Gå till innehåll

Ljussättning för att fånga regn?


DigitalDirt

Recommended Posts

Hej ladies and gents....

 

Postar en youtube-länk som referens... Vill alltså ha fokus på personen man filmar men vill verkligen få med regnet i detaljer....

 

Se här:

 

Hur belyser man för att få regnet så pass highlightat? från sidan? framifrån? bakifrån? uppifrån? hehe... jag är rätt ny på ljus... men det måste ju ha med belysningen att göra...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Som StenR säger, använd dig utav motljus för att markera konturerna på regndropparna, samt att det ser väldigt bra ut. Gör det simpelt och använd inte för mycket lampor, utan kör på en stark lampa när det är mörkt ute/inne. Många amatörer(inkl. mig själv) brukar gärna krångla till det med för mycket lampor och från konstiga vinklar som ofta producerar en "sämre" bild.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt starkt bakljus och stora regndroppar, sedan bör du använda dig utav en kamera som kan ta så många frames/sek som möjligt. Och även, vilket är viktigt, använda dig av en kort slutartid, annars kommer dropparna smetas ut och inte synas.

Länk till kommentar
Share on other sites

tack för hjälpen...

 

tror ni man kan kopiera samma princip med belysning som dem kör här när dem fotar? Även det med att stå under ett tak... kommer förmodligen köra detta med riktigt regn....

 

DRiley: använder mig av 5D Mark2 24p och 50shutter speed. Tror du inte det blir tillräckligt bra?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej jag tror inte de e tillräckligt bra tyvärr. Men du får nästan pröva dig fram. Men jag skulle helt klart öka shuttern en del, framförallt om resten utav bilden är förhållandevis orörlig som i ditt första exempel. Ljus settuppen ser bra ut, men om du ska stå under tak tappar du ju lite djup i regnet. Om du nu ska filma i riktigt regn (eftersom det kan vara svårt att blötlägga en stor yta) skulle jag reckomendera att addera lite "extraregn" i alla fall. :) Du får visa ditt resultat här sen. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...