Gå till innehåll

Sminkmetoder för tårar som förtydligar din aktörs visuella skådespel


Ivve

Recommended Posts

Börjar med att be om ursäkt till alla som stör sig på att denna tråd eventuellt hamnat i fel kategori. Hittade ingen tråd för smink (varför?), men finns det någon den passar bättre i får den gärna flyttas.

 

Goderafton medlemmar. Hoppas livet leker!

 

Ska fatta mig kort. Ska spela in en kortfilm i dagarna och i en av scenerna ska en av aktörerna, inte nödvändigtvis gråta men, se ut som att den har gråtit nyligen. Jag har snappat upp lite olika alternativ som jag bara vill kolla med era erfarenheter hur dem har fungerat och vilka ni föredrar.

 

- Det hederliga lök-tricket där du hackar lök framför din skådespelare är ju en klar klassiker.

 

- En annan metod jag hört ska vara användbar är att sätta lite tigerbalsam precis under ögonen, som gör det väldigt svårt för en att hålla tillbaks tårar.

 

- Blåsa in luft med någon form av pump eller luftrenare i ögonen för att få dem att se röda och irriterade ut.

 

- Låta aktören gnugga sig själv i ögonen för att få det att se irriterat ut.

 

- Och för att stärka på dessa sistnämnda metoder leka lite med ögondroppar samt smink för att få det att se ut som att det precis runnit en tår.

 

- Eller helt enkelt bara som den underbara regissör du är försöka få fram en känslosam sida i aktören och på så sätt få fram riktiga tårar (vilket onekligen lär vara den bästa då det hjälper till för spelets skull en hel del också).

 

Hur har ni gjort i emotionella scener där en eller två tårar krävts för att förtydliga stämningen? Fler tips? Någon klar film som bevisar att er metod är bra?

 

Vackert!

Länk till kommentar
Share on other sites

förra året var jag med och gjorde en film som innehöll ganska mkt gråt. som tur var hade vi en väldigt duktig skådespelerska som gjorde det mesta av jobbet själv ;) men för att förstärka detta så gjorde vi hennes smink "utrunnet", samt om vi behövde rinnande tårar hade sminktjejen en pipett som hon kunde droppa vid ögat strax före tagning. nu var detta en ganska stilistisk film, där det funkade med rätt så överdriven sminkning, det passar ju kanske inte i alla filmer.

 

filmen ligger ej ute, men här är några screenshots:

 

vlcsnap-2011-08-11-17h08m35s22.jpg

 

vlcsnap-2011-08-11-17h11m37s82.jpg

 

vlcsnap-2011-08-11-17h19m31s0.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Kommer förmodligen köra på något liknande med "utrunnet" smink som du nämner. Min film handlar om två bröder som leker krig, så det finns anledning att ha en tår som runnit ner och satt spår i smutsen i ansiktet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Gråtstift är effektivt och klart att föredra framför tigerbalsam. Finns att köpa hos mask/perukmakarna på söder.

Lök är en höjdare då det också skapar irritation och snorsnyft"

Utrunnet smink, tänker på saristas bilder. Jag kliar mig i huvudet, vilken sida om ögat rinner tårarna på? Vill bestämt tro att dom rinner närmast näsan? Där tårkanalen är? Om man inte sprungit fort/kladdat med händerna!

Länk till kommentar
Share on other sites

Utrunnet smink, tänker på saristas bilder. Jag kliar mig i huvudet, vilken sida om ögat rinner tårarna på? Vill bestämt tro att dom rinner närmast näsan? Där tårkanalen är? Om man inte sprungit fort/kladdat med händerna!

 

Om du har huvudet helt upprätt, ja. Eller om det inte är så mycket gråt. Men lutar du på huvudet lite så att tårkanalen befinner sig i överkant tar tåren vägen längs med ögat och ut på andra sidan. Jag har tröstat gråtande barn och sett spåren av deras tårar i smutsiga ansikten och vid mycket gråt rinner de ut överallt :) Sen torkar man gärna sina tårar med händerna också och flyttar därmed också om tårarnas placering.

 

Från bara ett enskilt kort tycker jag inte att det ser konstigt ut på hennes bilder, men om man ser filmen och att det bara rinner tårar från fel sida av ögat. . .

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...