Gå till innehåll

Söker ett manus, som ska bli till film


sture2k

Recommended Posts

Hej!

 

Jag söker någon som har ett kortfilmsmanus skrivet på svenska, som jag kan göra till projekt. Jag bryr mig inte om det är korrekt skrivet.

 

De enda krav är att manus ska vara skrivet på svenska, en enkel story, ingen invecklad krigshistoria etc.

 

Har ni något att erbjuda, skicka då till carllarsson123@hotmail.com

 

Ha det så bra så länge!

Länk till kommentar
Share on other sites

Deseré och Tolin. Gud vad trött jag blir... Jag skäms! Är inte voodoofilm ett sida för AMATÖRER först och främst? Har inte sett många proffs på sidan, för de har ingen anledning att hänga här för de försörjer sig på annat sätt. Om ni nu är proffs och vill ha betalt och tar illa upp att folk söker manus och annan hjälp med deras filmer, varför hänger ni här? Varför har ni inte anställning på ett produktionsbolag eller bor i hollywood? Fackligt tänk hör inte hemma på den här nivån. killen ville ju bara att manuset skulle vara på Svenka, helt otroligt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Deseré och Tolin. Gud vad trött jag blir... Jag skäms! Är inte voodoofilm ett sida för AMATÖRER först och främst? Har inte sett många proffs på sidan, för de har ingen anledning att hänga här för de försörjer sig på annat sätt. Om ni nu är proffs och vill ha betalt och tar illa upp att folk söker manus och annan hjälp med deras filmer, varför hänger ni här? Varför har ni inte anställning på ett produktionsbolag eller bor i hollywood? Fackligt tänk hör inte hemma på den här nivån. killen ville ju bara att manuset skulle vara på Svenka, helt otroligt!

 

Allt jag säger är att om jag skulle be om att få rättigheterna till ett manus gratis så skulle jag inte ställa några krav alls utan vara glad för det jag får. Skulle man få ett manus på engelska är det väl bara att översätta. Jag skulle även berättat mer om mig själv och tidigare produktioner (alltid ett plus).

Anledningen till att "Amatörer" inte blir annat än amatörer är för att de inte tar betalt - Du behöver inte vara ett etablerat proffs för att kunna skapa något med säljvärde. En idé till ersättning skulle kunna vara procentandel av eventuella intäkter (nämns inget om detta i tråden) eller som jag sett i andra fall att författaren får resan till eventuella filmfestivaler bekostade för att själv kunna närvara och se sitt manus på storduk.

Länk till kommentar
Share on other sites

Deseré och Tolin. Gud vad trött jag blir... Jag skäms! Är inte voodoofilm ett sida för AMATÖRER först och främst? Har inte sett många proffs på sidan, för de har ingen anledning att hänga här för de försörjer sig på annat sätt. Om ni nu är proffs och vill ha betalt och tar illa upp att folk söker manus och annan hjälp med deras filmer, varför hänger ni här? Varför har ni inte anställning på ett produktionsbolag eller bor i hollywood? Fackligt tänk hör inte hemma på den här nivån. killen ville ju bara att manuset skulle vara på Svenka, helt otroligt!

 

Jag har fått intrycket att det här är en sida för folk som vill jobba med film och bli proffs och inte hålla på i sandlådan hela livet. Om man inte tar betalt är och förblir man amatör.

 

Jag har inte tagit illa upp. Jag frågade om det utgick någon ersättning för manuset. Det är ingen idé att jag lägger ner tid förän jag vet förutsättningarna.

 

Ja, jag tar betalt för mitt arbete. Nej, det är inte tillräckligt för att utgöra en full försörjning (än). Nej, jag kan inte ta anställning på ett produktionsbolag därför att de normalt inte anställer manusförfattare, utan köper manus från egenföretagare, som jag. Nej, jag bor inte i Hollywood för att jag har familj och släkt här, gillar Sverige och har sålt manus till USA ändå.

