Gå till innehåll

Röd Division


Hogge

Recommended Posts

Hej.

 

Jag har rätt länge tyckt att det är synd att vi har så få svenskgjorda actionfilmer. Så jag har bestämt mig för att skriva ett manus till en egen. Jag personligen gillar jaktplan och jag hade riktigt höga förhoppningar när jag såg trailern för Hotet. Den filmen visade sig dock vara en stor besvikelse.

En vän berättade sedan om en äldre svensk filmserie bestående av två filmer: Första Divisionen och Gul Division. Till slut bestämde jag mig för att skriva ett manus som utspelar sig 1984. Vad som här är mitt första manus någonsin (skrev en komedi till en filmförening för ett år sedan, men det följde inga konventioner alls). Det är bara början på en film som är tänkt att bli 80 minuter lång, som ska handla om spioneri, mörkläggningar och allmänt avbilda kalla kriget och 80-talet.

 

manus.doc

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul att du bestämt dig för att skriva action. Jag lästa igenom hela och har lite tips.

 

Courier 12pt är standard typsnittet och ska alltid användas när man skriver filmmanus. Det finns även specifika mått för indragningar, t ex när någon säger något. Dialog är inte centrerat utan indraget. Genom en snabb google-sökning hittar du lätt exakta mått men det jag rekommenderar främst är att du använder ett manusprogram såsom Final Draft eller liknande (Celtx har många sagt ska vara bra, tror även det är gratis).

 

Dina ”slug lines”, scenrubriker alltså, behöver också lite justeringar. Först och främst ska hela scenrubriken vara skriven med stora bokstäver, alltså:

 

EXT. HALMSTAD – DAG

 

Sen tycker jag även att du ska vara mer specifik när du skriver plats. Var i Halmstad? Du skriver senare i scenbeskrivningen att det är på en bro. Varför inte skriva det direkt i scenrubriken?

 

EXT. BRO – DAG

 

Då vet vi direkt var vi är någonstans. Samma sak gäller när du skriver om Tylösand.

Sen tycker jag att du har alldeles för långa paragrafer. En halv sida lång paragraf på första sidan är något som snabbt skrämmer iväg potentiella läsare. Dela upp paragraferna med ett enkelt tryck på ENTER-knappen och du gör jobbet som läsare mycket enklare.

Sen känns vissa scenbeskrivningar för långa och oväsentliga. Håll dig till en kort beskrivning av platsen och ge oss den informationen vi kan komma att behöva senare. Mer behövs inte.

 

Ok, det var lite om formatering och sånt. Ang storyn:

 

Jag tyckte den var helt ok men det fanns vissa saker som jag störde mig på. För det första så får man aldrig veta att året är 1984 (tänkte inte på det först så jag störde mig rejält på att Gunnar var så snål med bartendern, det var ju ändå bara 20 spänn. Så istället för att få honom att verka tuff, så kändes han bara otrevlig).

 

Sen så har du ju skrivit 12 sidor, och ska jag vara helt ärlig så vet jag inte riktigt vart manuset är på väg. Gunnar har problem med ryssar, Sven ger Anders en bil och några flygplan strider ovanför Östersjön. Jag vet inte hur Gunnar är som person, jag vet inte vilka Anders och Sven är eller vilka det är som slåss. Förlåt om jag inte riktigt uppfattade allt som hände upp i luften, blev lite svårt att hålla reda på alla MiG-plan, Viggar och YAK-plan (kan inget om flygplan kanske därför jag blev förvirrad). Jag gissar på att Ryssland startade krig med Sverige men jag är inte helt säker.

 

Jag tvivlar inte en sekund på att du har en bra story här, men jag tycker du skulle behöva lite träning för att överföra den till papper. Det absolut bästa du kan göra för att bli bättre på det är att läsa andra manus. Se hur professionella manusförfattare skriver actionsekvenser. Se hur de inleder sina manus. Se hur de formaterar dem. Sen behöver du ju också skriva en massa, men det håller du ju redan på med ;)

 

Lycka till :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Fint initiativ - kalla kriget kan det göras mer film om!

