Gå till innehåll

Kortfilm baserad på historia skriven av känd författare


nissenylander

Recommended Posts

Hej, jag är en rookie i sammanhanget och skulle vilja göra en kortfilm som är baserad på en publicerad, kort historia skriven av en globalt känd författare.

 

Syftet med filmen är inte att tjäna pengar, och ingen som medverkar får någon ersättning. Om slutresultatet blir som önskat så hade jag väl lösa planer på att skicka kortfilmen till diverse kortfilmsfestivaler osv men det är allt.

 

Är det tillåtet rent juridiskt? Om inte, vem måste jag kontakta för att få ett "godkännande"? Förlaget som publicerat historien?

 

Jag har skrivit om historien till ett kortfilmmanus om det påverkar saken på något vis.

 

Stort tack för all assistens.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du får kontakta det förlag som representerar författaren, det vill säga det förlag som innehar rättigheterna. Icke-kommersiellt syfte eller ej så måste du ha godkännande, men om du inte tjänar pengar på det eller skickar filmen till festivaler/liknande så brukar de flesta vara rätt positiva. Festivaler däremot är en visningsplattform och du lär nog behöva köpa filmrättigheter om du inte får kontakt med precis rätt person - Men jag tror att det blir billigare om det bara är i festivalsyfte där du inte kommer tjäna något själv.

 

Hursomhelst så är det förlaget du vill ta kontakt med! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan på en gång säga att det är lika bra att låta bli.

 

Syftet med filmen är inte att tjäna pengar, och ingen som medverkar får någon ersättning.

Det saknar betydelse.

 

Är det tillåtet rent juridiskt?

Att spela in filmen är förstås lugnt, men så fort du väljer att visa den för allmänheten riskerar du att få problem.

 

Om inte, vem måste jag kontakta för att få ett "godkännande"? Förlaget som publicerat historien?

Du vänder dig till författarens agent om någon sådan finnes, annars vänder du dig direkt till författaren. Förläggaren har (oftast) inget med filmrättigheter att göra. Dock kan förlaget säkert hjälpa dig att få reda på vem man bör kontakta.

 

I ditt specifika fall, där författaren är "globalt känd" finns det sannolikt en agent eller liknande, och denne kommer inte att låta dig göra något alls utan att betala en saftig summa för rättigheterna.

 

Om det istället hade varit en mindre känd författare hade läget varit helt annorlunda. Jag känner en person som ville filmatisera en novell av en svensk författare, och filmaren kontaktade denne och fick ett ja på en gång, utan något som helst prat om pengar. Även detta var en nollbudgetproduktion utan vinstintresse, annars hade det förstås kunnat se annorlunda ut.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för de båda svaren.

 

Verkar vara lite jobbigare än jag trodde. Trodde man kom undan med mer om det var ett rent "konstnärligt" projekt, om ni förstår vad jag menar. Men it makes sense att det blir annorlunda så fort det visas för folk.

 

Gör det måhända någon skillnad om författaren är död sedan ca 20 år tillbaka (nej, trodde inte det...) :) ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...