Gå till innehåll

Min Nalle


JohnOchLarsson

Recommended Posts

Uj, det var en sorglig historia.

 

Formatmässigt sett finns det en del att göra. Jag gissar att du skrivit i MS Word eller liknande. Kör med Celtx istället. Det är gratis och så behöver du inte bekymra dig om formatering. Jag går inte in på detaljer om vad som behöver justeras. Skaffa som sagt Celtx så löser det sig. Det är lönlöst att försöka skriva i en vanlig ordbehandlare.

 

Skriv inte ut alla gester och hur dialogerna ska uttalas. Skriv bara det som är absolut nödvändigt. Du ska undvika att regissera för mycket i din text. Lämna uttal och gester till skådespelaren. Det blir dessutom svårläst om det hela tiden ska kommenteras extra till allt som sägs.

 

Första gången vi stöter på en karaktär så ska dennes namn skrivas med stora bokstäver. Det är för att vi lättare ska kunna följa om det är en ny karaktär, eller om denne har synts till tidigare i historien.

 

Det finns inget skäl att det är fem killar som kommer. Det skulle lika gärna fungera med bara Eric och Tobbe. Stryk de övriga.

 

Är det troligt att Johannes skulle: ett, springa och gömma sig, och två, tappa sin kära nalle? Jag tycker inte det. Det skulle vara troligare att han hastigt stoppar nallen i fickan och reser sig upp och går.

 

Vad vill du säga med historien? Att Johannes är ett perverst svin som fortfarande gillar sin nalle? Var kommer hans pappa in i bilden?

 

Jag gillar kontrasten mellan den propra tonåringen i kostym och att han har en nalle. Det är en god början. Men jag känner inte att historien leder någonstans. Huvudpersonen för inte historien framåt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så du tycker jag ska fortsätta och gör det till en längre film. Vad tycker ni andra?

 

Enligt mig behövs det inte någon total omskrivning till 30-40 sidor extra eller något. Men däremot tycker jag att manuset saknar fördjupning. Exmpelvis pratar Johannes om sin pappa i början, som sedan glöms bort och gänget kommer plötsligt in i bilden. Mitt tips är att skriva in några nya scener i början: tillbakablickar. Samtidigt som Johannes pratar om sin pappa kan t.ex. tittaren se vad som hänt, som Johannes pratar om.

 

Nästa punkt. Jag är lite tveksam till det där med gänget. För det första, varför går gänget omkring just i en skog? Vad har de att göra där?

 

Som Désirée också skrev så tycker jag du kan ta bort alla killar ur gänget och bara ha Tobbe och Eric kvar. Killarna fyller ingen roll annars, antingen gör de också något (som helst påverkar/leder historien någonstans) eller så kan de strykas.

 

Sedan vad gäller konflikten mellan Eric och Johannes så skulle jag lägga till Eric i dramat, som Johannes pratade om i början, alltså så att Eric har en koppling till tragedin, exempelvis kan Eric vara Johannes bror eller något liknande, som förvärrar konflikten ytterligare.

 

Till sist: jag är skepsis till slutet. Visst, det är sorgligt och så, men jag tycker inte det säger något. Tvärtom borde fortsättningen börja här; Johannes är ju redan ledsen osv, när nallen brinner upp framför honom blir det droppen för honom och han får nog och berättar en hemligt om familjen, nallen eller något för Eric som får honom att vända sig förvånat om.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Till sist: jag är skepsis till slutet. Visst, det är sorgligt och så, men jag tycker inte det säger något. Tvärtom borde fortsättningen börja här; Johannes är ju redan ledsen osv, när nallen brinner upp framför honom blir det droppen för honom och han får nog och berättar en hemligt om familjen, nallen eller något för Eric som får honom att vända sig förvånat om.

 

Tack, nu fick jag en idé.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...