Gå till innehåll

Independent film


amazon

Recommended Posts

Vad är de bästa tipsen man kan få om man ska göra en independent film?

 

Bästa tipset för att få så mkt pengar till budgeten som möjligt?

 

Bästa tipset för att hitta bra skådisar?

 

Borde man hyra en 16/35mm kamera, eller hur långt kmr man egentligen med HD kameror med 35mm adapters/Dlsr kameror?

 

Är det enkelt att få tillstånd att filma på olika platser?

Länk till kommentar
Share on other sites

Bästa tipset för att få så mkt pengar till budgeten som möjligt?

Planera budgetten efter pengarna och inte pengarna efter budgetten. Du vill inte ha mer pengar än du behöver.

 

Borde man hyra en 16/35mm kamera, eller hur långt kmr man egentligen med HD kameror med 35mm adapters/Dlsr kameror?

En bra fotograf är enligt mig mer värt än klivet mellan de olika formaten. Har du någon som kan sitt yrke så kommer denne kunna få ut bästa resultat oavsett kamera. Skillnaden är att Film kostar en hel del mer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Våga fråga bra skådisar, såna du har sett i någon liknande film eller som du har som favorit. Förvänta dig inte att de ställer upp helt gratis.

Du kan leta på t ex Filmcafé också men var noga med att se vad de har gjort, ta referenser om du inte känner till dem och få till riktiga provspelningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi äger en sony ex1 med en redrock adapter. Det räcker gott och väl. Bilden ser väldigt filmisk ut.

Angående skådisar så våga ring och presentera dig.

Vi gjorde en kortfilm i vintras med bla Göran Forsmark i huvudrollen. När vi läste manuset så kände vi att han skulle vara rätt för den rollen.

Jag sökte rätt på hans telefonnummer och ringde och presenterade mig och manuset. Han ville gärna läsa det och efter en vecka så ringde han mig och tackade ja till rollen. Var inte rädd att fråga, de kan ju bara säga nej och då är de inte värda att vara med i din film...

När det gäller budget så haka inte dig för mycket på det.

Jag har gjort fyra långfilmer och ett antal kortfilmer för skit och ingenting.

Man behöver inte ha miljonbudget för att kunna göra bra film i Sverige oavsett vad nissarna på SFI säger.

Man kan gå till sin regionala filmfond och prata med dom. De har ju vissa kriterier som man måste uppfylla och de är olika beroende på var i landet man befinner sig.

Lycka till och våga fråga!

Om du vill kan du gärna maila mig för mer tips.

cruzicfilm@hotmail.com

Länk till kommentar
Share on other sites

Death Academy, The Grief, I Vädurens Skugga och House of Orphans så här långt.

Sedan har vi gjort ytterligare en film Svart Död som ännu inte har någon distribution.

Sök på titlarna på imdb.com så får du mer information.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är de bästa tipsen man kan få om man ska göra en independent film?

 

Bästa tipset för att få så mkt pengar till budgeten som möjligt?

 

Bästa tipset för att hitta bra skådisar?

 

Borde man hyra en 16/35mm kamera, eller hur långt kmr man egentligen med HD kameror med 35mm adapters/Dlsr kameror?

 

Är det enkelt att få tillstånd att filma på olika platser?

 

1. Tro och lita på dig själv. Var dig själv och gör filmer med din egen stil-det finns inga rätt eller fel. Och gör det inte för pengarna, gör det för att du tycker det är kul.

 

2. Bästa tipset är att jobba. Finn ett jobb som du trivs med tills du har tjänat ihop till det du behöver.

 

3. Du kan fråga dina vänner. Alla människor är skådisar. Bara du vet vad du vill ha.

 

4. Det beror på hur mycket pengar du vill lägga ut samt hur rörlig du vill vara. Jag själv har köpt mig egen kamera för att jag ska kunna filma vad jag vill och när jag vill. Om du ska hyra ska du helst ha klart hela manuset, alla skådisar och alla inspelningsplatser för att det inte ska ta lång tid. Och då kan det också bli stressigt.

 

5. På allmän plats får du filma. Om du vill vara i en speciell lokal är det bara att fråga artigt. Så går det bra.

 

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det behöver inte kosta så mycket att distribuera en film. Jag antar att du ska göra det själv och inte via en distributör.

