Gå till innehåll

Rek: Sony ECM-MS957 mik till 550. Helt ok ljud!


Julia86

Recommended Posts

Spelade in med min nya 550 för första gången (på riktigt) idag. Är ju inte helt nöjd med användarvänligheten, men bilden är riktigt bra (i solljus). Men det var inte det jag skulle ta upp. Tänkte rekommendera en mik som jag körde med. Är en Sony ECM-MS957 som jag har vart väldigt missnöjd med till EX1an då den inte ger bra ljud enligt mitt krav (av någon anledning ger ett rätt platt ljud). Slängde på den på 550 idag då jag ville har stereoupptagning (körde utan ML) och fick ett riktigt bra resultat! Mycket bättre än på någon videokamera jag har testat den på. Det är ju en stereomik till "MD" egentligen, kanske därför den inte direkt är anpassad till videokameror med XLR. Men på DSLR var den ett riktigt lyft! Förvånansvärt. Miken hade en superbred 90/120 graders omfång som inte video kunde spela in. Att den hugger en hel del lågfrekvensljud gör den än (tyvärr), men den har en otrolig riktverkan (jag jämför då med tex. en NTG2) på en 550. Kör du utan ML i kameran så hör du bruset, så ML är att föredra såvida du inte spelar in ett rätt högt ljud (som jag gjorde idag varför jag sket i ML).

 

Så vill du har en mik som är inte allt för stor, sjukt bra riktverkan och helt ok ljud i aningen 90 eller 120 graders omfång (den hugger bas som inte går att ställa om, det suger) så kan jag rekommendera denna. Kostar inte många hundralappar begagnade, och runt 3000 nya.

 

Jag körde miken på Rödes gummiupphängning som fångade upp all kameraljud.

Ett litet tipps från mig om du söker en hyfsat billig stereomik på kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo! Det är det den har! Skumt nog... :)

När jag kör miken med en videokamera så blir ljudet platt och fångar upp över alla håll och kanter. Som du nämner, ingen riktverkan alls. Spelar ingen roll om jag riktar miken mot källan eller nått annat håll. Sen att den lowcutar själv har gjort att jag har hatat denna mik många gånger. Men nu när jag körde den på 550in, en helt annan bild med ett riktigt brett stereoomfång, och en riktigt bra riktverkan. Spelade in både tal och musik (liveuppträde) igår, som jag har gjort många gånger innan med miken, men då med en EX1 som alltid har blivit platt och oanvändbart.

 

Först och främst var det en klart mycket bättre kanalspridning (stereobild) på 550, och typ inget på en EX1. (Och den spelar ju ändå in två monokanaler, den blandar eller mixtrar inte med kanalerna) Det andra jag märkte när jag drog in materialet i redigering var just riktverkan, till både för och nackdel (då jag var van att den tog in ljudet från alla håll och kanter). Det räckte att jag vred mig några grader reagerade miken direkt, 90 grad ännu mer och 180 grader så kunder jag höra publik och besökare prata, skrika, sjunga (med en sjukt bra kanalspridning) samtidigt som livebandet spelade bakom mig för fulla muggar. Själv hörde jag inte publiken som pratade, bara de som skrek längst fram då musiken överröstade allt och alla... men miken fångade upp det där.. Så på något sätt har den en jäkligt bra riktverkan..

 

Miken flög klart upp på min favolista som jag mer eller mindre alltid kommer att använda hädan efter (i alla fall till 500, inte till video då den sug!). Funderar bara på att koppla bort cutfiltret.

 

 

Jaa.. sorry.. omfång. ;) Det var lite sent när jag skrev...

Bred stereobild med bra riktverkan kan man säga.

Länk till kommentar
Share on other sites

En stereomick kan inte ha någon riktverkan på det sättet. En sån mick baseras på XY-tekniken, vilket betyder att man har två kapslar med strikt njur-karaktär kopplade (så långt som möjligt) perfekt centrerade mot varandra vinklade i (företrädelsevis, om man vill att stereobredden ska funka så långt som möjligt) 90°. Det betyder att dom tar upp ljudet ganska väl i ungefär 300°, med bäst upptagning i 45° & 315°. Hög tydlighet i röst & bredd kan jag köpa (även om jag inte håller med), men den är ett grymt dåligt val för dialog, som kräver fullständig centrering, med andra ord så hög äkta riktverkan som möjligt.

Att säga att en mick har både stor stereobredd & hög riktverkan är som att lovprisa ett svart/vitt foto för dess levande färger & varma hud-toner. Grymt förvirrande för folk som försöker lära sig.

Givetvis hörde du inte de som pratade, bara de som skrek, brukar du höra låga ljud som gömmer sig bakom betydligt högre ljud? Det kallas maskeringseffekten.

 

Vad gäller högpassfilter, den verkar inte ha ett sådant vad jag kan minnas. Tyvärr går inte frequensgången längre än mellan strax över 50Hz med en allt annat än brant lutning (dvs betydligt högre frequenser än så påverkas grymt mycket), upp till ungefär 15KHz enligt Sony. Själv tyckte jag den började förlora det mesta över 10KHz ganska raskt... Inte helt otroligt med tanke på att det inte finns några diagram som visar var kurvan börjar...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...