Gå till innehåll

Inofficiell musik video - Vilka lagar gäller här?


Winghen

Recommended Posts

Hej!

 

Det är så att jag och ett antal fler personer ska spela in en musikvideo, en inofficiell musikvideo, till låten Save The World, med Swedish House Mafia. Våra planer är att den såklart ska bli grym, och därmed sprida sig som en löpeld över youtube! Men där ligger problemet som jag söker svar på - youtube.

 

Om vi vill ladda upp denna video på youtube för att visa upp vår version för världen, vilka rättigheter är det då som vi behöver? Räcker det med att vi meddelar Swedish House Mafias ansvariga och frågar om lov, måste man köpa sig rättigheter eller räcker det med att man bara laddar upp, utan några som helst komplikationer? Hur som helst så ska vi göra denna video, med eller utan youtube!

 

Tacksam för snabbt svar!

 

P.S. Vi söker 20 personer i åldrarna 16-20 år som statister! Vi har ett evenemang på facebook om detta! Sök på: "INSPELNING av Musikvideo - Save The World" om du är intresserad! Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu ska vi inte vara sådär Martin!

 

På Youtube funkar saker såhär-

Alla videos som laddas upp skannas igenom av ett speciellt "sound recognition" program som läser av ljudspåret och försöker matcha det mot en databas av låtar. Om en matchning dyker upp så notifieras bolaget bakom låten och de själva får sedan bestämma hur de vill gå vidare. Är videon bra och får många tittare brukar de faktiskt tillåta fortsatt användande (för det gynnar dem), men är videon en dålig representation väljer de flesta att ta bort ljudspåret. I vissa fall där videon bara är en video med låten och kanske texten till den, eller där bolaget bakom bara är riktigt ute efter att sätta dit folk, så går de vidare med varningsmeddelande eller rättsliga åtgärder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu ska vi inte vara sådär Martin!

 

På Youtube funkar saker såhär-

Alla videos som laddas upp skannas igenom av ett speciellt "sound recognition" program som läser av ljudspåret och försöker matcha det mot en databas av låtar. Om en matchning dyker upp så notifieras bolaget bakom låten och de själva får sedan bestämma hur de vill gå vidare. Är videon bra och får många tittare brukar de faktiskt tillåta fortsatt användande (för det gynnar dem), men är videon en dålig representation väljer de flesta att ta bort ljudspåret. I vissa fall där videon bara är en video med låten och kanske texten till den, eller där bolaget bakom bara är riktigt ute efter att sätta dit folk, så går de vidare med varningsmeddelande eller rättsliga åtgärder.

 

Okej! Då förstår jag! Tack så mkt för svaret!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Oavsett vad ni skall göra - ni behöver tillstånd från upphovsägaren om ni skall använda någon annans verk. Vilket kan innebära att ni måste betala.

Undantaget är om den inte skall spridas, dvs ni sparar den själv på egen dator för eget personligt bruk.

Länk till kommentar
Share on other sites

Åtminstone citera hela meningen om du ska vara grundlöst tyken för att verkligheten sticker i ögonen. Good luck with your project

 

Tolin: "Nu ska vi inte vara sådär Martin", va? Du sa väl det samma som jag konstaterade, med skillnaden att direkt uppmuntra till dumheter. Söker 20 personer i åldrarna 16-20 år som statister, men orkar inte bry sig om att ens försöka kontakta ägaren...?

 

Visst kan man ta sig friheter här i livet, men när man inte ens pallar bry sig och har ambitioner som "spridas som en löpeld på youtube", promota på facebook osv, ger det en rätt äcklig bismak. Det är kul att anstränga sig för ens egen vinning men inte längre än så?

 

 

 

Djungelns lag, tydligen.

 

Du låter väldigt positiv du... varför ens kommentera?

Länk till kommentar
Share on other sites

Oavsett vad ni skall göra - ni behöver tillstånd från upphovsägaren om ni skall använda någon annans verk. Vilket kan innebära att ni måste betala.

Undantaget är om den inte skall spridas, dvs ni sparar den själv på egen dator för eget personligt bruk.

Okej, jag förstår. Vi kommer att göra videon, sedan får vi försöka lösa upphovsrätten på något sätt innan vi laddar upp. Kanske kan man skicka den till de ansvariga allra först och se vad de tycker och hur de reagerar, för att sedan få deras klartecken att ladda upp den på youtube? Kan det fungera?

Tack för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ingen aning. Försöka kan ni alltid göra. Brukligt är väl att man förhandlar en del innan, då man slipper lägga ner tid, energi o pengar på något som i slutändan inte får publiceras. Men det är lite upp till var och en att göra den chanstagningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tolin: "Nu ska vi inte vara sådär Martin", va? Du sa väl det samma som jag konstaterade, med skillnaden att direkt uppmuntra till dumheter. Söker 20 personer i åldrarna 16-20 år som statister, men orkar inte bry sig om att ens försöka kontakta ägaren...?

Jag varken uppmuntrade eller tryckte ner - Gav helt enkelt lite generell information om ämnet. Min personliga åsikt är densamma som din och de flesta andras, men ibland får man helt enkelt hålla tillbaka- trots att det tar emot :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...