Gå till innehåll

Frilandslönder, Fotograf, Regissör


OP5

Recommended Posts

Vad är de nuvarande frilanslönerna i Sverige ungefär för en

1. Regissör

- Företags/informationsfilm

- TV reklamfilm

2. Film-/videofotograf

- Nyheter

- Företags/informationsfilm

- Events

- TV shower/Reality

- TV reklamfilm

3. Redigerare/Klippare

- Nyheter

- Företags/informationsfilm

- TV shower/Reality

 

Förstår att det varierar och beror på anställningstid o så, men vill ändå veta i runda slängar vad dagsgagerna ligger på...

Länk till kommentar
Share on other sites

skulle sägga att det helt beror på kunskap/erfarenhet, hur länge man jobbat och hur pass bra man är.

minsta lön för någon som gått högskoleutbildning är 1500:- dagen oavsett yrke. är du mångårigt etablerad kan du naturligtvis ta mer. oftas är dagspriset för en dag högre, så går man ner i pris de andra dagarna om det rör sig om flera dagar. men generellt, allt från 1500:- till 10.000:-

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...

Jag lånar tråden då jag har en liknande fråga och jag slipper starta en ny tråd.

 

 

Jag håller på att klippa en dokumentärfilm åt en person som jag tidigare praktiserat/jobbat hos fast inte som klippare.

Jag har fått i uppgift att klipper jag ner hans version som är ca 1h 20min lång, till att bli ca 56min lång.

 

Jag fick två veckor på mig, har en vecka kvar, och undrar nu, hur mycket jag kan ta betalt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Sånt här ska du ju ha gjort upp om innan du tog på dig projektet, men är personen i riktigt behov av den nedklippta versionen tills utsatt deadline så sätt en ordentligt prislapp. Annars -- Fundera noga så du inte bara får ett "Tack och hej, jag gör det själv".

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen beror det ju helt på vad kunden/uppdragsgivaren har för resurser. Instämmer med att du borde förhandlat innan, men än så länge är det ju inte för sent. Men räkna själv på ett rimligt timpris/arvode (tänk på att ta ganska mycket mer om du ska fakturera än om de betalar det som lön då du ska täcka sociala avgifter osv.) och hör sedan med uppdragsgivaren vad de har för resurser. Så länge du inte är klar har du ju en förhandlingsmöjlighet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Anledningen till att vi inte gått med på ett pris innan är för att han betalar mig om han använder/gillar min version, och det är okej för mig.

Det är inte så att jag slavar för honom, jag jobbar hemifrån i min takt och tycker det är en kul uppgift.

 

Vad kan en rimlig timlön vara?

Jag har tidigare jobbat med honom som bomhållare och fick då 150kr/h.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...