Gå till innehåll

Teknisk/praktisk filmutbildningar i Skåne?


auteur

Recommended Posts

Jag har på sistonde insett mina begärnsningar på det tekniska området vad gäller filmskapande. Jag skriver och skriver, men vad gäller film- och kamerateknik är jag helt efter. Jag har en klar vision om vad jag vill göra med mina manus men pga mina tekniska begränsningar vet jag inte vilka medel jag ska använda mig av för att komma dit. Jag äger ingen kamera och även när jag i mina yngre år var på ex Studiefrämjandet för att syssla med film så fattade jag aldrig riktigt intresse för den tekniska aspekten. Nu när jag är äldre fattar jag vikten av att veta vad man håller på med, att det finns mer än att bara slå på och slå av kameran.

 

Många av de utbildningar som finns i Sverige går ju igenom film från teori till praktik, vissa är desto mer eller enbart teortetiskt inriktade (ex. filmkunskap) men finns det några utbildningar där man i huvudskap lär dig tekniken (kameror, linser, digital bearbetning, klippning) ?

 

Jag vet att det finns olika lokala "intresseklubbar" men det jag eftersöker är samlingspunkter där man får lära sig ingående om alla de olika tekniska alternativ och inte hur man slår på och av en gammal hemmavideokamera, om ni fattar vad jag menar. Det ska vara uppdaterat, inga "lokal-tv" -fasoner!

 

Jag bor i Skåne, så är det nån som vet om det finns nån intressant samlingspunkt eller utbildning man aldrig hört talas om runt Helsingborg-Malmö sträckan? Fridhems och liknande skolor verkar ju lovande, men jag är kanske inte riktigt ute efter en gedigen utbildning... eller jag vet inte...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...