Gå till innehåll

Ljudinspelning utomhus


gonefishing

Recommended Posts

Man får prova sig fram, blåser det bara lite räcker det ofta med zeppen. Medans nästa steg är att dra på katten och om det är ännu värre kan man köra med det vanliga mikskyddet även innuti zeppen + katten.

Tyvärr kostar pistolgrepp, zepp och katt ganska mycket pengar. Billigast som tar mest vind är nog en softie, som är som en katt på ett vanligt mikskydd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå, det finns!,Jag tyckte inte dom funkade nåt vidare själv, men jag är väldigt van vid mina Rycote-system, så ta inte det för allvarligt. Redan på 416 lät den jag testade lite mufflig, & den är ändå modellerad för att användas med zeppe, men har inte jämfört såna (kattskinn för mickmuffbruk) med softies. Har inte använt softies på bra många år, avskyr dom personligen, men logiskt sett borde mickmuff-kattskinnet låta bättre än en sån.

En stor del i hur zeppar med dito skinn fungerar är genom den "döda" luft som är mellan micken & zeppe-väggarna. Nån sån finns ju inte i varesig softies eller mickmuffar, men med tanke på att ett Rycote System 4 (komplett system för shotgun-mickar innehållande shockmount, zeppe, pistol grip, kattskinn, alternativa mick-fästen, en sexkantsmejsel, en enkel kabelhållare & en lattjo hopfällbar borste till kattskinnet!) kostar runt 7000 senast jag kollade, & ett muff-skinn inte kan kosta över tusenlappen (tror jag, men förmodligen bör det bara ligga på några hundra) så är det fan så prisvärt :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle rekommendera följande kit: http://www.dvcity.com/dvshop/PROAIM-CARBON-FIBER-BOOM-POLE-WITH-BLIMP-WHIND-SHIELD.html

 

Frakten blir ja vad var det, kanske 300:- extra och så blir det säg 100:- i tull och ev skatt om du inte tar det på en firma. Hur som helst, mycket prisvärt.

Kvalitén är inte 100, men helt ok. Jag störde mig på XLR-sladden som gick genom spöt men det är ju bara att klippa skiten och använda en utanpåliggande. Sedan så släpper katten lite hår i början och limningen av toppen till spöt var inte så där jättebra men med lite tvåkomponentslim så ja, det fungerar riktigt bra och mycket skit för pengarna.

 

Mitt tips iaf, mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...