Köp ett gäng dvd-r skivor och bränn själv. Det finns hel vita skivor där du även kan göra labeltryck på via en färgskrivare. Vi gjorde det tidigare innan vi fick en distributör.

Om du vill att en distributör ska fixa det åt dig så skickar du en screener till något bolag och hoppas på att de nappar. Det är svårt, speciellt för en nybörjare i filmbranchen att få tag på en distributör, men ge inte upp. Det finns små bolag som brukar släppa indie-filmer i sverige, men de är ganska genrestyrda.

Kamera kan man oftast få låna av en region filmfond, typ Film i väst, Filmpool nord etc. De uppmuntrar ju indiefilmare att filma så de kan gå in med teknikstöd i filmen. Det är ju inga RED kameror utan oftast en enklare DV-kamera. Kan även finnas HD om man har tur.

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det behöver inte kosta så mycket att distribuera en film. Jag antar att du ska göra det själv och inte via en distributör.

Köp ett gäng dvd-r skivor och bränn själv. Det finns hel vita skivor där du även kan göra labeltryck på via en färgskrivare. Vi gjorde det tidigare innan vi fick en distributör.

Om du vill att en distributör ska fixa det åt dig så skickar du en screener till något bolag och hoppas på att de nappar. Det är svårt, speciellt för en nybörjare i filmbranchen att få tag på en distributör, men ge inte upp. Det finns små bolag som brukar släppa indie-filmer i sverige, men de är ganska genrestyrda.

Kamera kan man oftast få låna av en region filmfond, typ Film i väst, Filmpool nord etc. De uppmuntrar ju indiefilmare att filma så de kan gå in med teknikstöd i filmen. Det är ju inga RED kameror utan oftast en enklare DV-kamera. Kan även finnas HD om man har tur.

Lycka till!

 

Skulle tänka mig att allt är i HD nuförtiden, speciellt om man planerar distribution efteråt. DV är ett dött format utanför TV och konsertvideos. De flesta DVD-brännare idag har även "Lightscribe" funktion (Står på den), vilket innebär att du kan bränna in ett eget omslag direkt i datorn - På speciella Lightscribe-enabled skivor då :) Regionala resurscentrum kan även hjälpa till att hitta distributörer om slutprodukten håller tillräckligt hög standard - kan vara allt från dvd-försäljning till festivalanmälan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte så mkt om miljonerna. Men innan du ger dig på ett så stort projekt borde du nog satsa på en mindre film med mindre budget. John Carpenter tex. blev känd igenom Attack mot polisstation 13 men den första han gjrde var Black Star.

 

Dark Star, annars var det rätt ;) Den var en studentfilm på 16mm som fick biodistribution och förlängdes till långfilmslängd. Kostnad: 60.000 dollar vilket känns rätt mycket för en studentfilm (tänk på att det var på 70-talet...), vet dock inte vad budgeten var innan den blev uppköpt, fick filmkopia och blev förlängd. Med dagens digital distribution borde det kunna bli mycket billigare...

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, tack för svaren. Men om jag t.ex skulle vilja uppnå en budget på ca 5 miljoner svenska kronor, vilka är de första stegen? och vad har ni för andra förslag?

 

För att komma upp i de nivåerna tar det ett bra tag, oavsett vem man är.

Det handlar om förtroende. Bara för att du (och massa runt dig) säger att du är bra så tar aldrig en investerare ditt ord på det. Även om du presenterar en fullständigt fantastisk idé så är det inte säkert att du ror hem projektet som helhet. Investerare tittar till helhetsbilden och vill ha garantier innan de öppnar plånboken. Enda garantierna de kan få är bevis på din erfarenhet.

 

Alltså behöver du göra kortfilmer... nollbudgets novellfilmer... kostiga filmprojekt. Helt enkelt visa ditt ansikte och din skaparkraft. Att anmäla sig till filmfestivaler, tävlingar och liknande ger alltid utdelning på lång sikt. Vinner du priser är du redan en bit på vägen.

Det är ingen snabb och enkel väg, och hey... tyvärr finns det ingen sådan ;-)

Men det är första steget - att ge investerarna en anledning att lita på att deras pengar och tid inte bara rinner ut i sanden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...