Gå till innehåll

Hur ger man karaktärer personlighet på papper?


StrikerLee

Recommended Posts

Känns lite onödigt att starta en ny tråd enbart för detta så frågar här.

 

Hur skriver man en scen där någon till exempel laddar upp en bild på facebook, och berättar vad hon skriver som text till bilden, samt vad folk kommenterar tillbaka?

 

Det är svårt, för man ska inte räkna med att åskådaren hinner eller har lust att läsa text. Jag har skrivit något liknande och har för mig att jag skrev det som skrevs på skärmen som voice over. Hör med Sx2 Productions (Sx2 Productions | Facebook) och deras produktion "Fåglarna tittar på oss" för att få lite tips.

Länk till kommentar
Share on other sites

okej, tack för svar Désirée =)

 

En fråga till bara. Hur hade du skrivit till exempel om en youtube video hade blivit populär, och man vill visa över hela världen från dator till dator att folk sitter och tittar på den. ska man skriva en ny scen för varje person, eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Något i denna stilen, tror jag.

 

Int: Bla

Ella sitter vid datorn och loggar in på Facebook. hon går in på sina profilinställningar och laddar upp en ny profilbild. Hon väljer en där hon är sminkad och uppklädd och poserar för kameran.

Hon lägger in en beskrivning till bilden:

"JAG EN HELT VANLIG DAG, HIHI ;)"



Bilden är upplagd.

Hon sitter kvar framför datorn, biter sina naglar, och och bara väntar på att något ska ske.

Lång paus, sen PLÖTSLIGT:

Händelsefliken på skärmen lyser rött. Någon har svarat!

Ella klickar, plötsligt FLÄMTAR hon. 

JOHAN har kommenterat hennes profilbild! Han skriver:

JOHAN (via Facebook)
Sikken pingla du e asså ;)

 

Eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

okej, tack för svar Désirée =)

 

En fråga till bara. Hur hade du skrivit till exempel om en youtube video hade blivit populär, och man vill visa över hela världen från dator till dator att folk sitter och tittar på den. ska man skriva en ny scen för varje person, eller?

 

Ladda ner detta manuset som finns på sidan:

ScriptShadow: Amateur Friday - Webicide

 

Har inte själv läst det, men handlar om en misslyckad skådespelerska som annonserar datumet för sitt självmord på YouTube och blir känd genom det. Borde förhoppningsvis svara på din fråga.

Länk till kommentar
Share on other sites

En fråga till bara. Hur hade du skrivit till exempel om en youtube video hade blivit populär, och man vill visa över hela världen från dator till dator att folk sitter och tittar på den. ska man skriva en ny scen för varje person, eller?

 

Jag tror du har fått några bra exempel redan, men jag vill ändå tillägga att när det kommer till sånna här situationer så finns det inga regler huggna i sten. Generellt sätt gäller att för varje gång kameran måste flyttas till en helt ny plats så är det en ny scen. Samtidigt så ska det vara lättläst. Skriv så att det blir begripligt och lättillgängligt. Enklaste sättet är att låta någon annan läsa (utan förklaring vad det är innan) och beskriva hur han/hon upplever scenen.

 

Här är en länk till hur man kan formatera ett montage, som är lite likt det du beskriver How to format a talking montage | johnaugust.com

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan man bara skriva att filmen sprider sig runt om världen, lika simpelt förklarat som detta? En regissör vill väl hellre läsa den texten och förstå, än att läsa flera sidor med folk som tittar?

Nej, det är ju ditt jobb som manusförfattare att skriva vad som händer. Att filmen sprider sig runt världen går ju att visa på tusen olika sätt. Även om du har bestämt dig för att visa det genom att folk över hela världen tittar på filmen så måste du ange vem det är som tittar och vilka omständigheter som råder vid tittandet. Är det en japan i kostym eller en medelålders kvinna iklädd nattlinne som står och stryker tvätt? Visas filmen på en datorskärm hemma i källaren eller på storbildsteve på New York Square? Det här är frågor som manuset skall besvara.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan man bara skriva att filmen sprider sig runt om världen, lika simpelt förklarat som detta? En regissör vill väl hellre läsa den texten och förstå, än att läsa flera sidor med folk som tittar?

 

Det går ju, men det blir tråkigt, speciellt om det ska vara en stor händelse i storyn. Är det en stor grej grej så ska du dramatisera det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, det är ju ditt jobb som manusförfattare att skriva vad som händer. Att filmen sprider sig runt världen går ju att visa på tusen olika sätt. Även om du har bestämt dig för att visa det genom att folk över hela världen tittar på filmen så måste du ange vem det är som tittar och vilka omständigheter som råder vid tittandet. Är det en japan i kostym eller en medelålders kvinna iklädd nattlinne som står och stryker tvätt? Visas filmen på en datorskärm hemma i källaren eller på storbildsteve på New York Square? Det här är frågor som manuset skall besvara.

