Gå till innehåll

Manus att filma i Stockholm i höst?


Mattihp

Recommended Posts

Hoj! Jag är en kille på 26 år som verkligen vill filma en riktigt bra kortfilm i höst i Stockholm. Jag känner att jag kanske inte riktigt har material i min showreel som representerar mina kunskaper och talanger, mest för att det varit svårt att hitta någon riktigt bra manusförfattare. Detta har drivit mig att själv skriva manus, vilket inte är en av mina största styrkor direkt.

 

Drama är min favoritgenre men jag håller mig även öppen för andra genrer när manuset är riktigt bra. Ute i fält är jag en kameleont som sköter den roll som saknas i teamet, vare sig det är scripta, fotograf, regissör eller ljudtekniker. Min främsta passion är redigering men på sistone har jag börjat fördjupa mig mer inom foto också.

 

Så om du finns här talangfulla manusförfattare som vill se sitt manus filmatiserat i Stockholm i höst och som dessutom kanske vill vara del i teamet; hojta till! Jag har tillgång till en hel del blandad utrustning och är van att jobba i team på grund av egna filmer och min utbildning.

 

Så.. Någon som vill ha kul i höst?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller själv på att skriva ett manus som jag ska göra ett projektarbete av, och storyn kommer att bli ganska stor, den kommer att involvera mycket kostymer, olika miljöer och starkt skådespeleri. Kommer att krävas en del effekter men jag vill att filmen ska kännas så naturlig som möjligt. Jag vill inte skriva själva idéen här men den har något mycket att göra med parallella universum och filmen ska bli ett mäktigt drama. Jag måste eventuellt försöka att leta efter bidrag för att göra filmen och jag är ganska ny då det kommer till "Cinematography".

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller själv på att skriva ett manus som jag ska göra ett projektarbete av, och storyn kommer att bli ganska stor, den kommer att involvera mycket kostymer, olika miljöer och starkt skådespeleri. Kommer att krävas en del effekter men jag vill att filmen ska kännas så naturlig som möjligt. Jag vill inte skriva själva idéen här men den har något mycket att göra med parallella universum och filmen ska bli ett mäktigt drama. Jag måste eventuellt försöka att leta efter bidrag för att göra filmen och jag är ganska ny då det kommer till "Cinematography".

Första tanken för finansering är givetvis Film Stockholm :)

 

Film Stockholm - www.webbhotell.sll.se

 

Om du inte kör i Övik såklart...

Länk till kommentar
Share on other sites

Första tanken för finansering är givetvis Film Stockholm :)

 

Film Stockholm - www.webbhotell.sll.se

 

Om du inte kör i Övik såklart...

 

Det beror ju på, den här staden är inte precis anpassad kanske efter de platser jag vill ha i filmen, så får se hur det blir, och jag kommer förmodligen att söka bidrag här i Västernorrland, annars blir det i en annan plats, så som Stockholm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller på att knåpa ihop ett manus som kräver typ fyra skådespelare, ett vardagsrum och ett systembolag. Drama också, mörkt så det förslår.
Låter härligt :) Jag har faktiskt en kompis som jobbar på ett systembolag.. Jag vet inte om det är möjligt att filma just där men hon kan säkert känna av vibbarna..
Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt manus ska försöka komma in på "28 Minuter" så att det kan vara möjligt att delta i kortfilmstävlingar, men ersättning bryr jag mig inte om, huvudsaken är att filmen blir gjord och att den förhoppningsvis blir bra. Men mina idéer om filmen är så många och stora så att den blir förmodligen längre än 28 minuter, men det är bättre att göra filmen bra och lång än kort och den lever inte upp till sitt fullo.

 

Om du vill har jag den första versionen av början av filmen (Cirka 8 sidor) men detta är bara första versionen och kan eventuellt omskrivas efter idéer längre fram, om dessa idéer känns bättre och mer mäktigt eller inte.

 

Tillfälliga titeln är Kozmos, Läs här: http://forum.voodoofilm.org/kolla-mitt-manus/30637-ide-foer-en-kortiflm-novellfilm-kort.html

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter härligt :) Jag har faktiskt en kompis som jobbar på ett systembolag.. Jag vet inte om det är möjligt att filma just där men hon kan säkert känna av vibbarna..

 

Jag kan återkomma när jag kommit lite längre med manuset. En hel del kvar att skriva, så att säga.

 

Kom på att det är en försäkringskassan-lokal och inte ett systembolag som behövs. Fel av mig :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan återkomma när jag kommit lite längre med manuset. En hel del kvar att skriva, så att säga.

 

Kom på att det är en försäkringskassan-lokal och inte ett systembolag som behövs. Fel av mig :)

Samma slags personer som hänger på de tu ställena antar jag..

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag älskar drama, erbjuder ingen ersättning eftersom mitt mål inte är att vinna pengar på filmerna utan snarare att utvecklas.

