Gå till innehåll

Smuts på lins


gonefishing

Recommended Posts

Vad gör ni när ni får smuts på era linser? Hur gör ni för att undvika smuts?

 

Själv är jag jättenoga med att alltid ha objektivlocket på när jag inte ska använda kameran.

Samt att jag alltid har UV-filter på objektivet när kameran ligger i väskan.

 

Jag kanske är lite för noga, men är små partiklar och damm något att oroa sig över? Eller är det omöjligt att undvika?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag är ganska pedant med mina linser, men det blir man kanske först efter man filmat något som blivit suddigt för en idiot (inte jag) inte kolla linsen, som hade stort fingeravtryck.

 

Små partiklar och damm är skitsamma, iaf på de kameror jag använt. Smuts och sånt syns bäst då direkta ljuskällor når linsen, om man t.ex. filmar rakt mot solen, eller lampor. Många linser är det också mer eller mindre skitsamma med repor beroende på vart de sitter, närmare mitten desto värre. De, filma en studentfilm nu 16mm film, på gamla slitna linser, där fram för allt 25mm hade många repor, synliga över hela linsen. Fick perfekt bild så länge inge direkt ljus nådde linsen. Då och då kunde man få en flare uppe i vänstra hörnet. Normalt sett bryr jag mig inte om flares är där eller inte, men i detta fall så börjar inte flare:en direkt i bilden, utan kanske 10-15% in från hörnet. I mitt tycke som fotograf så var det iaf OK, då det var scener vi var ute efter lite flares (vi fick riktiga också som inte berodde på repor också).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...