Gå till innehåll

hur mycket räcker att ta från varje vinkel


Lucio Fulci

Recommended Posts

Tjenare

 

Jag undrar ni som gör filmer utan att använde er av storyboard. Hur vet ni att så mycket ska filma från varje vinkel + när det gäller halvbilder, när och extremnärbilder för att kanske täcka misstag av vilken typ av scen som hällst, men om det beror på så vill ha ett exempel på en prat scen mellan 2 till flera personer

 

och denna fråga har ingenting med att göra med kroppsrörelser så ta det lungt haha.

 

Tips och hjälp

 

tack så mycket för hjälpen i förväg

Länk till kommentar
Share on other sites

Som klippare ser jag helst att man tar hela scenen ur varje vinkel. Som regissör eller fotograf så går jag igenom manuset många gånger med andra bakom kameran och försöker tänka efter var ungefär jag behöver en viss vinkel och jobbar utifrån det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar fett för svaret mannen.

 

jag har inga problem med att räkna ut vinklarna som jag vill ha, men problemet är vad för typ av beräkningar ska följas så att jag kan räkna ut hur mycket jag ska filma från varje vinkel alltså som en proffs. finns det någon grund som man ska följa

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle också första tänka ut bildvinklar med vid inspelning så beror det ju på hur man täckning man vill ta per tagning, vill man ta fullt från alla vinklar samtidigt så kan man ju t o m behöva två kameror om det är scener som är svåra eller dyra att göra i flera tagningar som matchar. Men när det funkar så har jag ofta tagit 1) båda i bild 2) den ena i närbild 3) den andra i närbild. Det kräver ju att tagningarna inte skijer sig åt för mycket och i samtiliga fall måste kameran vara följsam.

 

Jag håller med att det är lätt att tänka i typ serier där alla personer är i hel- eller halvbild, när istället en mix med extrema närbilder, POV och annorlunda bildutsnitt (tänk på De ofrivilliga) gör det mycket mer spännande och personligt.

 

Lite OT: 35mm motsvarar väl på 22mm på t ex Canon 7D om man vill ha samma bildutsnitt? Men intressant att Sony levererar F3 med 35/50/85-gluggar. Tycker de att det täcker behoven för det mesta när F3-sensorn är ungerfär samma storlek som en Super35-film?

Länk till kommentar
Share on other sites

Martin Oller : Tack för svaret. Och det har jag gjort en tid oxå, kollat på många filmer t.o.m filmer jag inte gillat men endå motivat var att förstå connection eller känslan mellan kameran och personligheterna. men det jag inte förstog är varför är många som inte vågar ta closeup's det är inte första gången jag hör det. Och du får förlåta mig om jag låter lite töntig men vidvinklar det är ju (wideshot) ellerhur, varför är det shit då?

 

StenR : din svar var oxå viktigt men jag tror att det lät lite kruligt för mig, så om du kunde ta om svaret om det inte skulle bevära dig

 

tack

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kommer med erfarenhet. Om du ser till att klippa dina egna filmer så lär du dig vilka bilder du behöver för att kunna klippa ihop scenerna sen.

Men oftast börjar jag med en ehlbild för att få se hela händelseförloppet. Därefter en halv där det kommer behövas i klippningen, och sist närbilder på emotionella scener eller där jag vill vara närmare skådespelarna. Oftast är slutet och vändningar i scenerna närbilder.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag jobbar som kameraman i en tv kanal och jag har fått samma svar som du gav mig när jag har frågat om hur kan man lära sig filma en nyhets reportag svaret var (det kommer med erfarenhet). jag har nu jobbat i samma kanal i 5 år så jag har ingen problem med det.

 

Men film tror jag att det är lite anorlunda med, som sagt jag har inga problem med att välja vinklarna, utan hur mycket jag ska ta från varje vinkel. Jag menar jag kan filma allting från början till slut från varje vinkel, det tar mycket tid men ger bra resultat. Men nej, jag vill veta vad är det som får mig att veta tillexempel om jag ska filma en scen från vad kan jag veta att så mycket ska jag ta från (Mastershot) Halv, När osv osv. tillexempel har det med manuset att göra (jag säger det för att ni ska förstå vad jag vill komma till)

 

tackar

Länk till kommentar
Share on other sites

Ju längre tagningar du kan göra desto bättre.

Men där kommer ju också det svårare. För varje sekund/minut som du filmar så ökar chansen att något gåt fel.

Jag själv arbetar med "relativt" korta tagningar då jag vet vad jag vill ha (inte så seriöst som det låter). Medan vissa filmar på känsla i tio minuter och väntar på att "något" ska hända i tagningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

ُEricBradford : tack för tipset, när jag började lära mig filmregi så trodde jag att man filmade från början till slut på alla vinklarna, men saken är att jag vill inte göra filmer bara för att det är kul, jag vill värkligen lära mig riktig filmregi och så klart lära mig från mina misstag. så att ta allt från 0 till 100% från alla vinklarna jag tror att jag kommer inte lära mig något av det.

därför så tror jag att det ska finnas någon slags grundval som man ska gå efter så att man kan veta hur mycket man vill ta från varje vinkel.

Länk till kommentar
Share on other sites

ُُEftersom att min fråga är väldigt viktigt för mig, och jag har insett att vissa har inte gett mig det svaret jag vill kanske p.g.a att min fråga var inte tydligt. Därför så ska jag förklara min fråga bättre.

 

Vi säger att jag ska filma en scen, Och jag har hittat alla möjliga vinklar som jag ska använda, så det enda som uppstår är sättet att filma scenen. Nu jag vill lära mig att inte använda bildmanus för att det tar för mycket tid.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...
Gäst Hackspett

Ibland finns det inga gör-så-här instruktioner eller grundtips. Film är en konstart och där finns det i regel få regler. Det är dessvärre, som många redan skrivit, erfarenhet och vana som gäller.

 

Lycka till med filmandet!

 

Redigerat med anledning av Voodoo Film forums regler 2.1 §.

Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med administratören.

 

Spamlänk till dejtingsida borttagen.

 

Mvh Voodoo Film forum

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...