 

/Jakob

 

Tack för ditt svar. Måste bara fråga om du är han som gör Illustrationer i Vaggeryd? Tycker jag känner igen namnet...

Länk till kommentar
Share on other sites

Dagens ScriptShadow bjuder på ännu ett tips som är relevant till den ursprungliga frågeställningen:

 

What I learned: Tell us who a character is through the way they react to something. On page 18, Carla’s sister tells her that she’s cheating on her husband. Carla’s reaction to this is one of horror. But not just horror. Naiveté. It’s as if Carla’s never heard of a woman cheating on her husband before, much less her own sister. This tells us a ton about Carla’s character. She’s sheltered, naïve, buttoned up, traditional. It’s a clever way to reveal character. All you had to do was show her react to something.
Länk till kommentar
Share on other sites

Om man skriver om personer i ett annat land som pratar till exempel tyska, måste man skriva under namnen på dom alla att dom talar tyska?

 

Om alla i en scen pratar ett annat språk brukar jag skriva det i den beskrivande texten, för det blir så plottrigt att ha (tyska) under varje namn innan det som sägs, men jag vet inte om det är riktigt korrekt att göra så.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om alla i en scen pratar ett annat språk brukar jag skriva det i den beskrivande texten, för det blir så plottrigt att ha (tyska) under varje namn innan det som sägs, men jag vet inte om det är riktigt korrekt att göra så.

 

I Inglorious Basterds så kör Tarantino på det sättet. Jag tror det är bättre så. Parentes bör man nog bara köra om karaktären skulle byta språk mitt i dialogen.

 

I detta fallet gissar jag, om vi är fortfarande inne på det här med youtube-klipp som sprids, så är det kanske inte alls så viktigt att nämna att en tysk tittare kommenterar på tyska. Borde vara ganska införstått att de reagerar på respektive modersmål .

Länk till kommentar
Share on other sites

Dagens ScriptShadow bjuder på ännu ett tips som är relevant till den ursprungliga frågeställningen:

What I learned: Tell us who a character is through the way they react to something. On page 18, Carla’s sister tells her that she’s cheating on her husband. Carla’s reaction to this is one of horror. But not just horror. Naiveté. It’s as if Carla’s never heard of a woman cheating on her husband before, much less her own sister. This tells us a ton about Carla’s character. She’s sheltered, naïve, buttoned up, traditional. It’s a clever way to reveal character. All you had to do was show her react to something.

 

Det är ju detta som är att ge varje karaktär en unik röst. De måste ha sin unika röst i varje scen de är med i och deras röst yttrar sig i hur de agerar, vilka ordval de väljer och hur de bygger meningar. Att låta alla karaktärer låta som identiska robotar är ett säkert sätt att döda sitt manus.

Länk till kommentar
Share on other sites

En liten fråga kommer här igen.

 

Hur skriver man ett nyhetsinslag? Vill skriva vad en reporter på TV säger, det ska vara en kille som sitter och kollar på nyheterna.

 

Beskriv vad vi ser: kille som titta på nyheterna. Sen skriver du vad nyhetsuppläsarens säger som vanlig dialog, möjligen markerat (på TV) eller liknande om det är risk för missförstånd (om andra pratar i rummet t ex).

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill först och främst tacka alla för hjälpen med alla frågor jag ställt hela tiden. blev klar med mitt manus och är jätte nöjd, följde alla regler och tyckte att storyn blev redigt bra.

 

Har en sketch jag håller på med just nu och undrar lite hur man skulle skriva följande.

Föreställ dig att en kille jobbar på subway och kameran kommer närmare och närmare honom, och medan detta händer så berättar han med V.O lite saker som hänt i hans liv.

Tanken är att man hoppar fram och tillbaks väldigt mycket. Känns som om att man kommer förvirra läsaren med att skriva ext./int. helatiden när man berättar en grej han säger.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill först och främst tacka alla för hjälpen med alla frågor jag ställt hela tiden. blev klar med mitt manus och är jätte nöjd, följde alla regler och tyckte att storyn blev redigt bra.

 

Grattis!

 

Nu är det bara att lära sig hur man bryter dem ;)

 

Har en sketch jag håller på med just nu och undrar lite hur man skulle skriva följande.

Föreställ dig att en kille jobbar på subway och kameran kommer närmare och närmare honom, och medan detta händer så berättar han med V.O lite saker som hänt i hans liv.

Tanken är att man hoppar fram och tillbaks väldigt mycket. Känns som om att man kommer förvirra läsaren med att skriva ext./int. helatiden när man berättar en grej han säger.

 

Så medan kameran sakta zoomar in på killen ska det klippas till diverse händelser han talar om på sin voice over?

 

Vad för sorts klipp snackar vi om? En sekund? Tolv? jag tror att det är det som bestämmer hur du ska skriva det. Som jag ser det så kan du skriva det på åtminstone tre sätt:

 

1.

Int. Lokal - Dag

Samtidigt som vi hör Johans voice over så kryper kameran sakta men säkert fram till honom:

JOHAN (V.O)
En gång hade jag en hund.