 

Men förutom vad likeavirgin skriver så finns det fler brister i hur manuset är skrivet:

* Det står med kameravinklar.

* Brist på korrekturläsning. Nu vet jag att det här bara är ett utkast, men var och varannan mening har något irriterande fel - och de allra flesta av dem skulle dessutom fångas av en vanlig automatisk stavningskontroll. Ex:

En svängig 80-TALSDÄNGA drar igång. Det är en sommrig dag i Halmstad. Inte ett moln i himmeöen och trafiken flyter på fint.

* Lite slumpmässig versalisering.

 

Och ja, luftstriden är svår att följa. Du kanske kan namnge piloterna så att planen blir lättare att skilja åt än "Viggen 1", "Viggen 2" etc?

(Och om man skall vara petig så är en luftvärnsrobot något som avfyras från marken. Flygplan skjuter jaktrobotar på varandra. ;))

Länk till kommentar
Share on other sites

Budskap: ???

...

Målgrupp: Filmen är huvudsakligen riktad till män. Således ska filmen innehålla många häftiga actionscener med bilar och flygplan.

Jag diggar ärligheten. :e

 

Och det finns ju helt klart potential i det hela. Men här är mina huvudtankar om synopsis:

Först och främst: Gunnar-storyn och oljetankerstoryn är helt separata. Du borde antingen välja en story och fokusera på den, eller se till så att de överlappar. Gunnar-handlingen känns dessutom lite... jag vet inte... otillfredsställande? Han jagar en massa ryssar hit och dit, men ingenting kommer egentligen av det.

 

Sedan så undrar jag lite vad "oljetankern" faktiskt gör där - mer än att se till så att det blir häftiga actionscener med flygplan vill säga. ;)

Om man försöker invadera i smyg (med ett enda skepp?) så vill man väl knappast väcka uppmärksamhet till sig? Det finns ingen logisk anledning för dem vare sig att skicka upp några flygplan eller, när de väl har gjort det, att skjuta på de svenska Viggen-planen. I bästa fall så är det där något som blir kylskåpslogik; i värsta fall så är det något som tittaren kommer att störa sig på under filmens gång.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är tänkt att Gunnar ska ha en högre chef som ska vara mycket mystisk och tillbakadragen. Tanken är då att det på kontoret ska gå en massa rövarhistorier om honom. Vissa små och gulliga, som att hans egentliga namn är Pelle Nicklasson, till någorlunda realistiska, som att han ska ha dödat tretio Vietkongsoldater med svärd (vilket också ska insinuera att han varit i Vietnam), till rena Chuck Norris-vitsarna, som att han är den person som både dödade Hitler och Napoleon.

 

Så nu undrar jag om ni skulle kunna bidra till några intressanta Kapten-rövarhistorier.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är tänkt att Gunnar ska ha en högre chef som ska vara mycket mystisk och tillbakadragen. Tanken är då att det på kontoret ska gå en massa rövarhistorier om honom. Vissa små och gulliga, som att hans egentliga namn är Pelle Nicklasson, till någorlunda realistiska, som att han ska ha dödat tretio Vietkongsoldater med svärd (vilket också ska insinuera att han varit i Vietnam), till rena Chuck Norris-vitsarna, som att han är den person som både dödade Hitler och Napoleon.

 

Så nu undrar jag om ni skulle kunna bidra till några intressanta Kapten-rövarhistorier.

Hur gammal är den här chefen egentligen? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Gillar din idé! Hoppas verkligen att manuset blir bra och att du hittar något bolag som vill filma den.

Jag får bilder i huvudet när jag läser både synopsis och början på ditt manus. Visst, ditt manus behöver säkert skrivas om några gånger och tajtas till. En del av replikerna är lite tveksamma.

