Gå till innehåll

Främsta skolor i Sverige (Möjligtvis utomlands)


david-

Recommended Posts

Nu är det sista året för mig på Gymnasiet och jag känner att nu är det dags att söka och kolla efter filmstudier.

 

Min fråga är rätt enkel, vilka högskolor/kurser finns det i Sverige som verkligen är förberedande för ett professionellt filmliv. Det kan vara redigering eller filmfoto.

Som exempel så har jag bara hittat två skolor i Sverige som verkar riktigt seriösa och det är DI och Göteborgs filmskola. Men finns det några fler? Som verkligen är seriösa och har stor chans att vara en stor tillgång i ens CV och främjar kontaktnätet.

Dalarnas högskola kan vi stryka tror jag för det jag hört och sett så verkar det bara vara en medioker linje där man går om man tycker om att göra det. Men jag vill gå där man brinner för det.

 

Jag har även stora drömmar om att åka till Sydneys filmskola, så om det finns några skolor liknande dessa utomlands så kan ni gärna skriva dom med.

 

Tack

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag står inför samma val men har helt uteslutit att plugga utomlands. Kom till slutsatsen att pengarna vs det jag får ut av studierna inte väger upp. Min plan är att plugga vidare inom film, antingen här i Göteborg eller, som du nu säger, om det finns nån annan vettig skola någonstans. Sedan när jag fyllt mig med den kunskap som det här landet erbjuder gratis (och samlat på mig en del i showreelen) så är planen att kanske flytta till USA, Australien eller Kanada nåt år eller så och helt enkelt prova mina vingar där med något projekt (Med pengarna som annars skulle gått till utomlandsstudierna), och i det knyta kontakter inom den faktiska industrin istället.

 

Vill gärna höra hur du resonerat hittills också :D

... Såg precis din signatur föresten. i7 processor och 16 GB RAM är sjukt sexigt. Vill också ha! :r

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag står inför samma val men har helt uteslutit att plugga utomlands. Kom till slutsatsen att pengarna vs det jag får ut av studierna inte väger upp. Min plan är att plugga vidare inom film, antingen här i Göteborg eller, som du nu säger, om det finns nån annan vettig skola någonstans. Sedan när jag fyllt mig med den kunskap som det här landet erbjuder gratis (och samlat på mig en del i showreelen) så är planen att kanske flytta till USA, Australien eller Kanada nåt år eller så och helt enkelt prova mina vingar där med något projekt (Med pengarna som annars skulle gått till utomlandsstudierna), och i det knyta kontakter inom den faktiska industrin istället.

 

Vill gärna höra hur du resonerat hittills också :D

... Såg precis din signatur föresten. i7 processor och 16 GB RAM är sjukt sexigt. Vill också ha! :r

 

Nej det är väl ungefär så jag känner också. Däremot så verkar skolan i Sydney hjälpa en in i branschen på ett otroligt bra sätt. De flesta verkar få proffsiga och ordentliga jobb efter man studerat där. Men som sagt, det kostar och det är alltid en risk att låna pengar.

 

DI kommer jag skicka in arbetsprover till men det verkar vara sjukt svårt att komma in så det är väl mest en dröm antar jag. Men chansen finns ju så jag ska iallafall försöka. Sen funderar jag på den i Göteborg också då den verkar vara rätt schysst, plus att det är en härlig stad.

 

Precis som du så planerar jag att jobba utomlands, förhoppningsvis USA, så fort jag får chansen.

Lägg till mig på facebook så kan vi diskutera lite mer där? David Lindberg | Facebook

 

Ja, jag hittade ett helt sjukt bra datorerbjudande. Det är en laptop, full hd skärm, blueray-spelare, bra grafikkort, grymt ram och allt för 9k. Den såldes under en dag på komplett, sen dess har jag aldrig mer sett såna här för under 20, haha.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sjuka med USA är arbetsvisum, får ha bra kontakter som köper en in i landet typ... lät rätt depp iaf när jag frågade på dvxuser: "In order to get an H1B, you need a degree (BA, MA) in the field you are looking to work in. So if you want to work in the film business, you need a degree that is somehow related to film. Actually getting an H1B, is going to be pretty hard. You will need to find an employer who wants to sponsor you and go through the somewhat complicated process of applying for an H1B visa for you (you will also need the help of an attorney for that)."

 

Prisar inte alla Dalarna här på voodoo eller vart har du hört neg om dem? :) Snarare verkar folk basha Göteborg typ...

 

Usch, det lät ju skapligt jobbigt...

Jo, fast som jag kollat på hemsidan, sett filmer och sånt så verkar det bara vara en halvhjärtad linje. Det är iallafall vad jag fått för intryck men jag kan ha fel :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Usch, det lät ju skapligt jobbigt...

