Gå till innehåll

En fråga angående 80tals film


Zalathos

Recommended Posts

Jag är helt medveten om att på 80talet spelade man in med videoband. Jag är stort Michael Jackson fan, har kollat i princip varje film på youtube, nu till den stora frågan. Hur i hel**te kan en film från 1986-88 ha så här jävla bra upplösning/mörker känslighet/ skärpa och ljud. Jag är även fullt medveten om att dom har mastrat den efteråt, men även om man gör om den till 1080p från ett videoband, blir det ju inte bättre kvalite och ljud? Fanns det HD 1987? fanns det så här grymma kameror?

 

Tack så jättemycket för svar. Alltid undrat.

 

Länk till filmen:

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja ska nog inte lägga mig i för mycket, men jag tror inte att man spelade in med 35mm film på en konsert. Och även, om du kollar på thriller som också är inspelad på 35mm film så är ljudet och bilden mycket sämre och det är ändå en stor filmproduktion. Så varför är en live konsert inspelning gjord 1987 lika bra eller bättre än 2011??

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja ska nog inte lägga mig i för mycket, men jag tror inte att man spelade in med 35mm film på en konsert. Och även, om du kollar på thriller som också är inspelad på 35mm film så är ljudet och bilden mycket sämre och det är ändå en stor filmproduktion. Så varför är en live konsert inspelning gjord 1987 lika bra eller bättre än 2011??

 

Du skulle bli förvånad hur mycket som sköts på film back then, SVT gjorde t.ex. nyheter på 16mm under 80-talet och då det är MJ skulle jag inte bli förvånad om den är skjuten på 35mm.

 

Ang att den ser bra ut, restaurering, ny digital color grading m.m. samt så är en konsert en väldigt kontrollerad händelse med ljus och dylikt som går att styra så att det blir skitbra så länge filmteam och ljusteknikerna har dialog och jobbar åt samma håll.

 

Att Thriller ser sämre ut, tja bra fråga, kanske har den inte restaurerats lika kraftigt och att ljudet skulle vara sämre låter som om din referens är en dålig kopia då ljudet på själva låten (om man bortser från spelet) är en i studio inspelad låt med skitbra kvalité.

 

Mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns en del konserter från 80-talets megakonserter som är inspelade på Sony Hivision /HDVS, 1125/60i, och dessa borde gå utmärkt att släppa på bra bluray-versioner numera.

 

Bild på spelarna: Sony HDD1000 Hi-Vision VTR

 

Originalpris på en HDD1000 när det begav sig var ca $200.000, sen behövdes kameror, redigering etc.

 

De först Hivisionspelarna för 1"-band kom väl redan ca 1980, sen fanns det väl flera utvecklingsfaser? Nån som kan mer kanske? Men HD-inspelning är ju inte direkt nytt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah tack! Tyckte bara de va så sjukt bra kvalitet men ska kolla in lite annat material. Fan va kunniga ni är! Tack! En fråga, va använder man för program så man lyckas förbättra ljud/bildkvalitet så sjukt avsevärt??

 

Dyra prylar...

 

Igen, detta är MJ och då kan du räkna med att dom har bra prylar. Du kan komma långt med "vanliga" mjukvaror och (inte minst) goda kunskaper om hur du gör. Enklare pluggar kan gör underverk om du har ett högupplöst original.

Men i många fall utnyttjas både hård- och mjukvarubaserade kombinationer. En bra scanner och sedan en massa kombinationer av brusreduktion/dust & scratch removal/etc. Baselight, Autodesk Lustre, DaVinchi, mfl har enormt bra verktyg för detta ändamål.

 

Mycket en fråga om tid vs kostnad vs resultatet man vill uppnå.

 

/M

Länk till kommentar
Share on other sites

Det går även att " trolla " med gamla VHS band om dom inte är alltför förstörda, en bra VHS spelare och en bra capture enhet är det grundläggande kravet, sen att kunna spela in i en så okomprimerad codec som möjligt, Avids senaste 1:1 x är 215 mbps och duger utmärkt att börja med, sen kan du gå vidare till AE efter detta och kanske använda några Boris eller Sapphire effecter om du inte är nöjd med dom som redan finns.

Neat video har också en mycket bra plugin, finns bara för AE såvitt jag vet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
  • 2 månader senare...
Misstänker att det länkade videoklippet kommer från långfilmen Moonwalker(1988) som innehåller scener från Bad-turnen.I så fall är källmaterialet 35mm film i AR 1:1,85.

Moonwalker (1988) - Technical specifications

 

Jepp, stämmer bra det. Och originalfilmen sparas oftast i ett arkiv där det hålls i absolut bästa skick för senare "remastering". Se bara på Star Wars. Knivskarp kvalitè på filmerna som släpptes för DVD 2004. Den "Restoration Work" som gjordes där bör studeras noggrant av filmentusiaster på hur man förvandlar en suddig bild till blänkande saftig kvalitè genom några få knapptryck.

 

Känner jag Jackson rätt har han nog gömt undan en hel del högupplöst material som giriga producenter nu bara väntar på att få exploatera för omvärlden för att håva in lite $$$ !

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...