Gå till innehåll

Stop motion


gangsterkusk

Recommended Posts

Jag behöver lite hjälp!

 

Jag ska göra en stop motion-film och alla råd är välkomna!

 

Jag hade tänkt att göra ett ledat stålskelett som jag sedan tänkte gjuta in i antingen Platsil 10

eller "bakat" foam latex. Kan det funka?

 

Alt. funderade jag på att göra allt i lera. Är det någon som vet vilken typ av lera man använder vid

stop motion?

Jag antar att lera ser mer "barnprogram" ut än om man använder någon av ovan nämnda material...

 

Lite funderingar:

 

- Vilka färger kan man använda på att måla på latex? (så dom inte spricker upp vid rörelse)

 

- Har sett sidor för byggsatser av stålskelett, men dom är i regel ganska dyra.

Någon som har förslag på liknande material och återförsäljare där man kan komma undan mycket billigare?

 

- Vad bör man använda för typ av kamera? Klarar man sig med en hyfsad digital systemkamera

eller finns det någon mer ändamålsenlig typ av kamera för detta?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilken armatur som är bäst hänger på ifall du i slutändan kör med lera eller foamad/silikon kropp. En leranimerad varelse armeras oftast med tvinnad aluminiumtråd, och inte så mycket mer. Använder du kulleder i en lerkropp så blir det lätt ”hårda” böjningar i lederna och då spricker leran och böjer sig konstigt.

Tråden bör vara 1-2 mm tjock och i just aluminium. Ståltråd har en fjädrande effekt som gör att det är omöjligt att flytta kroppsdelarna exakt.

 

Andra alternativet med kulleder funkar bättre om du ska ha en foamad kropp. Jag säger foamad, för silikon är overkill i nio av tio lägen. Dessutom är det både dyrare och svårare att gjuta docka av. Ett kallskum sväller upp inuti formen och fyller ut alla detaljer inifrån. På kinn.com saluförs det under ”mjukt polyskum”.

Billiga kulleder är det ont om. Man kan hitta en del sådant på affärer för radiostyrda bilar/flygplan, men i Sverige finns ingen försäljning direkt riktad till animation (för liten marknad)

Om du vill ha kvalitet och ett fungerande ball/socket-system så är det här helt ultimat

http://www.jwmm.co.uk/pdf/ball-socket-price-list.pdf

 

Tänk också på att all seriös animering kräver stabilt fotfäste på figurerna. Vanligen åstadkommer man det genom att karaktärerna har en gängad stav som går ut rakt ned under foten. Man borrar ett nytt hål för varje steg den ska ta, skruvar fast med vingmutter underifrån, och spacklar över hålet när karaktären gått vidare. Ett annat alternativ är att sätta in neodymmagneter (finns att köpa på t.ex Claes Olsson) i fötterna, och sedan ha en annan kraftigare magnet på undersidan av terrängen.

 

Målning av latex, foam och andra fjädrande material kräver en tillsats i färgen så att den inte krackelerar och faller av. Vanligaste är att man använder Pros Aide, som egentligen är ett slags lim i FX-industrin. Blanda i valfri akrylfärg eller färgpigment och måla direkt på foamet om du vill ha en täckande effekt. Vill du måla lite mer finlir, men skuggningar och skiftningar i färger så kan man måla ett tunt lager med bara lim (det blir transparent då det torkar). Sedan späder du istället färgerna med lite kemisk sprit och målar på limlagret.

Effekten av båda teknikerna blir att färgpigmenten binds upp i limmet och inte krackelerar.

 

Sedan rekommenderar jag att skaffa ett capture-program, typ Dragon Stopmotion. Och after-effects är nästan ett måste om man ska sätta ihop det sen. Viktigast med kameran är att den fungerar med en live-view direkt in i programmet så du har möjlighet att se resultatet direkt.

 

Något du ska tänka igenom innan du börjar bygga varelse är vilken skala som är bäst. 1:6 (barbieskalan) eller 1:12 (dockskåpsskalan) är vanligast, och fördelen med dem är att man ofta kan hitta rekvisita i form av lagom stora leksaker som man snyggar till och/eller målar upp. Ska du ha mycket ansiktsrörelser och finlir så är 1:6 nästan absolut nödvändigt, även om det innebär ganska stora modellandskap att jobba med.

 

Ska jag rekommendera en enstaka bok för att komma igång så blir det nog den här

Stop Motion: Craft Skills for Model Animation · Bokia

Den är klart mest prisvärd av de jag kommit över genom åren…

 

Lycka till :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Kallskum går att misslyckas med... lika bra att säga det med en gång ;-)

Men just ytan brukar inte vara något problem. Det blir nästan som ett tunt skinn på kroppen du foamar.

Vad som däremot kan hända är att bubblorna spricker inuti, och bildar större hålrum. Du kan se samma effekt om du skär upp ett icke industribakat bröd - de är sällan helt jämt porösa utan vissa bubblor har under jäsprocessen gått ihop till större. För att undvika det så måste du hantera kallskummet lugnt och metodiskt och inte röra om för snabbt då du blandar komponenterna. Samma när du häller ner det i formen - gör det varsamt så att du inte slår sönder de små bubblorna till större.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

hehe jag tackar!

Jo jag har dessvärre upplevt alltför många luftfyllda modeller. Men man lär sig så länge man lever!

 

Om jag nu ska prova med skummad latex, kan man bygga en egen lite mer budgetsnål ugn?

Har för mig att jag såg något klipp om det på youtube som omfatta typ plyfaskivor, aluminiumfolie och någon/några värmepistoler.

Kan det funka tro?

 

Mvh

Marcus

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle inte rekommendera en hemmabyggd ugn till foamlatex, eftersom processen är ganska petig då det kommer till grader och den måste både hållas jämt fördelad i hela ugnen och vara konstant varm under hela processen. Ett bättre alternativ är att leta billig ugn på Second Hand. Jag skulle tro att du till och med kommer undan billigare med en sådan om man räknar in alla material och prylar som krävs för att bygga en egen.

För 6-7 år sedan såg jag på Second Hand en varmhållningsmaskin för mat med exakta reglerbara temperaturer - typ som en korvgubbe på stan eller cateringfirma kan använda - Jag ångrar ännu idag att jag inte köpte den.... *mutter morr*

Länk till kommentar
Share on other sites

ah, det är så petigt alltså.

Jag funderade mest på för det är gränsfall om min form kommer få plats i en vanlig hushållsugn och köpa nån form av industriugn

för detta hobbyprojekt finns inte riktigt med på kartan :p

 

Men tack för tipsen! Jag ska se vad de lokala second hand-butikerna kan uppbringa =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...