 

Det handlar inte om "fackligt tänk" utan om sunt förnuft. Det handlar inte om gratis eller miljonbelopp utan en skala därimellan. Det kostar pengar att göra film och att inte grunden skulle vara värd att betala för när man kan lägga pengar på resten av huset, är ett konstigt sätt att tänka enligt mig.

 

Världen är inte svart-vit. Du är inte antingen proffs och tjänar multum eller en amatör som gör gratisjobb. Alla som blivit proffs har börjat någonstans och någonstans längs denna bana har de fått betalt - små summor, men ändå bekräftelse på att de gör ett bra jobb.

Länk till kommentar
Share on other sites

Självklart har jag inget problem med att betala en liten summa som 500 kr, om jag gillar manuset.

 

Och angående rättigheter, du kan få alla rättigheter till filmen, du kan få äga filmen om det nu är så. Det enda jag är ute efter är att göra en bra film, och har torka i huvudet på att skriva.

 

Så hör av er om ni är intresserade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan bara hålla med Jake, tragiskt att det finns så giriga människor, att det alltid alltid förväntas pengar så fort man önskar en liten tjänst. Och då menar jag inte enbart manusförtfattande utan generellt vid amatörfilmsinspelning generellt.

 

Jag har fått intrycket att det här är en sida för folk som vill jobba med film och bli proffs och inte hålla på i sandlådan hela livet. Om man inte tar betalt är och förblir man amatör.

Man tar sig inte från att vilja arbeta med film till att jobba med film på en timme. Det är därför sådana här sidor finns. Så att folk som är intresserade att bli manusförfattare kan hjälpa de som vill bli regissörer osv. En win/win situation. Och om du Desiré är så mycket bättre än oss sandlådefilmskapare så vad gör du ens här på sidan?

 

Klart man kan ställa krav på en manusförfattare, oavsett nivå. Nu hade ju sture bara ett enda krav, vilket är hur enkelt som helst. Jag ska kika igenom min manusmapp om jag har något som skulle kunna filmatiseras.

Ungefär hur lång ska filmen bli? Hur lång inspelning har ni tänkt er?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan bara hålla med Jake, tragiskt att det finns så giriga människor, att det alltid alltid förväntas pengar så fort man önskar en liten tjänst. Och då menar jag inte enbart manusförtfattande utan generellt vid amatörfilmsinspelning generellt.

 

 

Man tar sig inte från att vilja arbeta med film till att jobba med film på en timme. Det är därför sådana här sidor finns. Så att folk som är intresserade att bli manusförfattare kan hjälpa de som vill bli regissörer osv. En win/win situation. Och om du Desiré är så mycket bättre än oss sandlådefilmskapare så vad gör du ens här på sidan?

 

Klart man kan ställa krav på en manusförfattare, oavsett nivå. Nu hade ju sture bara ett enda krav, vilket är hur enkelt som helst. Jag ska kika igenom min manusmapp om jag har något som skulle kunna filmatiseras.

Ungefär hur lång ska filmen bli? Hur lång inspelning har ni tänkt er?

 

Ingen har påstått sig vara bättre än någon annan, så vi kan väl försöka låta bli att hetsa. Att jobba gratis är ingen "nivå", det är ett val. Du kan ta betalt för dina manus oavsett om du skrivit hundra stycken innan eller om det så är ditt första.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan bara hålla med Jake, tragiskt att det finns så giriga människor, att det alltid alltid förväntas pengar så fort man önskar en liten tjänst. Och då menar jag inte enbart manusförtfattande utan generellt vid amatörfilmsinspelning generellt.

 

Det handlar inte om girighet, det handlar om försörjning. Som du vet är Ica, Coop och alla de andra "giriga" och vill konstigt nog ha betalt för sina varor. De skiter fullständigt i om jag har mitt namn i Creditlistan på en okänd liten kortfilm.

