Gå till innehåll

Zoomar in i polaroidbilder som sen blir film


DigitalDirt

Recommended Posts

Hej folks!! :)

 

Hoppas jag lägger tråden i rätt forum...

 

Ska filma en musikvideo nu de kommande veckorna.

En scen skall vara att en kille sitter i en stol och anitingen att man har polaroidbilder uppsatta på väggen i bakgrunden, eller att han sitter med dem i handen och kollar på (filmat över axeln). Sen skall alltså "bilden få liv" och man skall följa historien som visas på polaroidbilden...

 

Någon som har tips eller länkar till liknande trådar hur man på lättast möjliga sätt gör detta?

 

Ska man man sitta med tomma vita kartongbitar som man sedan i post prod klipper in bilder, zoomar in och börjar spela upp?

Eller ska man filma story-scenerna först, sen ta screencaps och printa ut som polaroidbilder så det ser mer verkligt ut? Och sen då därifrån zooma in och då klippa in själva filmen ?

 

Sen vill vi såklart även gärna ha tips på hur man gör själva inzoomningen och övergången från papper till film på snyggast sätt och motiontrackar det eller hur man nu skall gå till väga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har säkert inte det bästa svaret, men iaf nån typ av svar.

 

Jag gjorde nåt liknande för jobbet men det var mest för att testa så gjorde inte supernoga. Men vad jag gjorde var att jag klippte en blank, vit kartong till formen av en polaroidbild, satte sedan en grön post it-lapp på stället där "bilden" skulle sitta och ritade ett par ordentliga punkter på post it-lappen för att kunna göra en motion tracking.

Det funkade ganska bra faktiskt, men hur du ska göra själva zoomen vet jag inte. Däremot skulle jag tipsa om att använda stativ, blir så jävla mycket lättare att kunna sätta in de bilder du vill ha på polaroiden utan att den "flyter omkring" om man inte får till motion trackingen.

 

Det borde vara förhållandevis enkelt att bara göra en freeze frame av den frame du vill ha som polaroidbild, men som sagt; använd stativ. :)

 

Som sagt, kanske inte det bästa sättet men det funkade för mig, men allt beror ju på omständigheterna när man spelar in (komposition av bilden, ljuset, kameraföring etc...).

Länk till kommentar
Share on other sites

En annan positivt reaktion du får ifrån att använda stativ när du spelar in är att du sen på efterhand kan lägga in en handhållen-skakning som faktiskt blir väldigt tacksamt emot ifall där är lite små skakningar/flytningar i polaroid bilden.

 

Du kan ju göra inzoomningen på två olika vis. Antingen så gör du det helt digitalt, så du spelar upp en liten bild och förstorar den samtidigt som du zommar in hela bilden som du har upptagit med killen som sitter och håller bilderna i handen. Annars kan du ju göra en manuell inzoomning emot polaroid fotot med kameran och sedan följa med och förstora den inklippta filmen. Därav får du förmodligen bättre kvalité på själva klippet då du inte zoomar in i den information du endast har i en bildstorlek, utan skapar ny.

 

Pröva dessa metoder innan ni går ut. Övning ger färdighet. Sen bara kör på det ni föredrog.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill du "sälja" effekten riktigt bra (= få det att se riktigt verkligt ut), kör med tomma polaroidpapper då du också får med ev reflexer i pappret (kan iofs också generera problem).

 

Trackar du med en planartracker (ex Mocha) behöver du inga, eller i varje fall få, trackingpunkter. (Över-axel-exemplet kan ge problem om inte hela "fotografiet" är med eller om

du zoomar/åker in hela vägen i bilden så kanterna försvinner ur bild. Då kan trackingpunkter hjälpa.

 

Som Ivve skrev, testa INNAN du bestämmer dig för metod. Ibland kanske du får köra bägge metoderna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill du "sälja" effekten riktigt bra (= få det att se riktigt verkligt ut), kör med tomma polaroidpapper då du också får med ev reflexer i pappret (kan iofs också generera problem).

 

Trackar du med en planartracker (ex Mocha) behöver du inga, eller i varje fall få, trackingpunkter. (Över-axel-exemplet kan ge problem om inte hela "fotografiet" är med eller om

du zoomar/åker in hela vägen i bilden så kanterna försvinner ur bild. Då kan trackingpunkter hjälpa.

 

Som Ivve skrev, testa INNAN du bestämmer dig för metod. Ibland kanske du får köra bägge metoderna.

 

Att tracka ytor istället för punkter om man har möjligheten är ju bara att göra det svårare för sig själv. Det är mycket enklare att helt enkelt dutta på några svarta bläckprickar på lapparna, och ger bättre resultat.

Tomma polaroidramar är en bra idé, men då vill man absolut ha själva bilden utklippt, eventuella reflexer bör göras i efterhand för bästa resultat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kan helt klart vara bra med prickar, egentligen oavsett om man kör point eller plane trackers. Point tracker funkar bra så länga alla punkter är med i bild och är skarpa...

Men absolut, för en enkel inåkning / svag rörelse fungerar punkter bra och är kanske bästa valet i detta fall.

 

Jag gjorde nån liknande grej när kameran gled in över axeln (från nästan helt "täckt" av skådisens huvud till helt synlig) och då var Mocha kanon eftersom den förutsätter att

fotografiet fortfarande är fyrkantigt även om det fortsätter ur bild (jag trackade baklänges).

 

Reflexer är inte bara reflexer, det kan även vara en så simpel grej som att personen vinklar fotografiet "från" ljuset och får en svag ljusförändring för att ljuset kommer i en annan vinkel.

Den får man "gratis" om man har ett tomt papper. Har man prickar då måste dom tas bort, annars lyser dom genom i bilden om man ex använder blandningslägen för "reflexer".

 

Samma exempel som ovan körde vi med fotoram och då funkade blendmodes bra. Jag testade först "manuell" reflex (vi filmade med och utan glas i ramen) och jag insåg att

fejk-reflexer var inte min grej... Så det var iofs skit bakom spakarna i det läget :)

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...