Gå till innehåll

Utbildningar som inte kostar skjortan


storyteller

Recommended Posts

Undrar om någon vet/har gått på någon utbildning i USA som inte kostar en förmögenhet ? Jag är sugen på söka men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga eller vad som krävs. Vill studera film framförallt. Hört att Sanata Barbra ska ha ganska bra skola och inte kosta för mycket, stämmer det ? :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Santa Barbara kostar ungefär 20.000kr per termin. Då man kan få ut 80.000-100.000 från CSN så klarar man det ekonomiskt. Men som jag ser det så finns det två anledningar till varför man väljer att plugga på SBCC:

1. Man har som mål att efter 2 år göra transfer till ett universitet för att få ett BA.

2. Man åker dit och festar och är inte allt för seriös med pluggandet. Lite som på en folkhögskola.

Nu har jag ingen egen erfarenhet av detta, men det är uppfattningen jag har fått efter att jag har gjort en hel del research. Sen har jag nog inte sett en enda film från SBCC som kan kallas sevärd.

När det gäller USA och utbildning så finns det inte mycket som inte kostar skjortan, för en internationell student, om man bortser från community college och state university.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, men om man verkligen vill lära sig då, inte bara supa ? :P haha

Då får man betala.

Rekommenderar istället att du pluggar här i Sverige och sen isåfall åker till USA för att jobba om det nu är målet. Vi har faktiskt väldigt bra utbildningsmöjligheter här.

Länk till kommentar
Share on other sites

Får nog hålla med Tolin där. Jag har i ett par år varit helt inställd på att jag SKA plugga utomlands, men med tiden har jag börjat inse att om jag vill ha en seriös utbildning så måste jag också betala. Den "billigaste" utbildningen som jag har hittat hittills låg på ungefär 140.000kr för ett år.

 

Istället har jag nu sökt till Film & TV-utbildningen på Högskolan i Dalarna, som ger en Filosofie kandidatexamen, vilket är detsamma som det amerikanska Bachelor of Arts. Och kollar man runt på IMDB på olika filmarbetare så är det en hel del som har pluggat på universitet och har ett Bachelor of Arts in Filmproduction. Kan vara något att tänka på;) Under det tredje året på utbildningen i Dalarna har man 10(?) veckors praktik och då kan man ju kontakta företag inom filmbranschen i USA, eller vart man nu vill. Så jag skulle nog säga att det, åtminstone ekonomiskt, är bättre att välja en utbildning i Sverige som har praktik, för att då kunna praktisera i det land man är intresserad av och därigenom få kontakter som förhoppningsvis leder till jobb.

 

Sen är det ju så att i filmbranschen är inte det viktiga vilken utbildning du har gått, utan vad du har lyckats åstadkomma inom det arbetsområde du vill satsa på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att det finns bättre skolor i USA är garanterat. De har UCLA och USC som har de främsta filmskolorna i världen. Men så kostar de ju nån miljon eller två för en internationell student. Min dröm hade varit att plugga på UCLA..

 

Jag har börjat se det lite så här att kan man inte lyckas i Sverige, så hade man förmodligen inte lyckats i USA. Men lyckas du i Sverige, så är möjligheterna stora för en fortsatt karriär i USA, eftersom de amerikanska agenterna verkar hålla koll på även utländska talanger. Detta gäller kanske mer för de som har en tyngre arbetsposition, så som skådis, regissör, fotograf. Men det är det jag menar när jag skriver att lyckas, att man har lyckats knipa åt sig en tyngre arbetstitel.

Det är väl detta som har fått mig att nästan acceptera att jag får plugga en svensk utbildning än en utländsk.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja det ligger ju någonting i det du säger, men tanken av att plugga utomlands är ju inte bara att skapa kontaktnät utan för tror du får en stor erfarenhet som person också. En bekant som jag var med i Kroatien precis berätta om när han plugga i USA så fick han jobb under sitt andra år på ett produktions bolag (bra erfarenhet). Sen var deras lärare gamla hollywood nissar så dem hade ju väldigt kompetenta lärare som varit med i branschen och inte bara läst till sig någonting på en högskola eller liknande.

 

Vilka skolor går det att rekomendera i Sverige då ? Om man är mer intresserad av film ? :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Sant, som du säger att man får en stor erfarenhet och att man växer som person. Det är en av anledningarna till varför jag skulle vilja plugga utomlands. (En tanke slog mig för ett tag sedan, att viljan att plugga utomlands kan vara större än viljan att plugga just film. Att jag inte behöver plugga just film, utan bara jag får plugga utomlands.)

 

Vilken skola pluggade din vän på? Hur bekostade han utbildningen?

 

Eftersom min erfarenhet av svenska utbildningar är begränsad överlåter jag till andra att rekommendera utbildningar, däremot kan jag tipsa.

Om man är nybörjare skulle jag säga att ett år på en folkhögskola kan vara bra, för att känna efter om man verkligen vill jobba med film och vilka arbetsområden man är intresserad av. Men sedan måste man ju förstås vara positivt inställd till just folkhögskolor, vilket jag inte riktigt är. Men Fridhems och Skurpus folkhögskola ska väl vara bland de bättre i Sverige tror jag.

 

Sedan har vi ju utbildningen som jag har sökt Film & TV-utbildningen i Dalarna. 3 år på högskola. Denna utbildningen, om jag har förstått det rätt, börjar på nybörjarnivå och blir mer avancerad allt eftersom. Min tanke är att, om jag kommer in, så ska jag känna efter termin för termin. T ex: Känns det bra efter första höstterminen fortsätter jag med vårterminen. Känns det däremot inte bra så avbryter jag utbildningen och hittar på något annat. Och så finns Filmhögskolan på Göteborgs universitet och Dramatiska institutet i Stockholm.

 

Förresten har du varit inne på den här tråden?

[thread=24431]UCLA, USC och NYU + All Info om att studera i USA[/thread]

Länk till kommentar
Share on other sites

Sant, just nu kanske jag inte kan säga exat vad som lockar mest om det är regi, klippning eller skrivandet osv. Men har fått tag på några bra kontakter vid Fridays som är under samma bolag som FilmLance som nog kan fixa med mig på en långfilmsinspelning och då kunna se vad alla gör och så, ska bli jävligt skoj :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...