Det framgick inte vad det var för typ av filminspelning, det bara önskades ett manus, med vissa riktlinjer. Eftersom jag strävar efter att kunna försörja mig som manusförfattare, var jag givetvis intresserad av övriga förutsättningar.

 

Man tar sig inte från att vilja arbeta med film till att jobba med film på en timme. Det är därför sådana här sidor finns. Så att folk som är intresserade att bli manusförfattare kan hjälpa de som vill bli regissörer osv. En win/win situation.

 

Det betyder väl att vi alla här har ambitionen jobba med film. . .??? Eller har jag missat nått? Som ni vet innebär "jobba med" att man får en inkomst. . . Så du menar att så fort man har fått en inkomst på sitt filmjobb så ska man dunsta från denna sidan? Personligen skulle jag se att det fanns fler proffs här som kunde dela med sig av sina erfarenheter, men de tjänar ju pengar så de kanske är farliga kreatur. Bäst att se till att alla håller sig på mattan. Personligen tycker jag att man ska sticka upp Jantelagen nånstans där bak.

 

Och om du Desiré är så mycket bättre än oss sandlådefilmskapare så vad gör du ens här på sidan?

 

Varför skulle jag se mig som bättre bara för att jag frågar om det utgår ersättning?!? Vilken värld lever du i?

 

Klart man kan ställa krav på en manusförfattare, oavsett nivå. Nu hade ju sture bara ett enda krav, vilket är hur enkelt som helst.

 

Man kan inte ställa krav på gratisjobb, eftersom man gör en tjänst av välvilja. Man ställer inte krav på någon som vill vara snäll och hjälpa till. Krav kan man bara ställa när man betalar för tjänsten. (Så faktum är att den blivande regisören vinner på att betala för då har denne större förutsättningar att få det han eller hon vill och är mindre utlämnad till författares välvilja.)

 

Edit:

Ok, jag erkänner att ordet "välvilja" var ett dumt ordval. Det missuppfattades vad jag menade, och jag förstår det, för ordet var olämpligt. Beklagar detta.

Det jag menade var något i stil med: om du ber grannens barn att skotta din uppfart fri från snö, så klagar man inte över deras jobb.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan inte ställa krav på gratisjobb, eftersom man gör en tjänst av välvilja.

Nonsens. Klart att man kan ställa krav på gratisjobb, och utanför manusförfattarens kammare sker det hela tiden. Det som erbjuds istället för lön är erfarenhet, meriter och kontakter. Samt förstås det faktum att man, som du säger, gör något av välvilja. Jag känner flera personer som lever på filmarbete och som likväl ställer upp på en massa gratisjobb. Poängen är ju att det handlar om produktioner där ingen får betalt: inte regissören, inte fotografen, inte elektrikern etc. Tror du själv att producenten inte det läget inte kan ställa några som helst krav på fotografen för att denne "gör en tjänst av välvilja"? Ja herre jävlar, man förstår ju att den här typen av invändningar bara kan komma från folk som inte har en aning om hur verkligheten fungerar.

 

Eller låt oss ta ett motexempel som du kanske förstår bättre: anta att jag driver ett webbmagasin för noveller med ett par tusen läsare varje månad, och jag låter folk skicka in sina noveller för att eventuellt få dem publicerade, dock utan betalning. Menar du då på fullt allvar att jag måste publicera absolut allt som kommer in eftersom jag inte "kan ställa krav på gratisjobb"?

 

All creds till dig som lyckas få betalt, men när du säger att allt gratisjobb är kravlöst så säger du indirekt att det är skräp, så det förvånar mig inte att folk som har gjort en massa gratisjobb - inklusive mig, om än inte i första hand som manusförfattare - tar illa upp.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Nonsens. Klart att man kan ställa krav på gratisjobb, och utanför manusförfattarens kammare sker det hela tiden. Det som erbjuds istället för lön är erfarenhet, meriter och kontakter. Samt förstås det faktum att man, som du säger, gör något av välvilja. Jag känner flera personer som lever på filmarbete och som likväl ställer upp på en massa gratisjobb. Poängen är ju att det handlar om produktioner där ingen får betalt: inte regissören, inte fotografen, inte elektrikern etc. Tror du själv att producenten inte det läget inte kan ställa några som helst krav på fotografen för att denne "gör en tjänst av välvilja"? Ja herre jävlar, man förstår ju att den här typen av invändningar bara kan komma från folk som inte har en aning om hur verkligheten fungerar.

