Gå till innehåll

Bygger en axelrigg, behöver hjälp


DigitalDirt

Recommended Posts

Hallå!

 

Som så många andra har jag precis gett mig in på att bygga en axelrigg för DSLR. Har ingen alls erfarenhet inom sånt här, men skall försöka få till det...

 

Jag har kommit över lite grymma "fästen" och rör i aluminium... känns som en bra grund...

Skall kapa nya rör i andra längder senare när jag kommit på exakt längd jag vill ha, detta är mest för att testa principen... Diameter på rören är 12mm.

Har 3st olika sorters "fästen" som håller ihop rören. En som är "blank" på ovansidan, en med ett extra gängat hål på ovansidan (där man kan fästa tillbehör), och en som har en vinkel som går upp på ena sidan (även det för att kunna fästa tillbehör, se bilder).

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

 

Känner på mig att man under en tid kommer att utveckla riggen, men de första stegen är kamerafäste, handtag & axelstöd.

 

Kamerafästet känns enklast... det finns flera olika snabbfästen, då man får fästa bottenplattan på riggen och sen en del skruvas fast på kameran. Sen är det bara att klicka fast kameran snabbt och enkelt på riggen. Själva fästanordningen är det jag får försöka klura ut... men skall först köpa snabbfästet (håller på att bid:a på ebay), sen får man lösa det på bästa sätt när man har allt på plats.

 

Det ja behöver hjälp med just nu är att hitta någon sorts handtag. Har sökt på olika "bar ends" men dem verkar inte gå att fästa på så små dimensioner som 12mm. Några bra tips hur man kan göra eller andra sorters handtag?

Har tänkt på att sätta 2st "fästen" i de två yttersta rören på den sektionen där det är 3st rör paralella. Sen fästa likadana rör i fästets andra hål och sedan bocka ner rören till ett par handtag. Sen får man isåfall fästa någon sorts grip på dem.... dock känns den lösningen som ett sista alternativ för tror inte det blir så extremt bra.

 

Sen behöver jag även något finurligt att använda som axelstöd och fästa vikt på.

 

Vill att det skall se så snyggt och proffsigt ut som möjligt, men såklart kosta så lite som möjligt...

Tänkte sen även spraymåla vissa delar i någon mettalicfärg så det hela blir lite snyggare också...

 

Please... all hjälp uppskattas...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Biltema har något oljefilterverktyg med schyssta handtag. Handtagen går att skruva loss och skulle väl fungera på en rigg (har själv spanat på dessa). Kostar typ 99 kr/st.

 

annars kan man använda cyckel handtag med överblivna metallrör inuti dom

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...