Gå till innehåll

CCD "Blooming"?


Northstreamer

Recommended Posts

Hej, hej!

 

Det här är en sak som jag undrat över länge. I många filmer kan man se en "effekt", där det vid starka ljus eller lampor kommer ett blått ljus, liknande CCD-sensorernas blooming fast (oftast) horisontellt. Denna effekt syns inte minst i Super 8, eller Transformers 3. Ett bra exempel är på

- vid 0:34 syns ett tydligt blått streck vid lokets lampa. Går den här effekten att få när man filmar (typ med ett filter eller så) eller gör man det efteråt?

 

Min utrustning är Nikon D7000 + 18-200mm f/3.5-5.6, iMovie (som jag redan nu räknar bort :p) och Final Cut Pro X.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Okej, efter ytterligare research så har jag hittat exakt vad det är och hur man får den effekten. Just "flaren" som var med i Super 8-trailern kommer från att ha spelat in med ett anamorfiskt objektiv, och då förändras även bokeh:n. Det finns flera lösningar för att få den anamorfiska looken utan att spela in med dessa objektiv.

 

En lösning är plug-ins. Till Adobe After Effects och Final Cut finns det: Magic Bullet Looks och Optical Flares (från Video CoPilot). Båda funkar, men Optical Flares ger väldigt mycket mer möjligheter.

 

Den andra lösningen (om man använder systemkamera att filma med) är att köpa ett filter som heter CineMorph. Filtret skapar inte bara flares, utan förändrar även bokeh:n. Den enda nackdelen är att det sänker bländaren med två steg, så det är rekommenderat att använda ett ljusstarkt objektiv.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Jepp, eller så använder man ett riktigt anamorphiskt objektiv. De är dyra och inte så lätta att få tag på, men om man verkligen gillar den anamorphiska linsöverstrålningen och den filmiska look som kommer sig av den ovala bokehn, så är det värt det. Tycker jag. Trots det funderar jag faktiskt på att sälja mitt. Ett Iscorama Anamorphot 54. Det största (och bästa enligt de flesta) som gjorts för vanliga dödliga. Det monteras framför ett annat objektiv med en step-ring. Intresserad? Kolla: ISCORAMA ANAMORPHOT 1,5x 54 MC + Voigtländer Focar B-diopter - säljes

:-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...