 

Eller låt oss ta ett motexempel som du kanske förstår bättre: anta att jag driver ett webbmagasin för noveller med ett par tusen läsare varje månad, och jag låter folk skicka in sina noveller för att eventuellt få dem publicerade, dock utan betalning. Menar du då på fullt allvar att jag måste publicera absolut allt som kommer in eftersom jag inte "kan ställa krav på gratisjobb"?

 

All creds till dig som lyckas få betalt, men när du säger att allt gratisjobb är kravlöst så säger du indirekt att det är skräp, så det förvånar mig inte att folk som har gjort en massa gratisjobb - inklusive mig, om än inte i första hand som manusförfattare - tar illa upp.

 

/Jakob

 

Som jag har sagt tidigare i andra trådar och även på min blogg så finns det självklart produktioner där ingen får betalt, inklusive manusförfattare, och det är självklart upp till var och en att bestämma om man vill ställa upp på detta. Det finns kompisar som gör film ihop t ex.

 

Om jag är producent som vill göra en noll-budget-produktion med folk utan lön, så behöver jag ju inte anställa alla som vill ställa upp, lika lite som jag skulle behöva publicera alla inskickade noveller på mitt webbmagasin. Jag förstår inte liknelsen alls.

 

Det är väl ganska naturligt att man som producent bör vara tacksam att det finns människor som vill jobba gratis? Det är väl ändå inget man ska förvänta sig alltid ska finnas till hands? Om jag skriver ett manus gratis, men sen upptäcker att det förväntas att jag ska skriva om det X antal gånger för att göra producenten nöjd, då ställs krav som jag anser orimliga, om detta inte klargjorts i förväg.

 

Jag har inte sagt att gratisjobb är skräp. Jag menar att man som producent och mottagare av ett gratismanus inte kan ställa krav på resultatet och kräva omskrivningar. Om man får ett manus man inte gillar, kan man BE om en omskrivning, men inte förvänta sig det. Jag skrev att man inte kan ställa krav - dvs den som vill ha ett manus ska inte ställa krav på manusförfattaren - inte att arbetet var kravlöst - dvs att manusförfattaren kan skriva vilket strunt som helst. Det är två olika synvinklar du blandar ihop.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som jag har sagt tidigare i andra trådar och även på min blogg så finns det självklart produktioner där ingen får betalt, inklusive manusförfattare, och det är självklart upp till var och en att bestämma om man vill ställa upp på detta. Det finns kompisar som gör film ihop t ex.

 

Om jag är producent som vill göra en noll-budget-produktion med folk utan lön, så behöver jag ju inte anställa alla som vill ställa upp, lika lite som jag skulle behöva publicera alla inskickade noveller på mitt webbmagasin. Jag förstår inte liknelsen alls.

 

Det är väl ganska naturligt att man som producent bör vara tacksam att det finns människor som vill jobba gratis? Det är väl ändå inget man ska förvänta sig alltid ska finnas till hands? Om jag skriver ett manus gratis, men sen upptäcker att det förväntas att jag ska skriva om det X antal gånger för att göra producenten nöjd, då ställs krav som jag anser orimliga, om detta inte klargjorts i förväg.

 

Jag har inte sagt att gratisjobb är skräp. Jag menar att man som producent och mottagare av ett gratismanus inte kan ställa krav på resultatet och kräva omskrivningar. Om man får ett manus man inte gillar, kan man BE om en omskrivning, men inte förvänta sig det. Jag skrev att man inte kan ställa krav - dvs den som vill ha ett manus ska inte ställa krav på manusförfattaren - inte att arbetet var kravlöst - dvs att manusförfattaren kan skriva vilket strunt som helst. Det är två olika synvinklar du blandar ihop.