Kommer bli en film med mega budget om du inte är en hejjare på cgi effekter.

Jag kommer gärna följa ditt arbete med filmen.

Keep up the good work!

Länk till kommentar
Share on other sites

52 år gammal. Skulle jag få min vilja igenom skulle han spelas av Dolph Lundgren.

 

Och ja, luftstriderna är tänkta att vara CGI. Just flygplan är det lättaste man kan göra i 3D. Tro mig, jag har testat.

Vietnamkriget höll på 1955-1975, vilket innebär att han var max 15 år (!) när han var i Vietnam...?

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmen utspelar sig som sagt 1984. 84-52=32.

Han var således född 1932 och skulle kunna vara 43 år gammal när Vietnamkriget slutade. Och som sagt är tanken att en majoritet av rövarhistorierna ska vara just det: rövarhistorier.

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmen utspelar sig som sagt 1984. 84-52=32.

Han var således född 1932 och skulle kunna vara 43 år gammal när Vietnamkriget slutade. Och som sagt är tanken att en majoritet av rövarhistorierna ska vara just det: rövarhistorier.

Ah, missade av nån anledning att det inte var i nutid... :/ Kör hårt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Lycka till! Dolph har ju sagt att han gärna vill filma i Sverige igen så tveka inte att fråga honom.

Du kan bara få ett nej. Se till att ditt manus är färidskrivet och visa gärna lite concept art när du kontaktar honom.

Kanske en liten teaser trailer där man ser flygplan och annat i luften och explosioner.

Hoppas verkligen att detta projekt får luft under vingarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...
  • 4 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
Du lär kunna använda låtar från tidigare också, bara för att det är 2012 så lyssnar ju inte vi enbart på låtar gjorda just då :-)

 

Självklart. Jag har med Efter Plugget av Factory, vilket är en 70-talsdänga.

 

Jag funderar på att ha en inledning som anknyter till strömavbrottet i mellandagarna 1983. En biljaktscen som är inspirerad av:

 

Det här ställer dock till med ett problem: den nya inledningen är tänkt att etablera att GRU/KGB låg bakom strömavbrottet (vilket det enligt många konspirationsteoretiker faktiskt gör) och att SÄPO var där. Vilket i sig stärker stämningen. Men då man väl vet att filmen handlar om SÄPOs kamp mot Sovjetiska spioner, så försvinner hela överraskningen att Gunnar är SÄPO och Akulina är GRU. Hur ska jag lösa detta?

 

Sen undrar jag om ni har några specifika låtar att tipsa om. Visst lyssnade man inte bara på samtida musik, men om man går på krogen idag, eller på en förfest, så spelas i princip bara den senaste musiken av ungdomar. Samma sak gällde väl 1984?

Länk till kommentar
Share on other sites

Här kommer ett nytt synopsis.

Två saker jag reagerar på nu när jag sammanställer filmen på det här viset är hur lite som händer på söndagen och hur lite jag använder karaktären Vasilij, som ska vara någon form av Jaws-karaktär. Någon som har tips på hur jag skulle kunna ändra på storyn?

 

Filmen inleds den 27:e December 1983, då en SÄPO-kapten, ”Kapten Svensson”, följer en misstänkt grupp GRU-agenter utanför Eskilstuna. De ska testa ett EMP-vapen på en transformatorstation. SÄPO-kaptenen försöker stoppa dom och en eldstrid bryter ut. EMP-vapnet detonerar, en majoritet av Sverige får elavbrott och GRU-agenterna kommer undan.