 

Ädelt mål, men du sökte en riktigt bra manusförfattare, och sådana kostar pengar. Du kan inte förvänta dig att få bra material gratis. Ett bra manus är ju själva grunden för en bra film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ädelt mål, men du sökte en riktigt bra manusförfattare, och sådana kostar pengar. Du kan inte förvänta dig att få bra material gratis. Ett bra manus är ju själva grunden för en bra film.
Det finns alltid manusförfattare som är intresserade av att få se sina idéer gjorda. Nu har vi nog lite olika definition av riktigt bra manusförfattare :) Jag tänker mest på sådana som är betydligt bättre och mer intresserade av att skriva manus än jag och har en berättelse att skriva. Och väldigt uppenbart så finns det intresserade :)
Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns alltid manusförfattare som är intresserade av att få se sina idéer gjorda.

 

Ja, jag är en av dem, men jag får ändå betalt för mina manus.

 

Nu har vi nog lite olika definition av riktigt bra manusförfattare :) Jag tänker mest på sådana som är betydligt bättre och mer intresserade av att skriva manus än jag och har en berättelse att skriva.

 

Skriv inte att du vill ha någon som är riktigt bra för att sen säga att du inte är intresserad av att betala för prestationen. Skriv istället med en gång att du vill ha ett gratisjobb. Först ger du ett seriöst intryck med att du vill göra en riktigt bra film för att ha din sin showreal = framtida betalda jobb, men sen visar det sig att du är en amatör ändå.

 

Och väldigt uppenbart så finns det intresserade :)

 

Ja, självklart är det upp till var och en om man vill jobba gratis. Själv tycker jag att det är osolidariskt mot alla som försöker försörja sig på det, oavsett yrkeskategori, att skänka bort jobb. Men det handlar ju också om självförtroende. Tror man inte att det man skriver är bra, så skänker man bort det för man tror att det är enda sättet att få det filmat.

 

Till alla ni som skriver gratis: skriver ni bra, är seriösa producenter beredda att betala för ert arbete. Ett bra manus utgör grunden för en bra film. Är en producent inte intresserad av att betala är manuset inte bra, eller så utnyttjar producenten ditt dåliga självförtroende. Om producenten lägger så mycket som en spänn på produktionen så ska du också ha betalt, även om det är en symbolisk summa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kom på att jag skrev en film som aldrig blev gjord, här är själva synopsis (typ):

 

 

Filmen handlar om en ung man som är fångad i en sliten cell under jorden. Han har tappat minnet om vem han var. Hans vardag kontrolleras av en mängd vakter och en man som går vid namn Grantz. Grantz försöker få ut information ur fången, men han misslyckas vid försöket.

Mannen drömmer om sin fru och son som har blivit mördade av Grantz och av hans män och detta resulterar i att han kollapsar i cellen och han förs till ett sjukrum, där han träffar läkaren Hermann. Fången försöker att övertala Hermann om att få släppas, men Hermann vägrar, så fången tar chansen och försöker att rymma. Fången kommer ut ur rummet och lyckas att hota Grantz att ge honom nyckeln, han lyckas och stiger ut ur utgången. Men fången lyckas inte att lämna fångeskapet, han hamnar bara tillbaks i sjukrummet.

Fången gör fler och fler försök att rymma, men varje försök slutar med att han hamnar i sin cell. Underliga saker börjar och hända och fången börjar tvivla på att han verkligen är frisk. Fången börjar att minnas hans förflutna och han får äntligen chansen att bli fri. Han stiger in i dörren till utgången men han kommer inte ut, han kommer bara till ett stort mörkt rum där han blir tilltalad av en röst. Rösten förklarar för honom och hänvisar honom till ett bord i mitten av det stora rummet. Fången finner en mapp på bordet som är full med information om hans förflutna. Han får reda på att han dödade sin familj och att hans namn egentligen är Hermann Grantz. Han brister uti skrik och vaknar upp i en sjukhus säng i psykavdelningen på ett sjukhus.

 

Annan version av filmen:

 

En ung man är fångad av ett par fascister i en cell under jorden. Han blir torterad för att ge ut information om vem han är, men han vägrar att berätta. Hans familj blev mördad av facisterna tidigare och detta gjorde mannen psykiskt instabil. Mannen bryter ihop och försöker att rymma, han lyckas att komma till ytterdörren men när han stiger ut, är han tillbaka i cellen. Fascistledaren kommer till cellen och försöker att ta med mannen, men han vägrar och lyckas att övermanna ledaren och döda honom. Han tar sig till utgången men där inne kommer han till ett svart rum. Medan detta händer, förs mannen samtidigt ut i en skog. Mannen får reda på av en mystisk röst i det mörka rummet att han ska dö, och han tror inte mannen, förrän han leds till en dörr. Bakom dörren finns en korridor, där hans fru och son står. Han kramar om sin familj medan han blir avrättad i skogen.

