Gå till innehåll

+ (plus) eller - (minus) DVDr skivor för DVD video?


OP5

Recommended Posts

Ang. att bränna DVD video hemma, har försökt läsa på om detta, många hävdar att minus är bäst för den är mest kompatibel i standalone DVD spelare, men har själv två gamla DVD spelare som inte verkar gilla DVD-r skivor (filmerna hackar) men DVD+r funkar utmärkt.

 

Vad är den egenliga tekniska skillnaden mellan de två? Någon säger att den ena läser innifrån och ut och den andra tvärt om. Någon säger att med DVD+r kan man lägga till material efter man bränt..

 

Finns problemet kvar på nya spelare?

 

Vilket är att föredra idag?

 

Har hört att Apples interna brännare?

 

Vad funkar bäst med Xbox, play station, etc, etc?

Länk till kommentar
Share on other sites

DVD-R var den första versionen och +R kom några år senare. Idag var det för många år sedan.

Den statistik jag sett för några år sedan visade att det var en knappt märkbar skillnad i spelbarhet men den lilla skillnaden som fanns var till fördel för -R.

Om man skickar master för pressning så föredrar företagen oftast -R.

Länk till kommentar
Share on other sites

ok. tack, länka gärna till nån statistik.

Går det bra att skicka en vanlig DVD-r till pressning, som de sedan gör en glasmaster av och kopior som blir identiska? Vad är skillnaden om man skickar en DLT? Pressade DVDer har inte plus minus problemet va?

Länk till kommentar
Share on other sites

För pressning kan man skicka DVD-R, DVD+R och DVD+R DL, och sannolikt DVD-R DL. De tre första alternativen har jag provat.

Ingen av dessa format kan användas om man vill ha regionkodning och kopieringsskydd på dem.

 

DLT är tämligen ovanligt numera (enligt de presserier jag anlitar) men vill man kan använda något av DDP-formaten och leverera på ftp eller disk. Jag har inte provat detta, eftersom man vid beställning normalt måste leverera diverse undertecknade deklarationer om rättighet så då kan jag lika gärna skicka en master på skiva.

 

Pressade DVD verkar i princip ha 0% problem.

För 6-8 år sedan verkade DVD+R stå för största delen av problem på brända skivor, men sedan DVD-R nästan endast går att få tag i på 16x-skivor står dessa för största andelen problem. Från DVD-R 8x introducerades ökade problemen med DVD-R enligt min erfarenhet. DVD+R är sällan problem med idag. Men jag kör enbart pressade skivor till sånt som ska till konsumenter. De har lärt sig att klaga på DVD-R/DVD+R oavsett hur dålig deras spelare är, men pressade skivor finns inte samma incitament att klaga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns i dagsläget ingen som fysiskt pressar DVD i Sverige (enligt vad jag kunnat få fram), så alla svenska företag är beroende av utländska presserier.

 

Det är som vanligt skillnad på olika leverantörer vad det gäller kvalitet på trycksakerna, leveranstid, priser, smidighet och kontakter. Själva kvaliteten på dvd-pressningen kan jag inte hitta någon skillnad på, och på flera 10-tal pressade titlar under några år nu har jag ännu inga kundreklamationer.

 

Så mitt offentliga tips är att googla fram olika tänkbara leverantörer och fråga dem om offert. Men även i den upplaga du nämner så är det stort prisspann mellan olika leverantörer. Tänk på att fyrfärgstryck på skivorna generellt är billigare än enfärgstryck. Eftersom så få väljer enfärg numera. Enfärg går mest till cd-böcker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...