BILD på Johans hund

JOHAN (V.O)
Han dog, tyvärr.

BILD på Johans hund, död

 

2.

Int. Lokal - Dag

Kameran rullar sakta fram in till Johan medan vi hör honom genom voice over:

JOHAN V.O
Det finns inte mycket att berätta om mitt liv, egentligen.
(paus)
En gång hade jag en hund.

KLIPP TILL: En ung Johan leker med sin hund. Samtidigt som vi hör hans voice over så ser vi resten av hans berättelse utspela sig. Samma mönster upprepas varje gång vi klipper till en ny händelse.

JOHAN V.O (cont'd)
Han hette Teddy. Jag fick Teddy av pappa på min tolfte födelsedag. Jag älskade honom med hela mitt hjärta. Men när jag fyllde 13 år så dog han. Men blev inte ledsen.

KLIPP TILLBAKA TILL LOKAL: kameran är nu ca 20 meter framför JOHAN.

JOHAN V.O (cont'd)
Pappa trodde däremot att jag var ledsen men vågade inte visa det för honom. Så han köpte en katt för att trösta mig.

KLIPP TILL: En ung Johan smeker en svart katt.

JOHAN V.O (cont'd)
Hon hette Gullan. Hon brukade ofta klösa mig och morra åt mig. Jag tror hon aldrig älskade mig. Jag älskade aldrig henne, i alla fall. Så en dag tog jag en kökskniv och dödade henne.

KLIPP TILLBAKA TILL LOKAL: kameran är nu ca 10 meter framför JOHAN

JOHAN V.O (cont'd)
Sen dess har jag aldrig haft ett husdjur

 

Det tredje alternativen såg jag i ett manus nyligen (Your Bridesmaid Is A Bitch), och är förmodligen det enklaste. Helt enkelt bara beskriv kameraåkningen och skriv att vi ser scener av det din karaktär pratar om, och bara skriv ner voice overn:

He walks away.

Then suddenly returns, and goes for it.

NOAH (CONT’D)
Fuck you for stealing nine fucking
years of my life! If those really
were the best years of my life then
I’m going to fucking murder you in
the afterlife! But thankfully,
you’ll probably be going to hell.
And fuck you for thinking Train has
great lyrics. And fuck you for
thinking Crash was a good movie. I
wish you’d go Sandra Bullock
yourself down a flight of stairs.

(We SEE scenes illustrating everything Noah attacks from here
on out.)

NOAH (CONT’D)
Fuck your fucking hair and the way
you chew on it when you’re thinking
really hard. Fuck you for working
at a special needs pre-school and
for how fucking hard it is for
anyone alive to understand how I
could hate you since you’re career
makes you a fucking saint. Fuck you
for the five million, four hundred
seventy six thousand and twenty
three kisses I fucking wasted on
you! You know what would have been
a better use of my time and lips?
EVERYTHING.

 

jag antar att i slutändan så är det en smaksak. Om du inte är bekymmrad över specifika detaljer som hur dessa flashback-scener ska se ut eller exakt när de ska visas o.s.v så hade jag nog personligen rekommenderat no.3

 

Sen kan det bero på om du kanske vill "fuska" lite och vill höja sidantalet eller sänka det. Kör efter något som passar dig bäst.

 

Hoppas det var till någon nytta.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
  • 2 månader senare...
Sitter här och gör förarbete för ett manus jag velat skriva ett tag. Men vet inte riktigt hur jag ska ge personerna i manuset en personlighet. Ska man skriva 15-20 sidor på annat papper för att berätta lite mer om dom, eller hur brukar man göra? Tolkas sånt av regissör och skådespelare?

 

För att skapa en trovärdig karaktär gäller det att du känner till han som din egen bror. Psykologiska egenheter, sociologiska aspekter, attityd, trauman i hans liv, osv... När du kan se han prata och röra på sig är det dags att sätta han i "action" men detta kan du bara göra när dina andra karaktärer oxå "lever. Så ha tålamod när du skapar din karaktärer. Du måste ta reda på hur de agerar mot varandra för att se om det verkligen fungerar i ett drama. Så en biografi på ca 3 sidor per karaktär är lagom.

När du väl skall skriva manus(som borde vara absolut det sista) så gör en ganska tydlig fysisk beskrivning i början av honom/henne. Hur han sen är som människa beskriver du när han "agerar", m.a.o action.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänkte direkt på denna tråden när detta inlägget på scriptshadow kom upp:

ScriptShadow: Scriptshadow Character Generator

 

Bra tråd! Den beskriver ganska bra hur en bra karaktär är skapad. Flaw är otroligt viktigt! Han måste ha något som han ska överkomma under sitt liv. Ett exempel: En snubbe är rädd för höga höjder. Hans värsta mardröm är just att klättra i berg eller att bli pilot. Vad han måste göra är att komma över sin rädsla för att kunna lösa ett problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...