Jo, fast som jag kollat på hemsidan, sett filmer och sånt så verkar det bara vara en halvhjärtad linje. Det är iallafall vad jag fått för intryck men jag kan ha fel :)

Som jag ser det är elevernas verk en produkt av dem själva, inte skolan. Skolan finns där för att erbjuda kunskap och resurser, men man måste vela ha dem. Jag kan en hel del om de flesta områden inom filmskapande, men inte för att jag går på en bra linje, utan för att jag själv letat upp och läst på om det. Är man dum nog att plugga film men inte själv ta ansvar för sitt lärande så slutar det med att man skapar dessa mediokra filmer som får skolan att se "halvhjärtad" ut. Så jag skulle inte dissa skolan för elevfilmerna :D Du skulle istället kunna ta ett besök dit nån gång och prata med lärare, kolla in lokalerna osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som jag ser det är elevernas verk en produkt av dem själva, inte skolan. Skolan finns där för att erbjuda kunskap och resurser, men man måste vela ha dem. Jag kan en hel del om de flesta områden inom filmskapande, men inte för att jag går på en bra linje, utan för att jag själv letat upp och läst på om det. Är man dum nog att plugga film men inte själv ta ansvar för sitt lärande så slutar det med att man skapar dessa mediokra filmer som får skolan att se "halvhjärtad" ut. Så jag skulle inte dissa skolan för elevfilmerna :D Du skulle istället kunna ta ett besök dit nån gång och prata med lärare, kolla in lokalerna osv.

 

Nej, självklart ska jag inte döma ut den helt.

Jag har kollat på några undervisningar av filmskapare som berättar och pratar om det är värt att gå skolor och utbildningar. Deras slutsats var att all teknik i princip, kan du lära dig på egen hand, däremot så ska du gå skolor om de har bra kontaktnät och kan ta dig ut på marknaden.

Så det är den synen jag har också, självklart kan jag långt ifrån allt nu, och skulle lära mig riktigt mycket på en skola, men den främsta anledningen att jag vill gå en filmskola är för att sen kunna ha gott om kontakter, kanske direkt komma ut på marknaden och sånt. Det är något som DI gör, en som gått där berättade för mig att såfort du kommit in där så har du alla ögon på dig och ett garanterat jobb när du går ut. Likaså verkar det vara för skolan i Sidney.

Självklart beror det på hur bra man är själv men jag känner att jag har tillräckligt med passion och förhoppningsvis tillräckligt med talang för att ha chans, däremot så vill jag utnyttja skolan för att komma in och få kontakter med människor i den branschen. Och stora kontakter och praktikplatser verkar inte vara något dalarnas skola inriktar sig så mycket på.

 

Men jag kan ha fel, vilket jag hoppas på! Jag ska kolla upp skolan senare :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, självklart ska jag inte döma ut den helt.

Jag har kollat på några undervisningar av filmskapare som berättar och pratar om det är värt att gå skolor och utbildningar. Deras slutsats var att all teknik i princip, kan du lära dig på egen hand, däremot så ska du gå skolor om de har bra kontaktnät och kan ta dig ut på marknaden.

Så det är den synen jag har också, självklart kan jag långt ifrån allt nu, och skulle lära mig riktigt mycket på en skola, men den främsta anledningen att jag vill gå en filmskola är för att sen kunna ha gott om kontakter, kanske direkt komma ut på marknaden och sånt. Det är något som DI gör, en som gått där berättade för mig att såfort du kommit in där så har du alla ögon på dig och ett garanterat jobb när du går ut. Likaså verkar det vara för skolan i Sidney.

Självklart beror det på hur bra man är själv men jag känner att jag har tillräckligt med passion och förhoppningsvis tillräckligt med talang för att ha chans, däremot så vill jag utnyttja skolan för att komma in och få kontakter med människor i den branschen. Och stora kontakter och praktikplatser verkar inte vara något dalarnas skola inriktar sig så mycket på.

 

Men jag kan ha fel, vilket jag hoppas på! Jag ska kolla upp skolan senare :)

 

Jag har ingen koll på Dalarnas filmskola, men jag har hyfsad koll på dina filmer och kan nog säga att du inte lär ha något problem att ta dig in i branschen oavsett skola. Kontakter får du oavsett om du studerar i Sydney eller här i Sverige, men skillnaden är att studerar du utomlands kommer du ha dina kontakter där, plus en hel del mindre pengar i plånboken jämfört med om du studerar här. Att sedan försöka komma in på en arbetsmarknad i ett annat land och konkurrera med de lokala filmskaparna är inte heller lätt.

Det är iallafall så jag resonerar :D Känner att det nog är lättare att först skapa sig ett namn här i Sverige och sedan röra sig utomlands med sitt svenska "bagage", för vi vet ju alla hur svenskar uppskattas i andra länder :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...