 

Den här historien är inte religiös på något sätt, han hallucinerar allt ihop, hans sinne är på en annan plats än den i skogen och han övertalar sig själv att han är fri, och döden blir hans frihet.

 

Två enkla synopsis på två olika versioner av en och samma film.

 

Båda är kort filmer, den första är runt 12 sidor och den andra är runt 8 minuter. Manusen är klara och jag skrev dem för cirka 4 månader sedan.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

haha. Desire, att du bara orkar bry dig, vad gör du här på forumet om det enda du har att gnälla på är hur man skriver??

Om du nu får så mycket betalt för dina jobb, varför blir du då så arg för att en glad amatör vill ha ett manus gratis?

 

Det finns massor av manusförfattare som gärna skriver gratis och är riktigt duktiga. Och det är inte det minsta osolidariskt. Det är en win win situation. Är man inte etablerad och vill komma vidare så blir man jätteglad av att få sitt manus producerat.

 

jag ska kolla igenom alla mina manus och återkommer. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

haha. Desire, att du bara orkar bry dig, vad gör du här på forumet om det enda du har att gnälla på är hur man skriver??

Om du nu får så mycket betalt för dina jobb, varför blir du då så arg för att en glad amatör vill ha ett manus gratis?

 

Det finns massor av manusförfattare som gärna skriver gratis och är riktigt duktiga. Och det är inte det minsta osolidariskt. Det är en win win situation. Är man inte etablerad och vill komma vidare så blir man jätteglad av att få sitt manus producerat.

 

jag ska kolla igenom alla mina manus och återkommer. :)

 

Att du orkar bry dig.

 

Du ska väl vara glad att det är det enda jag har att gnälla på. De flesta här gnäller på mycket mer än så. Men nu råkade du väl känna dig träffad av att jag tyckte att manusförfattare inte ska jobba gratis.

 

Jag var inte etablerad när jag fick ett erbjudande om att skriva ett manus mot ersättning, men som jag också har skrivit så är det upp till var och en. Jag får tycka att det är osolidariskt att jobba gratis, utan att du behöver hålla med.

 

"Mycket betalt", nja, men jag får betalt. Arg för vissa inte vill betala? Nej, inte direkt. Jag tycker mest synd om alla författare utan självförtroende.

 

Det jag vände mig emot var att han kunde sagt "glad amatör" med en gång.

Länk till kommentar
Share on other sites

Désirée, om du vill hjälpa till med att skriva manus, men även hjälpa till med filminspelning, regi etc för en kortfilm så får du betalt av mig (förutsatt att du e duktig). Kommer köpa en kamera och lite utrustning nu i veckan, så jag söker folk som vill hjälpa till. Har lite idéer på manus, men tar gärna hjälp av någon för att göra en riktigt bra produktion! Behöver även folk till ljud, stå bakom kameran samt redigering... lika bra att börja hitta folk som e på! Jag finns i både Skåne och Stockholm :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Désirée, om du vill hjälpa till med att skriva manus, men även hjälpa till med filminspelning, regi etc för en kortfilm så får du betalt av mig (förutsatt att du e duktig). Kommer köpa en kamera och lite utrustning nu i veckan, så jag söker folk som vill hjälpa till. Har lite idéer på manus, men tar gärna hjälp av någon för att göra en riktigt bra produktion! Behöver även folk till ljud, stå bakom kameran samt redigering... lika bra att börja hitta folk som e på! Jag finns i både Skåne och Stockholm :)

 

Låter spännande. Skicka din e-post till mig som privat meddelande så mejlar jag över några exempel på vad jag skrivit, så får du bilda dig en uppfattning om duglighet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Jag kan återkomma när jag kommit lite längre med manuset. En hel del kvar att skriva, så att säga.

 

Kom på att det är en försäkringskassan-lokal och inte ett systembolag som behövs. Fel av mig :)

 

Letar du fortfarande efter manus? Jag har en färdig version av manuset jag skrev om här över.

Länk till kommentar
Share on other sites

Letar du fortfarande efter manus? Jag har en färdig version av manuset jag skrev om här över.

 

PMa eller maila gärna en logline. Jag har hittat det manus som jag kommer filmatisera i höst; men till våren eller vintern så skulle det inte sitta fel med ett till :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

 

Räcker det inte med att du startat två trådar om detta manus?

 

Vill du verkligen sälja ditt manus bör du arbeta om texten i din synopsis. Sikta på 10-15 sidor med HELA handlingen.

Sen är det ingen som kommer att "ta manuset" ifrån dig, vare sig du har ett företag (?) som går i god för dig eller ej.

 

Jag råder dig att läsa på om optioner, avtal, rättigheter, etc. Det verkar som att du fått hela "sälja manus"-biten om bakfoten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...