Filmen utspelar sig därefter under fyra dagar sommaren 1984. Filmen börjar på en fredag, med en öppningssekvens där en Saab kör igenom Halmstad och ut till Tylösand. Väl där framkommer det att bilen kördes av filmens huvudperson, SÄPO-agenten Gunnar, som jagar GRU-agenter. Han flirtar Akulina, en attraktiv kvinna som visar sig vara GRU-agent. En eldstrid bryter ut och Gunnar jagar GRU-agenter över stranden och sen genom Halmstad i bil. Biljakten slutar i att Akulina tas till fånga, medan resten av GRU-agenterna dör.

Därefter får man bekanta sig med filmens andra huvudkaraktär, Anders. Anders är en värnpliktig attackdykare som åker hem på sista permissionen innan slutövningen. Han är en jordnära person som inte har några planer på vad han vill göra efter lumpen, något som skapar en allt bredare spricka mellan honom och hans flickvän som har planer på att studera vid högskolan och åka utomlands.

Samma kväll, ute över östersjön hamnar två svenska jaktplan i strid med sovjetiska diton. Ingen vet varför och SÄPO får i uppgift att utreda varför. Gunnar gör allt han kan, men hålls tillbaka av Sture, en äldre officer som anser att Gunnar är vårdslös och beter sig oprofessionellt.

På lördagen åker Anders och hans flickvän in till stan för att umgås. Istället börjar de hamna i konflikt med varandra.SÄPO får order om att ta reda på vad som hände och får en ledtråd: planen beskjöts på grund av något som kallas ”Trojan”. Gunnar börjar förhöra Akulina, med förhoppningen att få information. Han får reda på att en stor mängd information finns i hennes lägenhet. GRU får nys om att Gunnar gräver runt och lejer Vasilij, GRU's bästa och mest erfarna prickskytt. Gunnar besöker Akulinas lägenhet och börjar leta efter ledtrådar. Han avbryts av GRU-agenter som kommit för att rensa alla spår. En eldstrid bryter ut och till sist kastar ryssarna in brandgranater och Gunnar tvingas hoppa från balkong till balkong för att överleva. Samtidigt stöter Gunnar för första gången på Vasilij.

På söndagen är Anders och hans vänner vid sjön och grillar. Anders beter sig på ett vis så får bägaren att rinna över för hans flickvän och hon ger honom nu ett ultimatum: om han inte kan gå med på att flytta ifrån hemorten och skaffar sig ett mål i livet innan han kommer tillbaka från slutövningen, så är det slut. Anders förhör återigen Akulina, som nu berättar om en svensk förrädare som ska sälja hemlig information och kan leda SÄPO till GRU's svenska chef.

På måndagen får Anders och hans pluton besked om att de ska ut på skarpt uppdrag istället för slutövning. De ska ta sig till oljetankern och rekognosera. Om de kan skaffa obestridligt bevis på att det är något konstigt med den, så ska två rotar svenska flygplan skickas in för att sänka fartyget. Samtidigt följer Gunnar och en grupp andra SÄPO-agenter den påstådda förrädaren. Gunnar försöker göra en arrestering, men en eldstrid bryter ut. Gunnar lyckas av Graztjev få reda på att Trojan är ett program för okonventionella invasionsvapen. Graztjev lyckas sedan fly under en större eldstrid. Gunnar hamnar i ett sista möte med Vasilij, i vilken Vasilij dödas av Kapten Svensson. Anders och attackdykarna får bevis på att tankern i själva verket är ett hangarfartyg. De tar sig ombord och undersöker vidare. En eldstrid bryter ut och de värnpliktiga försöker fly. Samtidigt får de svenska flygplanen order att anfalla och en dogfight bryter ut. Anders tar sig sårad av hangarfartyget innan de svenska planen sänker fartyget.

Filmen slutar med att Graztjev ska träffas med en överordnad bak i en TIR-lastbil. Graztjev, som förlorat nästan hela sin organisation och vars ansikte och identitet nu är kända av SÄPO, försöker köpa sitt liv i utbyte mot dokument han fått om JAS 39 Gripen. Graztjevs överordnade tar dokumenten och avrättar sedan Graztjev.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...