 

Alltså, jag tror att du hakar upp dig för mycket på ett specifikt ord: krav. Saken är den att om du bara läser TS mening igen så känns det mer som att TS använde ordet krav, fast han istället kanske skulle ha använt "förutsättningar" eller något liknande.

"De enda krav är att manus ska vara skrivet på svenska, en enkel story, ingen invecklad krigshistoria etc."

Det är till en början inget krav på dig som person, men OM man skulle vilja vara intresserad av att delta i projektet så är "kravet" (Stures "förhoppning och förutsättning") för projektet att det ska vara en enkel story skriven på svenska. Det är väl inte att ställa omöjliga krav som aldrig kan uppnås eller som behöver kastas in i fan-för-krav-diskussionen direkt?

Sture2k är sugen på att göra något, och frågar här om någon är intresserad att skriva/har något skrivet. Då är det ju upp till alla att fråga vad han är intresserad av, och om det finns möjlighet till ersättning. Det är ju superbra med såna frågor, kanske framför allt för att Stures första inlägg var lite so-so med information, men också för att man vill veta vad det är för lirare som man kanske ska skicka sitt manus till och för att få veta vad projektet har för ambitioner/möjligheter.

 

Det är väl självklart att man ska kunna fråga hur det ser ut med ersättning utan att bli påhoppad, men jag tycker att man kan försöka få lite hum om projektet innan man börjar gnälla på "krav" som ställts. Speciellt om man i det här fallet läser meningen som innehöll ordet krav. Alla borde få betalt för sitt arbete, det håller jag med om. Jag sitter inte och skriver bara för att gratis ge bort mina manus, men om jag finner ett par människor intressanta eller om de har idéer så kan jag mycket väl tänka ge mig i kast med dem för att se hur de samarbeten utvecklas och leder till. Det handlar (tyvärr?) inte bara om deg, även om erfarenhet och kontakter.

Om man som manusförfattare och regissör/producent träffas tidigt i processen och kan diskutera fram och tillbaka vad de olika parterna är intresserade av och vad de vill få ut av samarbetet så är chansen större att alla sedan känner att de har gjort ett bra jobb som de blev nöjda med. Dessutom kanske man kan komma överens om att göra ännu en produktion tillsammans, och till den kanske man vill söka pengar och därmed pröjsa för mer och mer av hantverket som läggs in i filmen vilket gör att folk kanske hellre återkommer till en tredje produktion, om de vet att det finns en möjlighet att få betalt för sitt arbete.

 

Sanningen är den att väldigt få får betalt för det de lägger ned på sina filmer, det är väl egentligen en fraktion av världens filmmakare som går plus på projekt kan jag tänka mig. Därför handlar det även om att skriva MYCKET, som alla säkert vet, och ibland att kanske "ge" bort ett kortfilmsmanus bara för att få mer erfarenhet.

Kanske syns kortfilmen på nån festival? Kanske är det nån där som ser den och kontaktar manusförfattaren då de märkte att det fanns talang i det skrivna? Kanske regissören vill göra fler filmer, och att man utvecklar konceptet och samarbetet.

 

Sen det där med omskrivningar. Förutom att producent/regissör kan sätta krav på dig som manusförfattare kan ju manusförfattaren sätta krav på producent/regissör. Även om det inte handlar om pengar så kan man ju kanske säga att man ger dem manuset, men att man inte har möjlighet till omskrivningar så det är då upp till producenten att finna någon annan för det ändamålet om det skulle behövas. Det är inte optimalt, men om man diskuterar så kanske man kan finna lösningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså, jag tror att du hakar upp dig för mycket på ett specifikt ord: krav.

