Gå till innehåll

Skärmen får ingen signal :S


Korvenffs

Recommended Posts

Hejsan.

 

Min kompis gav mig sin dator m.m. för att jag skulle kolla på den.. Det är lite fel på den som inte jag kan med :S

 

När man startar upp den så står det på skärmen '' No signal '' så stängs den av som om det vore att datorn var avstängd. Och så hörs det pip,pip,pip,pip en annan ton på pipet sedan en lång paus sen så börjar det pipa igen pip,pip,pip,pip annan ton på pipet. Alla pipen är korta. Han har testat med att ha olika skärmar men det är samma sak ingen bild och så står det '' No signal ''

 

Jag tror det är något fel på grafik kortet eller något fel på anslutningskabeln eller så är det något drivrutin som har kraschat.. Jag har ingen aning jag har aldrig varit med om något sånt innan

 

Jag vet inte vad det är för moderskort och sånt men jag kan ta och titta upp det senare ifall ni skulle behöva veta vad det är för grejer som dumburken innehåller :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Först av allt, jag är ingen datorexpert, men...

 

Det kan vara vilken komponent som helst som har pajat. Börja med att koppla ur allt som inte krävs för att datorn skall starta någorlunda, dvs dvd-spelare, extra hårddiskar, extra firewirekort eller vad du nu har. Testa att starta datorn och se om det funkar. Om inte, koppla ur grafikkortet också och se om datorn startar och fortsätter att vara igång. Om detta inte gör någon skillnad kan du lika gärna sätta tillbaka grafikkortet på en gång. Om du har flera ramminnen, plocka ur ett i taget och se om du får datorn att starta. Om du bara har ett ramminne, byt ut det mot ett annat som passar och se om det funkar.

 

Om du inte har fått datorn att funka vid det här laget är det dags att byta ut moderkortet, för någon av alla dess komponenter är paj.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

jbergman är inne på rätt spår - Om en komponent slutat fungera bryts kretsen till övriga också, och har grafikkortet slutat funka är det ett nytt som gäller. Däremot kan man "baka sitt grafikkort", något jag testade en gång när mitt gamla gick sönder och jag precis var på väg att slänga det. En guide på nätet berättade hur man plockar isär kortet och sedan värmer det i ugnen på en viss temperatur i en viss tid- Och detta kunde återlöda brutna kretsar i kortet. Medveten om att det mycket väl kunde vara ett skämt men utan något att förlora så testade jag det - och gissa om man blev förvånad när grafikkortet sedan, tillbakamonterad och klar faktiskt fungerade. Fick en 4 månader till innan det la av för gott.

 

Kom bara ihåg att verkligen vara säker på att det är grafikkortet som är sönder innan du får för dig att testa nåt sånt, för du vill inte göra det med ett som redan fungerar :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...