätta sig fram i bilen i förarsättet. Efter Johan har stängt bagage luckan. Så kommer Alex stå bakom Johan när Johan har stängt bagaluckan då vänder sig Johan mot Alex.

Alex säger: Är allt med nu?

Johan säger: Aa allt är med.

Alex säger: Det är bra.

Sedan vänder sig Alex och går mot stentrappan och kollar bakåt och vinkar. Sen går Johan mot bilen och sedan kör han iväg.

 

Scen 1

Den 7 sitsiga bilen kör på en asfaltväg med massa skog på sidorna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte fått kontakt med Joel Kinnaman eller Persbrandt ännu och Sonetfilm.se lovade att dom skulle kontakta Joel och Persbrandt så vi får se jag kanske skulle behöva en musiksättare till filmen :D

 

Och tyvärr har inget jag kan ladda upp för vi har inte börjat spela in ännu xD

Länk till kommentar
Share on other sites

Tips: Filma först och jaga musik sedan!

 

De flesta kompositörer vill ha minst en råklippning att jobba efter både för timing och för stämningens skull. Visst kan man ta fram teman och sånt som exempel innan, men när det gäller gratisjobb så tycker i alla fall jag att det är skönt att veta att det finns något filmat innan man sätter igång, det ökar chanseran för att filmen faktiskt blir gjord och musiken verkligen använd.

 

Ett annat tips är att använda befintlig musik när man klipper eller funderar kring musik (temptrack) som ett stöd för tankarna och för klippningen. Antingen filmmusik eller "vanlig" musik som man gillar, eller musik från den kompositör man kontaktat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tips: Filma först och jaga musik sedan!

 

De flesta kompositörer vill ha minst en råklippning att jobba efter både för timing och för stämningens skull. Visst kan man ta fram teman och sånt som exempel innan, men när det gäller gratisjobb så tycker i alla fall jag att det är skönt att veta att det finns något filmat innan man sätter igång, det ökar chanseran för att filmen faktiskt blir gjord och musiken verkligen använd.

 

Ett annat tips är att använda befintlig musik när man klipper eller funderar kring musik (temptrack) som ett stöd för tankarna och för klippningen. Antingen filmmusik eller "vanlig" musik som man gillar, eller musik från den kompositör man kontaktat.

 

Jättebra tips.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte fått kontakt med Joel Kinnaman eller Persbrandt ännu och Sonetfilm.se lovade att dom skulle kontakta Joel och Persbrandt så vi får se jag kanske skulle behöva en musiksättare till filmen :D

 

Och tyvärr har inget jag kan ladda upp för vi har inte börjat spela in ännu xD

 

Oj! Det här var seriösa grejer! :-O

 

Men om scenen ska vara 2 min lång och det ska vara dialog i den så måste min föreslagna musik ändras en liten smula. Vilket inte innebär några problem överhuvudtaget, men de andra i forumet kan ha rätt: det är nog lättare att göra sånt om man har någon slags inspelning att gå efter.

MEN när/om ni väl sätter att spela in, om du då tycker att musiken fortfarande är rätt så bra hjälper jag gärna till. Gratis, så klart (:

Mejla mig i så fall: waseviktor@hotmail.com

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag älskar metal men jag älskar även klassisk musik och tycker det passar in riktigt bra i filmer, hur än scenen är, passar det inte så får ändå människorna lite att fundera över och det gillar jag väldigt mycket! När folk tänker "Va?" då är man duktig!

 

 

Denna låt är så gammal att ingen äger den längre och därför får man använda den :)

Men om det är rånare skulle det även funka med metal som är väldigt hårt!

Iallafall, lycka till! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Friendly reminder - bara för att en låt är så gammal att den inte omfattas av upphovsrätten så kan fortfarande framförandet och/eller inspelningen omfattas vilket gör att man ändå inte får använda en viss inspelning utan att betala för den eller få tillstånd att använda den.

 

Det är däremot fritt att göra sin egen inspelning av den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...