 

Jag hakade inte upp mig på ordet krav. Det var Tolin som gjorde det. Jag frågade bara om ersättning - ursprungligen. Sedan blev jag påhoppad och Tolins och mitt inlägg blandades ihop.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja jag tog upp Krav-grejen bara för att få ut det helt enkelt. Min kommentar att man inte bör ställa Krav var riktad till alla läsare, inte Sture2k specifikt. Det är ju uppenbart att "Ett manus på svenska" inte är mycket begärt och jag antog då att min poäng var rätt självklar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sedan blev jag påhoppad och Tolins och mitt inlägg blandades ihop.

Jag hoppas att du inte känner påhoppad av mig, och det finns en anledning till att jag valde ut en specifik mening att citera. Jag borde dock ha citerat Tolin samtidigt, enär det var lika mycket riktat till honom. Men...

 

Jag skrev att man inte kan ställa krav - dvs den som vill ha ett manus ska inte ställa krav på manusförfattaren - inte att arbetet var kravlöst - dvs att manusförfattaren kan skriva vilket strunt som helst. Det är två olika synvinklar du blandar ihop.

Det verkar som att vi i sak inte tycker särskilt olika, så jag tänker inte bråka vidare om saken, men du måste väl själv medge att ordet "kravlöst" betyder "utan krav"? Följaktligen, om man inte kan ställa krav på ett arbete så blir det samma sak som att arbetet är kravlöst. Vilket är vad jag sade.

 

Vad du nu säger är att man inte kan ställa några ytterligare krav (utöver att få själva manuset) av manusförfattaren. Det kan jag hålla med om, men om du tycker att det är jag som blandar ihop saker borde du kanske läsa igenom vad du själv skrivit och fundera på varför denna missuppfattning uppstod.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hoppas att du inte känner påhoppad av mig.

 

Nej.

 

 

Det verkar som att vi i sak inte tycker särskilt olika, så jag tänker inte bråka vidare om saken, men du måste väl själv medge att ordet "kravlöst" betyder "utan krav"? Följaktligen, om man inte kan ställa krav på ett arbete så blir det samma sak som att arbetet är kravlöst. Vilket är vad jag sade.

 

Vad du nu säger är att man inte kan ställa några ytterligare krav (utöver att få själva manuset) av manusförfattaren. Det kan jag hålla med om, men om du tycker att det är jag som blandar ihop saker borde du kanske läsa igenom vad du själv skrivit och fundera på varför denna missuppfattning uppstod.

 

Det här blev så himla komplicerat och överdrivet. Var och en har sina erfarenheter och sitt liv som gör att de har de uppfattningar de har. Och även hur de tolkar och reagerar på vad andra skrivit.

 

Problemet jag har stött på med gratisarbete utifrån min synvinkel och mina erfarenheter är att man är mindre noga med att klargöra vilka krav som gäller. Om jag får en uppgift vill jag göra den så bra som möjligt, men jag vill också att det ska vara klarlagt hur mycket arbete jag kommer att lägga ner. Om producenten förväntar sig att jag ska göra omskrivningar och jag inte är medveten om det, så blir det inget bra samarbete när jag säger att jag inte har tid och möjlighet att göra det. Och ett dåligt fungerande samarbete är inte bra för nån, eftersom ingen kommer att rekomendera den andre.

 

Självklart finns det gratisjobb som fungerar jättebra, och folk som vill jobba gratis.

 

Det jag framförallt protesterar mot är när etablerat folk förväntar sig gratisjobb och försöker tala om för mig att mitt jobb inte är värt nått. Det är rent utnyttjande av andras dåliga självförtroende.

 

Jag vill inte på något vis säga att den som jobbar gratis gör ett sämre jobb.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sture2k:

 

Vad handlar projektet om? Är det en stor och seriös satsning på en kortfilm eller "bara" en mindre lågbudgetproduktion?

 

Har du gjort andra filmer också som vi kan få se eller blir detta din första?

 

Skulle vara bra att få lite mer info om det här projektet så man vet vad man ger sig in i.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...