Gå till innehåll

Gryniga bilder på dvd efter bränning/snabb hjälp önskas


rolandsk

Recommended Posts

Jag har Pinnacle 14 och jag försöker göra bildspel med bra skärpa på bilderna när dom spelas upp. Bilderna ser bra ut när jag kollar på dom som vanligt i datorn, mennär jag spelar upp den brända dvdn så blir det dålig skärpa (ser gryniga ut). Hur ska jag ha filerna innan jagbränner? Vilket format och vilken uppläsning, hur stora ska dom vara? Vilka inställningar ska jag hanär jag bränenrner till skivan? Jag har valt DVD och Bästa kvalite, men i alla fall blir det suddiga bilder.

tacksam för snabb hjälp! //Roland

Länk till kommentar
Share on other sites

DVD-upplösning är som max 720x576 bildpunkter så de kommer ju bli "suddigare" på grund av detta. Prova att först skala ner bilderna så att de får höjden 576 pixlar och sedan gör du bildspelet utifrån dessa nedskalade bilder. Skapa skivan i PAL-format så funkar de bäst på svenska TV-apparater. Jag har tyvärr aldrig använt Pinnacle 14 så jag kan inte inställningarna i det programmet.

 

Ett annat problem med stillbilder på DVD är att det kan uppstå flimmer när man tittar på en gammal bildrörs-TV. Det beror på att varannan linje ritas upp i taget och har man en bild på en randig tröja t.ex. kan det bli väldigt flimrigt. Kanhända ditt program försöker göra bilderna ännu suddigare för att eliminera sådant flimmer. Fast grynighet brukar ju uppstå när man skärper till bilderna, inte när man gör dem suddigare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...