Gå till innehåll

Format och inställningar


TopGee

Recommended Posts

Hej

 

Jag ska filma en musikvideo och skulle behöva en kamera (småpaket) som tar snygga bilder. Vill gärna få en filmkänsla.

Videon kommer att innehålla dans, en del åkningar på räls och lite slowmotion i redigeringen. Antar att man ska filma i progressivt för att inte få några fält i bilden vid slowmotion? Men då får man väl en ryckig bild om man bara kö 25p och inte 50p eller? Eller duger det? 720p50 är väl att föredra att filma en musikvideo i för tv sändning eller? Tips på kamera?

http://www.ljud-bildmedia.se/index.php?page=shop.category.show&id=86

 

Jag undrar även vad man ska exportera den färdiga video i? Jag ska redigera den i antingen Final Cut eller Avid. Men vad brukar en tv kanal kräva och kan man ge dem videon på ett usb-minne eller hur funkar det?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, om det duger är upp till dig och du ska använda materialet. Att filma 50p i onödan är ju dumt. Och det beror på din dator hur tungt det är. DVCPROHD 720p går smidigt på de flesta moderna datorer.

 

Ska använda materialet till en musikvideo som bl.a ska innehålla lite slow motion och lite åkningar. Då duger väl 25p? Det är väl när man ska göra super slowmotion som man behöver 50p, eller?

 

Jag har en Macbook Pro, 2,4 Ghz, 4 Gb, Final Cut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...