Gå till innehåll

Rättigheter för att visa en film i ens egna?


mrzingo

Recommended Posts

Hoppas nån kan hjälpa till här lite. Jag ska börja göra en kortfilm. Jag undrar bara.

Kan en karaktär i min film sitta och titta på detta : ‪Gulshan Grover tries to rape - Billoo Badshah‬‏ - YouTube

 

Utan att jag blir stämd om man visar det allmänt? För jag hittar inte deras produktionsbolag.

Det är en väldigt komisk, indisk b-film typ med väldigt överdrivna effekter. Och den ser gammal ut.

Den är från 1989. Hoppas länken kom med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Stämma kan någon alltid göra rent teoretiskt. Men sen beror det på omständigheterna och hur kränkande materialet är mot individen. Eller om ett produktionsbolag som anser sig förlora pengar eller anseende etc. Beror lite på hur ägandesituationen ser ut. Oavsett, det blir upp till en juridisk instans att avgöra sådant.

 

Men.. jag tvivlar på att det skulle hända rent praktiskt med tanke på ålder osv. Oftast handlar det om att man får kravet att ta bort filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok. Känns som att det inte ska vara något problem då. Kommer ändå bara visa kanske 3-5 sekunder av själva klippet. Försökte hitta producenten och produktionsbolaget men dom har

inga websidor, så jag tror inte det var nån stor film eller så. Tack för hjälpen, ska kolla vidare om jag hittar dom så länge.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...