Gå till innehåll

Filma mig när jag läser ett avsnitt ur en bok - HUR köper man rättigheterna för det?


Taz_1999

Recommended Posts

Letade i tidigare diskussioner, men hittade inget.

 

Jag jobbar på att bygga en site som kommer att innehålla ett antal filmer där jag berättar om saker och ting. En sak jag skulle vilja göra är att läsa ett kort avsnitt ur en roman och ha med det klippet i en av mina filmer, för jag tycker formuleringen är bra och det illustrerar den poäng jag vill göra.

 

Så mitt problem är förstås att jag undrar hur man köper rättigheterna till att göra det? Det är en amerikansk bok, publicerad på svenska ungefär på 80-talet.

 

Jag kan bara föreställa mig hur mycket krångel det blir att jaga rätt på vem som har rättigheterna (till engelska originaltexten+ svenska översättningen), sedan diskutera med advokater (2000:- i timmen?), sedan få fram ett avtal på typ 10 sidor och en faktura, sedan betala den och därefter, läsa 300 ord och filma det. Sweet, verkar kul! :)

 

Är det verkligen så man gör?

 

Någon som gjort detta? Alltså ens försökt göra det på det korrekta sättet?

 

Det finns väl företag som har som affärside att förvärva rättigheter? Vad heter de?

 

Tacksam om någon vet hur man borde göra, hur mycket jobb det är och vad det kan kosta i tid (och kanske kanske även i pengar). Huruvida det är värt det, får jag ta ställning till då jag vet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...